Gå til innhold
Arkivverket

[#56783] Oppslag Soga om Gloppen og Breim, bind 5, Gardar og ætter. Breim sokn, EGGE


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Egge hørte til Breim Sokn. Soga om Gloppen og Breim, bind 5 Gardar og ætter. Breim sokn. Av Per Sandal. Utgitt 2001Jeg er interessert i å vite hva som står om Ole Andersen f 1783. Hans far kan være Anders Olsen Egge. Dette kan være hans dåp; LenkeHan ble slakter i Bergen, gift 1804 med slakterenken Catharina Helene Stochman.Håper noen kan hjelpe.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ikkje umiddelbart - eg trudde eg hadde alle breimningar på den tida i basen min, men denne har eg ikkje. Anders Olsson trur eg må vere han som er fødd i 1764 og gift i 1795 med ei enkje på Klakegg, men bygdeboka seier ikkje noko om at han eventuelt fekk eit uekte barn som 19-åring. Eg skal sjå litt nærare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Finner på FS (IGI) dette giftermålet: Anders Olsen og Synnøve Knudsdatter gift den 6. juli i Ålhus (Jølster). Kan det være de du leter etter?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her hadde vi eit døme til på 'kollisjon i døra'. Eg skreiv eit innlegg der eg fortalde at eg akkurat hadde bestemt meg for Knudsd - og sende det av garde, akkurat på same klokkeslett som Kjell har på sitt innlegg. Berre hans kjem til syne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oi, men har han bare vært i Breim i tjeneste da kan det være disse i Bergen i 1801? Lenke de to eldste her finner jeg ikke døpt i Bergen. Kan vi finne flere døpt i S&F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er vielsen i den skannede KB LenkeKan ikke se at der er andre opplysninger enn at en ac forloverne var Søren Olsen, og det er vel Anders sin bror. og så er der vel en Lars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg ville ha spurt Jølsterspesialisten Yngve Nedrebø om desse folka. Merknaden Breim/Bergen står ikkje i kyrkjeboka, den må vere tillagt av registrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjekket Yngves artikkel om utflyttede Jøstringer. Verken Anders eller Synneve er nevnt der. Men han i Undersøkelsekomm. passer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Anders Olsen var fra Bolset i Jølster, og flyttet til Bergen via Breim.Prestene i Jølster på 1700-tallet var ikke spesielt ivrige kirkebokførere. Rundt halvparten av de gravlagte og en tredel av de døpte mangler i kirkebøkene på 1750-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjekt at dere har tatt opp igjen denne tråden. Dette er en ane til en venninne jeg har prøvd å hjelpe, men ikke mindre viktig av den grunn.Kan vi da finne ut noe mer bakover, nå når vi vet at Anders Olsen var kandidaten vår, fødd på Bolset, mens Synneva Knutsdatter var fra Håheim?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.