Gå til innhold
Arkivverket

[#56819] Tyding av sykdom.


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

Hvis du ser på side 281 i samme kirkebok, (skrevet av samme prest, vil jeg tro) - dødsårsak for No 2 døde menn, dukker ordet opp som 'sinnsjukdom' skrevet på samme måte, altså uten den ekstra -s- som egentlig hører med. Jeg vil derfor anta at sognepresten har ment 'sinnssjuke'. Det er riktignok ikke noen dødsårsak, men det er det mange andre av diagnosene han skriver opp som heller ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det likner litt på 8: sinnsjukd. Men jeg synest det er en 'g' isteden for en 'j' 9 döde tydlig av 'alderdomsj'. det er mulig at han bare har laget en ekstra kröll på 'j-en'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg leste det opprinnelig også som en 'g', men ved større forstørrelse ser det for meg ut til at han har presset 's' så tett opp til 'j' at det kan se ut som en bokstav. Prikk over i mangler også, men det ser det ut til at vedkommende prest ikke tok høytidelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ser rimelig ut det med sinnsjukdom, jeg savnet også prikk over i'en, og var litt usikker på første bokstav.Takk for all hjelp.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg er ikkje heilt tilfreds med det, fordi klokkaren har vore veldig nøyen med prikk over både i og j andre stader. Men eg har ikkje noko betre forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Har sjekket litt ut på google vedr sinndykdom i 1927. Virker som om man brukte denne betegelsen som et begrep på flere andre sykdomer. Det står bla at syflis kan føre til sinnsykdom. Og da er det vel også trolig det som blir dødsårsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det er vel riktig, sinnsykdom i seg selv var vel kanskje ikke så dødelig i den tid heller. Syfilis angreiper vel til slutt hjernen med derpå påfølgende død tilslutt ja. Men er sinnsukdom 'finere' enn syfilis som diagnose? Har sett det skrevet direkte ved andre anledninger, om enn før århundreskiftet. Men som skrevet her tror jeg det nærmeste blir sinnsjukdom, så langt jeg ser det.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.