Gå til innhold
Arkivverket

[#56792] Ny teneste: Søk gjennom alle baser i same søk.


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Når man bruker klammer for å søke på navn i forskjellige varianter, skal man bruke 'er lik' eller 'inneholder da? Bruker man 'er lik' selv om man søker med asteriks? Jeg søker med *El[iy][j] for å finne (von) Ely med diverse skrivemåter, men får alltid null treff. Er det noen som kan se hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det spelar ingen rolle om du brukar er lik eller børjar på. Einaste forskjellen er at børjar på set på ei stjerne bak om du ikkje sjølv har sett ho.Von Ely fann eg lettast ved først å søka på etternamn lik von. Då fann eg 3594. Så søkte eg på etternamn børjar på el og så kom dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

For meg virker søk bare når jeg søker «lik» og et helt navn. Jeg kan for eksempel søke på Fornavn lik Andreas, og da kommer det opp treff. Fornavn børjar på And gir ingen treff i det hele tatt, det samme gjelder for etternavn. Det samme skjer både i Safari og Firefox på Mac OSX. Nettleseren tillater forøvrig informasjonskapsler, så det er ikke der problemet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå oppdaget jeg at akkurat det samme skjer for meg. Jeg må ha hele navn og ha det rett. Jeg prövde f. eks. med förenavn byrjar på Hann, 0 treff. Jeg prövde med förenavn byrjar på Hann[a][e], fremdeles 0 treff. Jeg prövde det samme med 'er lik', fremdeles 0 treff.Skriver jeg derimot Hanne, får jeg opp 4587 treff (satte födselsår fra 1800 - 1901 bare for å pröve) Hanna ga 40552.Jeg prövde og med Hann* uten resultat.Jeg bruker W-XP og IE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

La vera å bruka store bokstavar så går det det bra. Som sagt, det skal bli ordna, men eg kan ikkje gjera det før om ein halvtime eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg prövde med små bokstaver, men da kom det opp et vindu under med forskjellige variasjoner av navnet. Det ser ikke ut for at vi kan klikke på mer enn en om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Takk for hjelpen, det fungerte jo helt utmerket. Et fantastisk bra tilbud som allerede har hjulpet meg å finne mange nye forfedre! Jan Oldervoll, du er en knupp! (som min mor pleier å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.