Gå til innhold
Arkivverket

[#56781] Anna Karine Haavalsdatter født på Modum c 1819, hvor finner jeg henne?


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Det nedenstående oppklarer sammenhengen mellom Korsbøen og Hallerdalen i Krødsherad. (I Modums Historie av Tank/Ruud finnes navnet Bøen, jeg antar at Korsbøen er samme som Bøen)Hallerdalen Lenke er et nedlagt småbruk som ligger helt nord i terrenget, på grensen til Krøderen både Nord og øst.Det er 3 hus der: Hovedhuset, et stabbur og en utedo. Ikke innlagt vann, og ikke elektrisitet.. Men hyggelig og ugenert er det her: Kjøkken og stue med sovealkove i 1. etasje, og 2 stor soverom i annen etasje. God plass til 6-8 venner. Eller familie.Øvre Kørsbøen ligger i jordbrukslandskap i vestre Snarum i Modum kommune i Buskerud, rett vest for Snarumselva. Bygningene er samlet rundt et tun. Øst for hovedbygningen står flere store almetrær. Fra Korsbøenveien går bjerkealle opp til huset.Gården er første gang omtalt i 1528, og den var udelt frem til 1688, da den ble delt i to bruk. I 1803 hadde gården fem husmannsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (26): Stemmer at Hallerdalen lå både på Modum og i Krødsherad.Se bind II-III av Krødsheradboka. Under Radelet, side 11, finner du hvordan garden ble delt, slik at en del av garden ble liggende under Modum- og den andre delen under Sigdal prestegjeld. Krødsherad var den gang et annex til Sigdal prestegjeld.I serien *Norske Gardsbruk - Buskerud fylke - Bind I. Utgitt 1948* finner du under Krødsherad på side 678: Hallerdalen, Nedre (Gnr,175, bnr.1).Samme bind, under Modum på side 932: Hallerdalen, Øvre (Gnr.146, bnr.7).Begge brukene hadde postadresse Krøderen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Denne tråden begynte med Anna Karine og endte opp med hennes farfar Gulbrand Haavalsen, noe som var langt mer enn jeg kunne håpet på.. Nå skal jeg bare kontrollere det jeg har ført inn.Som avslutning på denne tråden vil jeg få takke samtlige som har deltatt med innlegg.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.