Gå til innhold
Arkivverket

[#56806] Tyding av kirkebok, Gulen


Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står i kirkebok for Gulen 1837-1847, døpte 1844, nr. 3, Elias uekte. Foreldre er Johannes Olsen og Synneve Ellingsdatter, men så må jeg melde pass, klarer å lese noen av fadderne, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Faddere: Thomas Olsen, Jan Ja(o)nsen, Thrine Sjursdatter Storøen, Elling Ja(o)nsen og Lars Pedersen Storøen.De kan sjå ut til at paret seinare gifter seg. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223848045&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeSå har vi vel paret her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Takk til Kjellaug, da skal jeg lære meg å legge ved en lenke.Har rett og slett ikke tatt meg tid å lære det. Ellers; jeg tenkte på det som står skrevet under foreldrenes navn, det var veldig utydelig. Så hvis noen kan hjelpe meg med det?? Takk til Oddvar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Johannes Olsson Hjønnevåg (Søndre) (1821-1880) gifta seg med Synnøve Ellingsdtr. Lien (1814-1873). Har registrert 5 born.Johannes gifta seg opp att i 1873 m. Oline Rasmusdtr. Hagen (1820-1888). Ingen born.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Jeg satt sent i går kveld og leste i kirkebøkene, jeg fant bare 3 av barna i kirkebøkene, Elias, Oline og Ole. Alle er også hjemmedøpt. De to siste, Christine og Thorkild finner jeg ikke i kirkeboken. Kanskje de bare forble hjemmedøpt. Vet ikke om det var 'vanlig' å unnlate å dra i kirken for å få bekreftet dåpen. Og det var jo lang vei til kirken uti der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei igjen, Nå så jeg igjennom alle aktuelle kirkebøker for Gulen for å finne giftermålet i 1873, og det fant jeg ikke. Er du sikker på at han giftet seg opp igjen? Mvh Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Undres på om ikke dette ekteskapet er feil og at det kommer fra FS, der finner jeg nemlig en Oline Rasmusdtr fra Aardal, bare det at denne Oline er f. i 1845, men ekteskapet skal ha funnet sted i 1873: LenkeHun gifter seg med en Johannes, men han heter Johannesen til farsnavn. Det kan jo ha blitt en forveksling her...Fylkesarkivet pleier å ha god oversikt over alle fra 1850 og opp til 1900. Finner heller ingen Oline Rasmusdtr död i Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Takk Kjellaug, jeg får lete litt til i kirkebøkene og se om jeg finner de to siste der, Fylkesarkivet må jo ha opplysningene fra et sted. Hadde fødselsdatoen til Christine, men ikke til Torkild. Og tror nok at du har rett med henhold til at ekteskapet mellom JOhannes og Oline må være feil. Får se litt til på det. Takk igjen mvh Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Men i kirkeboken over giftermålet er hun oppgitt til å være 50 år i 1874,dermed er hun født i 1823 og ifølge gravlagde i Solund er hun født i 1813. Går utifra at det siste er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

HeiElling Joenson og Synnøve Torbjørnsdtr. ble gift 11 januar 1803.De fikk 4 barn, Johannes 1803 Eli 1808 Thomas 1811 Synnøve 1814 - 1873 gift 1845 med Johannes Olson Elling Joenson og Sygni Ellingsdtr. ble gift 19 juli 1817Barn,Synnøve født 20 desember 1818 død 1859 gift 1846 med Ivar JenssonFinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.