Gå til innhold
Arkivverket

[#56792] Ny teneste: Søk gjennom alle baser i same søk.


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg må antagligvis gjöre noe galt, har prövd flere ganger nå med forskjellige navn og får ikke et eneste resultat.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Slik var det her tidligere i dag, men nå fungerer alt og jeg tror jeg blir sittende foran PCen lenge - utrolig hva man kan finne. Du kan søke på fornavn og etternavn eller begge. Kjempebra! Skjønner bare ikke hvem som har lagt inn alt dette. Jeg er overveldet og det blir du også når du kommer inn. Lykke til!Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er 'datanissen Jan', Inger!Men jeg blir litt utålmodig når jeg for eks skal søke etter Reinholdt / Reinhold/ Reinert mv. Da må jeg gå tilbake til start for hver gang. Samme med Olsd. / Olsdtr./ Olsdotter / Olsdatter. Er det bare jeg som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Kjempefint, Jan!Vedr. #5 Arnfrid: Nei, det er ikke bare du som har det sånn! Hvis man har laget et breit utvalg (som gir mange passende ''termer''), så kan det bli ganske enerverende å gå fra toppen av scrolling-tabellen på venstre side hele tiden!Til Jan: Hadde det ikke latt seg gjøre når man henter en post fra scr.-tabellen på venstre side - å få posisjonert seg på den posten før eller etter den du merket av for? Dette slik at man slipper å begynne på toppen av tabellen igjen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det går seg nok til etter kvart. Eg har m.a. jakta på far til 'mi' Maren Andersdatter Hauge / Houge frå Vestlandet ein stad på byrjinga av 1700-talet, og der fungerte det bra. Eg søkte på Anders så tok eg to ulike søk, fyrst på gard Houge og så gard Hauge. Fekk tilsaman 14 aktuelle Anders-kandidatar frå Hordaland og S&F, som eg no skal sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hadde det ikke latt seg gjøre når man huker av en post fra scr.-tabellen på HØYRE side - å få posisjonert seg på den posten.Slik det er nå, så hopper det helt til toppen av scrolling-tabellen på HØYRE side igjen!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Han hoppar til tre linjer over det første som er blitt kryssa av i eit forsøk på å få så mykje som mogeleg inne på skjermen. Om eg gjer som du vil vil du, om du kryssar av to nabokommunar, måtta skrolla når du kryssar av nr 2. Begge deler har sine fordelar. Du kan altså først kryssa av den du først såg på og så kyssa av ein ny. Då får du sida fint stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei igjen! Så ditt innlegg akkurat når jeg nå var ferdig med et nytt innlegg - kommenterer ikke ditt innlegg da det er en del nye ting som fremkommer, men også det jeg refererte til i #14! Se under!!Nytt søk: Førenamn fremst Gusta ** Har plukket ut slik at det blir 249 funne ; Leit etter folk fødde mellom 1884 og 1888Trykker så på 249 og tabellen kommer frem: Første linje (2 poster) er fra Østfold - 0104 Moss ; siste linje er Troms 1917 Ibestad (1 post) - og så er antall poster akkumulert under - hvilket gir 249.So far so good!!MEN så går jeg i tabellen og huker av på en linje Rogaland 1103 Stavanger. Scrolle-tabellen står der jeg huket av (hvilket er riktig). MEN øverst i scrolling-tabellen ligger nå en linje med Vest-Agder 1028 Nordre Uvdal; sist linje er fortsatt Troms 1917 Ibestad. Nå er akkumuleringen satt til 162 etter siste post! 87 poster på begynnelsen er borte!Huker jeg så av for den posten som ligger øverst Vest-Agder 1028 Nordre Uvdal, så står scrolle-tabellen der jeg huket av samt at det kommer de 5 linjene før 1028 Nordre Uvdal - akkumuleringen er nå satt til 167 etter siste post!Poenget vedr. dette: Går du ned i scrolle-tabellen og huker av, så mister du poster på begynnelsen av opprinnelig antall funne poster i scrolle-tabell! Så må du trykke på den øverste linja i tabellen for å komme 5 og 5 linjer framover på den opprinnelige scr.-tabellen!Går så ned og trykker på en linje i Nordland da hopper plutselig scrolling-tabellen tilbake på toppen igjen (hvilket er feil) - se også mitt forrige innlegg!Poster blir altså borte og etterhvert hopper programmet til toppen av scrolling-tabellen (står fortsatt Nordre Uvdal på toppen og ikke Moss) når man huker av for en post lenger ned!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Firefox går i alle høve fint. Eg har vanskar med å sjå at nokon nettlesar skulle ha problem. Men så var det det med cookies då, dei må kunna godkjennast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Når det gjelder Firefox så kan man stenge for cookies, men selv velge nettsteder som programmet godtar dette fra. Dermed slipper man å plages med cookies når man er innom andre nettsteder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Geir: Når ting forsvinn over kanten er det ikkje scrolling som gjer det; eg børjar skriva ut frå det punktet du ser øvst. Grunn? Teknikken som gjer at du ved å trykja i ein boks får fram lista over postar i ein kommune tillet ikkje at ein kan stilla seg inn kvar som helst i den sida som då kjem fram; han vil alltid visa toppen øvst, utan scrolling. Summen nede viser summen av dei som ein ser på skjermen. Det innser eg kan vera misvisande. Enten må telja også dei som ikkje blir viste, eller så må eg fjerna summen.Enklaste måten å koma attende til alle på er å trykkja på talet på funne i venstre skjermdel, men det kan godt tenkjast at det burde vore ein knapp oppe for å gjera det same. Eg skal tenkja på det.Det med at han hoppar til toppen etter å ha linje nede i lista har eg aldri klart å fått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ad #20 - Jan skriver:a) ''Teknikken som gjer at du ved å trykja i ein boks får fram lista over postar i ein kommune tillet ikkje at ein kan stilla seg inn kvar som helst i den sida som då kjem fram; han vil alltid visa toppen øvst, utan scrolling.''Ja det er slik det virker nå - når man huker av 1.ste gang på en post litt ned i lista. MEN det skjer ikke ved flere avhukinger etter dette - da ligger hele tiden den posten som lå øverst etter 1.ste avhuking også øverst!Med det mener jeg at når du klarer etter 2.dre, 3.dje etc. avhuking å beholde scrolling-tabellen slik den så ut etter 1.ste avhuking, så burde det vel la seg gjøre å holde hele scrolling tabellen inntakt etter 1.ste avhuking, slik den så ut FØR 1.ste avhuking (slik at alle postene som opprinnelig ble funnet er med hele tiden)?Det ble kanskje litt vanskelig å forklare, men jeg tror du forstår hva jeg mener! b) ''Det med at han hoppar til toppen etter å ha linje nede i lista har eg aldri klart å fått til.''Hvis du følger oppskriften jeg refererte til i #16 eller du tar et eget utvalg som spenner over mange kommuner, så vil du nok komme til det samme!Poenget er bl.a. at du først huker av langt ned i tabellen, går opp i tabellen (f.eks. på 'begynnelsen') og huker av - for så å gå langt ned i tabellen og huke av! Da hopper det helt øverst i scolling-tabellen (ihvertfall for meg)!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg ser at endringer i programmet skjer hele tiden, som naturlig er!Jeg tror jeg forstår hva du mener! Du sier at når du huker av en kommune, så skal den legge seg på 1.ste side i scrolling-tabellen og scrollbaren skal stå øverst! Ikke sant?Slik programmet fungerer akkurat nå, så er dette riktig ved 1.ste avhuking, men ved 2.dre avhuking (på en linje f.eks. langt nede)kommer man opp til toppen av scrolling-tabellen (dette er endret i programmet etter mitt forrige innlegg)- og bildet som kommer frem - er identisk med bildet etter 1.ste avhuking!Så må man bla nedover for å finne posten man avhuket 2.dre gang! Sitat fra deg selv #21: ''Då ville du fort bli irritert.'' - Uansett dette skjer ihverfall nå (at man må bla)!Hvis du tar en test på dette - vil du finne det samme som meg!Derfor kom mitt innlegg #20 - altså utfra programmet hvordan det da funket!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

På dette punktet er ikkje noko ein tøddel forandra frå systemet vart sett i drift. Skrolla må ein uansett. Målsetjinga er minst mogeleg skrolling, at alle kommunar der postane er lista skal vera tilgjengelege samstundes og at det skal vera mogeleg å velja å lista kva som helst kommune. Dette let seg ikkje gjera. Det er inngått to kompromiss. Det første er at om ein har valt ikkje å lista dei øvste kommunane forsvinn dei i det ein vel lenger nede på lista. Unntaket er nabokommunane, rett over i lista. Det andre er at når ein har valt fleire kommunar kan ein måtta scrolla. Eg meiner for det første at dette er det beste kompromisset og at det er til å leva med når ein berre blir van med korleis det fungerer.Resultatet er at ein i realiteten er nøydd å børja listinga av postar oppe på lista og arbeida seg nedover. Etter kvart som ein kjem lenger nedover vert det meir og meir skrolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Javel - da tror jeg at jeg forstår deg!Har nok misforstått hva du har prøvd å si mhh til funksjonaliteten! Derfor disse mine tester/innlegg da jeg trodde at det ikke helt fungerte slik meningen var!Da får vi bare scrolle videre da, Jan, i forsøk på å finne flere aner!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Dette var kjempeflott. Prøvde fleire søk, og fann det eg var ut etter på eit blunk.Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.