Gå til innhold
Arkivverket

[#56786] Vågan/Nordland: Foreldre til Elisabeth M. Nilsdtr. (f. 1842)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I Ellingsenslekt-boka heter det at faren til Elisabeth Marie Nilsdtr. (f. 1842) er Nils Christian Christensen. Elisabeth var gift med Hans Pauli Ursin Dybfest (1818-66), også fra Vågan.Er det noen som vet noe mer om Nils Christian og hvem var han gift med, samt foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Carsten.Går det an å finne ut hvem denne Nils Christian Christensen var og når han var født osv. - hvem deres foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel mulig at en som er født ca 1807 kan være å finne i vaksinasjonsprotokollen som for Vågan starter på 1818. Prøver på å legge ut link med adresse: statsarkivet.trondheim@arkivverket.no. Du kan jo prøve å sende dem en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Nils Christian ble født på Valen i Vågan 20. august 1806. Jeg vet ikke hvem foreldrene var, men i følge ft 1801 er det nærliggende å tenke seg at foreldrene var Christen Jørgensen og Martha Larsdatter. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Børje Jonsens hjemmeside skal det være innrulleringer for Vågan 1806-1837, og han kan jo være nevnt. Jeg fikk feilmelding sist jeg prøvde å gå inn på den linken, men siden feilen sikkert er hos meg så er det vel verdt et forsøk å prøve å komme inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble feil opplysning her, og det er døds-og vigselslister 1809-1850 jeg ikke kommer inn på der på Børje Jonssons hjemmeside. Det er jo også en viktig kilde her. Innrulleringsmanntallet for Vågan 1806-1936 er å finne på mikrofilm NT-199.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må visst slutte å skrive i sene nattetimer. Innrulleringsmanntallet for Vågan er selfølgelig for 1806 til 1836(ikke 1936) på mikrofilm NT-199.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hermod Moursund

Har visstnok glemt å takke deg, Anne Lise, for at du har prøvd å hjelpe meg. Gjør det nå.Hvis vi går ut fra at Christen Jørgensen Valen (1759-1836) og Martha Larsdtr. (f. 1766) var foreldre til Nils Christian Christensen (1806-55). Hvem var da foreldrene til Christen Jørgensen og Martha Larsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er noe som heter: Bedre sent enn aldri. Dessverre kan jeg foreløbig ikke bidra med mer i Vågan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Vet ikke noe om Christen Jørgensen, men Martha Maria Larsdatter var datter av Inger Pedersdatter og Lars Nielsen (død ca 1814), Valen. Skal nøste litt mer på¨Christen. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Javel, takk, Håkon.Bodde Lars Nielsen i Valen? Har du flere opplysninger om Lars Nielsen og Inger Pedersdtr.?Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

For mange år siden noterte jeg ned en del skifter i Vågan, og her er ettav dem (dette er alle opplysningene som stod i skiftet): Skifte 1814 28/11, Wahlen. Lars Nielsen Wahlen, gårdmann, reg. 15. juni 1813. Arvinger: Enken: Inger Pedersdatter, Datter: Martha Maria Larsdatter Wahlen, formynder: ad interim Samuel Olsen RæknessetInntekt 199 - - Utgift 103 - 3 - 4 Netto formue 95 - 2 - 12Utgifter: Hr Provst Colban fordrer for magasinkorn for 1812 og 13 på Kongl Casses vegne = 97 Rdr - 2 - 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

HeiPrøver meg på en liten ”frekkis” og baner meg vei inn i en debatt der jeg ingenting har å bidra med. Men jeg ser Anne Lise (12) nevner innrulleringsmanntallet fra Vågan 1806-36, og fikk idèen om at kanskje noen av debattantene her kanskje har tilgang på denne kilden?Jeg har lenge vært på jakt etter fødestedet til en kar som bodde i Vågan (et sted som kaltes ”Vigan”?) hvertfall fra 1805 og til 1816-17 da han flytta til Hamarøy sammen med familien. Mannens navn var Rasmus Eriksen og han skal ha vært født først på 1770-tallet.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.