Gå til innhold
Arkivverket

[#56809] Hadsel/Nordland: Anne Dorthea Sylvester (f. 1851)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Tror hun også het Anne Dorthea Olsdtr. Hun var gift med Ole Nikolai Olsen (f. 1855). Tre av deres barn er funnet under dissentere (baptister), og i to av disse tilfellene het hun Anne Dorthea Sylvester. Ved ett av barna het hun Olsdtr.Hvor kommer navnet Sylvester fra? Hvem var hennes foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Når Anne Dorthea står som Olsen i enkelte sammenhenger er det kanskje fordi hun bruker etternavnet til ektemannen?(nr 5,venstre side) Den eneste Anne Dorthea jeg har funnet er denne konfirmanten i 1866,hvor faren har Sølfestsen som etternavn.Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 12 (1863-1870), Konfirmerte 1866, side 135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9980&idx_id=9980&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk, Ann-Mary.Det var godt gjort å finne fram til denne nøtta! Det er nok den riktige du har funnet. Nå har jeg fått forklaringen på Sylvester - over til Sølfestsen og Sølfæster/Sølfæst.Erikstad ligger vel i Lødingen, skulle jeg tro. Ser av fadderne at de kom fra Bjørnerå og Vaskinn som ligger på Grytøy utenfor Harstad.Er det mulig å komme videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vielsen Joan Jacob Sølfæst og kona Gunhild Marie Olsdatter, fra kirkeboken,nr 27,viet 29 okt 1847:Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 9 (1841-1852), Ekteviede 1847, side 199. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9978&idx_id=9978&uid=ny&idx_side=-200>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her kommer konfirmasjonen til Johan Jacob Sølfæster(konf nr 7,5 juni 1836 i Trondenes kirke) Bopel Ærvigen.Foreldre er Sølfæst Johnsen og Anna Iversdatter. Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 7 (1827-1841), Konfirmerte 1836, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9644&idx_id=9644&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jo, Ervik ligger like utenfor Harstad, men jeg finner han ikke i Trondenes. Bjørnerå ligger på Grytøya like utenfor Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Er ikke helt sikker på at Søfæst kommer fra den trakten de bor når sønnen blir født. Regner med at han må finnes på 1801 tellingen,hvis han fikk denne sønnen,Johan Jacob i 1818.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Telling 1865 Johan Jacob Sølfæster og kona Gunhild ,samt en sønn som heter Ole (12 år) i 1865: LenkeKonfirmasjon: Konfirmant nr 2,3 okt 1869,Ole Nikolai Johansen Erikstad. Foreldre:Johan Jacob Sølfester og Gunhild Marie Olsdatter.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Ann-Mary.Ser at det bli vanskelig foreløpig å finne Sølfest Johnsens forfedre, men er det mulig å finne Ole Nilsens forfedre - faren til Gunhild Marie Olsdtr. (f. 1820) fra Bjørnerå på Grytøy? Jeg finner han ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

I innlegg 1 var Anne Dorthea Sylvesters mann - Ole Nikolai Nilsen - (f. 1855) nevnt. Hans foreldre het Ole Christian Nilsen (f. 1829) og Elen Pauline Nilsdtr. - i følge kirkeboka for Hadsel. De ble gift i 1855. Men Elen Pauline må være død ved folketellingen 1865 da han er boende i Søndre Bogen i Hadsel sammen med Maren Gabrielsen (f. 1831). Familien var dissentere (baptister).Hvem er foreldrene til Ole Christian Nilsen og Elen Pauline Nilsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg tror foreldrene til Ole Nikolai var Ole Christian Nilssen og Maren Petrikke Gabrielsdtr. De gifta seg i 1854, og Ole Nikolai blei født i 1855.OCN (f. 1830) var sønn av Nils Mikal Jochumsen og Anne Kristoffersdtr på Kaljorda, Maren (f. 1832) var datter av Gabriel Gabrielsen og Vivike Katrine Mikkelsdtr på Helgenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Johan, igjen. Ja, jeg leste kirkeboka slik at Elen Pauline Nilsdtr. sto øverst. Det var vel vanlig at mannen sto øverst, og kanskje var Elen Pauline en fadder til barnet ovenfor.Har du foreldrene til Nils Mikal Jochumsen og Anne Kristoffersdtr.?Takk igjen, for at du hjelper meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Nils Mikal (1791-1855) var født utafor ekteskap på Hanøy/Hadsel, foreldre Jochum Henrik Bay (1762-1802) og Mille Nilsdtr (1767-1811). Mille gifta seg seinere med Ole Eriksen.Anne (1792-1885) var datter av Kristoffer Anderssen (død 1812) og Dorte Andersdtr (1767-1802). De flytta mye og bodde sist i Straumfjorden/Hadsel. Jeg kommer dessverre ikke flere ledd bakover for noen av disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Beklager at jeg kommer igjen - for siste gang.Du sa du skulle se om du fant noe om forfedrene til Jakob Carolius Henriksen (f. 1829). Vi vet altså at de het Henrik Jensen og Marta Pauline Olsdtr. Fant du noe?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.