Gå til innhold
Arkivverket

[#56797] Claus Berg og Christiania Liigcasse


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

HeiJeg forsøker å oppspore opphavet til feierinspektør i Christiania Claus Berg (død 1806), og hans bror kjøpmann Fredrik Vilhelm Berg (død 1809).I den anledning har jeg to spørsmål:I forbindelse med Claus Bergs død står det trykket i avisen Norske intelligenssedler nr. 4 1806 en notis om at '... Christiania Liigcasses 1ste Classe No. 71 er død hr. Claus Berg ...'Var Christiania Liigcasse et slags forsikringsselskap? Finnes det bevarte arkiver derfra?I Norske intelligenssedler nr. 10 1806 fremgår det at enken etter Claus Berg - Margrethe Vinterberg - har fått meddelt bevilling til å sitte i uskiftet bo.Mitt neste spørsmål er: I hvilke arkiver kan det være mulig å gjenfinne denne korrespondansen?Mer om jakten på opphavet til Claus og Fredrik Berg er for øvrig å finne her på dansk Dis-forum:dis-danmark.dk/forum/read.php?1,380954 (kopier linken)Samt også noe her:LenkeMvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har nettopp vært borte i begrepet Liig Casse i tema 56759. Det så ut som om det sto Classe, men jeg syntes det var mer sannsynlig med Casse. Begravet 1818, hvor Liig C(l)assen dekket utgiftene.Det var jo tidligere noe som het trygdekassen, ikke sant? Om Chria. Liig Casse var et forsikringsselskap, kan jeg ikke si, men det må i alle fall ha vært en forsikringsordning. Prøv Oslo Byarkiv!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk, som det fremgår nedenfor står det nok Liigcasse, ja.Hvis ingen andre kan gi noe mer informasjon får jeg prøve meg hos Byarkivet.Mvh Håkon

bilete4284.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Christiania Liig Casse' var det største av en rekke lik-kasser som ble opprettet på siste halvdel av 1700-tallet, det hadde 3 avdelinger medlemmer, ordnet med serier av hypoteklån (fordi kassen etterhvert ble utvidet og nye medlemmer skulle ikke nyte godt av opparbeidete rettigheter og fordeler).Det hele begynte med opprettelsen av 'Store Kiøbmands Liig=Laug' 29.06.1695. Året etter stiftes et 'Liigbærer=Compagnie' (Det annet Liiglaug) av bokbindere og garvere, dog etter litt andre retningslinjer enn kjøpmennene. Etterhvert fikk man flere håndverksliklaug.Utpå 1800-tallet ble liklaugene etterhvert opphevet.Det finnes en artikkel om emnet i St.Hallvard, men da jeg ikke har noen innholdsfortegnelse, kan jeg dessverre ikke henvise til årgang og heftenr. (Det tar for lang tid å gjennomgå alle over mer enn 90 år)Dette ble en kortversjon, jeg skal forsøke å svare om det er spesielle spørsmål tilknyttet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Tusen takk, Geir! Det var nyttig og oppklarende informasjon.Et konkret spørsmål: Vet du om det finnes bevart arkivmateriale fra noen av disse lik-kassene?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det er bevart noe i Statsarkivet, regnskapsprotokoller f.eks. uten at jeg tør angi for hvilke kasser og hvilke år. Mht. den første kasse, er protokollen bevart fra engang midt på 1700-tallet til dets oppløsning.Du har allerede vært innom en kilde, Norske intelligenssedler, der kan du finne kunngjøringer og referat. Det skal også være laugslover på Statsarkivet, neppe de opprinnelige, men senere endringer. Her er jeg på ganske tynn is, dette er bare etter hukommelsen.Kjenner ikke til at noen har satt seg inn i laugskassene, langt mindre publisert noe om emnet (den jeg nevnte i St.Hallvard tror jeg var ganske kort, kanskje 3-4-5 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Håkon Havik

Jeg er fortsatt på jakt etter opphavet til Claus og Fredrik Vilhelm Berg.I Københavns Universitets Matrikel (takk til L.O. Wangensteen for utmerkede skanninger) finner jeg i år 1773 en 'Fridericus Wilhelmi Berg' nevnt. Kan det tenkes at dette er Claus' sin bror?Se side 23 i denne PDF-filen: LenkeFredrik Vilhelm Berg ble født den 14.01.1753 (men jeg vet altså ikke hvor og av hvem), så han var 20 år i 1773.Noen spørsmål ang. dette: - Er det slik at han ble immatrikulert i 1773? - Var 20 år også da en passende alder ved immatrikulering? - Han står oppført sammen med tre andre fra 'E schola Coagiensi'. Hvor er Coagiensi? Kan det være Køge? Betyr dette i så fall at han begynte i universitetet i København etter skolegang i Køge?Er det noen som har øvrige tips om å komme videre i forhold til denne kilden? Jeg har ikke funnet noen Fredrik Wilhelm i kirkeboka for Køge kirke i 1753, men det menes kanskje Køge prosti og ikke bare byen Køge? Da blir det vel flere kirkebøker å sjekke opp (så fremt Coagiensi i det hele tatt = Køge, da).(se også debatt 37845 og 57126)Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På strak arm uten at jeg har kontrollert mitt eget notat, jeg har skrevet 'mulig Søndersø' på Friderich Wilhelm Bergs dåp. Jeg burde nok kontrollert litt før jeg sendte dette inn, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Spennende! Det er en Friderich Christensen, sønn av Christen Hansen, som blir døpt i Søndersø den 28.01.1753.Er det noen annen grunn enn at dette er en passende kandidat tidsmessig (gitt at Fredrik og Claus var Christensønner slik du antar, se innlegg 11-16, debatt 57126) som gjør at du foreslår Søndersø, Geir? (hvis du får tid til å sjekke notatet ditt)Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.