Gå til innhold
Arkivverket

[#56791] Tyding av kirkebok Vik i Sogn og fjordane


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei Kirkebok for Vik i Sogn og Fjordane 1831-1845 side 6 nr 69. Navn og bosted på foreldrene til Gjertrud.Er ikke helt sikker. MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg leser det som Nølebergit og Nøle. Kanskje Nølebergit er plass under Nøle, slik at det dreier seg om et klassisk 'partnerskap' mellom en bondesønn og en husmannsdatter? Bare en gjetning, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har prøvd å lete etter en passende gård, men kommer ikke nærmere enn Noss i Indvig i 1801-tellingen. I 1865-tellingen får jeg samme resultat: ingen mer liknende gårdsnavn enn Nos i Innvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Takk Arne og Hans Jeg synes også å lese Nølebergit og Noss. Gjertrud dro til Lofoten og giftet seg 1853 med Peder Christensen, Veines/Tenæs i Moskenes (Flakstad kirke) Er det noen som vet lagnaden til hennes mor Aase Hansdtr og far Hans Olsen? Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg lurer på om ikke det som er tolket til Noss kan være Næse. Siste bokstav ser for meg ut som en e. Både Noteberg og Næse finnes i Arnafjord i Vik i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg får åpnet lenken Gisle, men kommer ikke videre.Ser man på Noteberg i 1865 og trykker 'neste' så får man opp grd. Næse, så det kan se ut som om at dette var nabogårder. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det gjekk ikkje heilt som håpa...I den første lenka klikk på '8-30', i den andre klikk på '0-39' nederst på sida so kjem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei igjen. Takk til alle dere som har hjulpet meg så langt. Etter at jeg hadde funnet de personene på Nese i Arnafjorden, Vik i Sogn, undrer jeg på om det hadde vært en ulykke i Arnafjord den 2 des 1811 når nesten hele familien døde på samme dag? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Ja, Per, det var ei STOR skred-ulykke den 2.12.1811. 45 stk døydde, men berre 11 vart attfunnen og gravlagd. Etter rasulykkene i Lodalen i 1905 og 1936, er dette den 3. verste skredulykka i Norge, iflg Fylkesleksikonet i NRK-SF.Det arbeidast med å til ei minnemarkering i 2011, 200 år etter skredulykka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Jon. Tusen takk. Jeg skjønte at det måtte være en slik ulykke og begynte å lete på Arnafjorden, og fant beskrivelse om skred og ras. Nå fikk jeg også bekreftet dette av deg. 3 Tipp-oldeforeldrene, Ola Larson Nese og Lussi Johannesdtr, til hun jeg forsker for omkom under denne tragiske hendingen 2 des 1811. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Hei Per !Ang Nese 8-30 og Ola og 3. kona Lussi: Dersom du er inntr i etterkomare kan du sjå på s. 63 i Hefte nr 4, av Gudmund Balvoll, utg. 2005. Heftet kan du kjøpa på Vik Lokalhistoriske Arkiv.Skal du finna opplysningar om folk frå Vik som reiste til Amerika, så er 'Ein stad skal ein væra' av Rasmus Sunde utg 1989, 150 år etter den fyrste frå Vik og SF reiste til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.