Gå til innhold
Arkivverket

[#56816] Forlis utenfor Lista i 1918


Gjest Berit S. Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit S. Olsen

For noen år siden etterlyste jeg hvordan jeg skulle finne ut hvilken båt min grandonkel forliste med i des. 1918. Jeg har i kirkebok for Fjære funnet ut at han forliste ca 31.12.1918 med skipet Værnes utenfor Lista. Han skrev et kort til min grandtante datert 23.12.1918 og det må ha vært siste livstegn fra ham. Et kort jeg har. Har prøvd å finne ut mere om dette skipet, men har ikke lykkes. Noen tips? På forhånd takk!Mvh Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er muligens dette forliset? 196) Tre-M/kutter VARNÆS (MNFS) Bygd av Syvert A. Vatne, Borhaug på Lista 84 brt, 68 nrt 79.5 x 23.1 x 8.5 Motor av ukjent type 1915: Levert som VANSE for Syvert Andreassen Vatne & Benjamin Olsen Brækne, Vanse/Farsund 1916: 08.05.: Solgt til A/S Kystfart (Karl A. Dahl), Bergen. Omdøpt VARNÆS 1917: 14.08.: Solgt til ukjent eier i Grimstad 1918: Solgt til ukent eier i Sandefjord 1918: 31.12.: Forlot Tananger med 980 tønner sild for Tønsberg og forsvant med hele besetningen, 4 mann.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er muligens dette forliset? 196) Tre-M/kutter VARNÆS (MNFS) Bygd av Syvert A. Vatne, Borhaug på Lista 84 brt, 68 nrt 79.5 x 23.1 x 8.5 Motor av ukjent type 1915: Levert som VANSE for Syvert Andreassen Vatne & Benjamin Olsen Brækne, Vanse/Farsund 1916: 08.05.: Solgt til A/S Kystfart (Karl A. Dahl), Bergen. Omdøpt VARNÆS 1917: 14.08.: Solgt til ukjent eier i Grimstad 1918: Solgt til ukent eier i Sandefjord 1918: 31.12.: Forlot Tananger med 980 tønner sild for Tønsberg og forsvant med hele besetningen, 4 mann.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Tusen takk for interessant svar som tyder på at det er riktig skip. Det er bare en ting jeg ikke skjønner. Hvordan kan et skip som angivelig skulle ha forlist ca 31. 12. 1918 bli solgt samme dag? I kirkeboken er datoen bare satt som ca fordi ingen sikkert visste når båten forliste. Senere har det nok ikke vært.Mvh Berit S.Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er mulig at jeg tar feil. Men her står det slik: 'Solgt til ukent eier i Sandefjord 1918: 31.12.: Forlot Tananger med 980 tønner sild for Tønsberg og forsvant med hele besetningen, 4 mann.' Dette oppfatter jeg slik at det var den ukjente eieren som eide skipet når det forliste på vei fra Tananger.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit S. Olsen

Tusen takk for hjelpen! Dette er noe vi i familien har lurt veldig på. Han var bare 17 år da båten forlisteMvh Berit S.Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.