Gå til innhold
Arkivverket

[#56825] Olaf Andersen Myren (f 1889, Modum), emigrant - hvor ble han av?


Gjest Frank Roland
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Roland

Søker etter Olaf Andersen, sønn av Anders Olsen Drolsummyren(f 1833) og Dorthea Olsdatter Pilterud (f 1839). Han skal ha emigrert til New House, Cleveland, North Carolina i USA, men jeg finner ingen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Andersen Drolsum ankommer Ellis Island 21 apr 1905 med S.S Baltic fra Liverpool.Han hadde aldri vært i Amrika før, hadde med seg 19 dollar, hadde ikke billett til bestemmelsesstedet som var Beldenville, Pierce county, Wisconsin, der han skulle til sin venn Gustav Larsen.Jeg finner han ikke i registeret over de som var på sesjon til 1. verdenskrig. (Alle menn f. 1880 skal være registrert der.)Jeg finner i 1910 en ugift 28 år gammel nordmann ved navn Olof Drolsum som 'hired man' farmworker i Roseville, Traill county, North Dakota. Innvandret 1905. Men han finner jeg ikke igjen seinere, ei heller i death records for North Dakota. Vet jo heller ikke om det er rett mann. Men en god kandidat er det jo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Jon!Jeg tror kanskje Frank i innlegg 1 har feil fødselsår på Olaf!Han skriver navnet til Olaf som :Olaf Andersen MYREN.Foreldrene er oppgitt å være Anders Olsen Drolsummyren,født 1833,og Dorthea Olsdatter,født 1839. Jeg fant emigrasjonen,og du fant dåpen til Olaf,født 18.12.1880 .I kirkeboken vedr. dåpen står det at foreldrene er Anders Olsen og hustru Dorthea Olsdatter,og bopel var Drolsummyren. Jeg fant tellingen 1900 for familien.Da bor Olaf hjemme hos foreldrene,Anders Olsen(født 1833) og Dorthea Olsdatter(født 1839) på gården MYREN.Olaf's fødselsår er oppgitt å være 1881.Ved emigrasjonen i 1905,jeg fant kaller Olaf seg Olaf Anders. Drolsum .Alder er oppgitt å være 24.Har IKKE funnet noen annen Olaf Andersen Drolsummyren som skal være født i 1889,som Frank mener er fødselsåret til sin Olaf Andersen MYREN. Dåp av Olaf Andersen Drolsummyren,født 18.12.1880: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5889&idx_id=5889&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Telling 1900,Myren: Lenke Emigrasjon til Olaf Anders. Drolsum 7 april i 1905:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,jeg tror dette må være riktig.Får vente på innlegg fra Frank nå ,om han skriver hvor han har fått dette fødselåret 1889,ang Olaf. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei alle bidragsytere. Beklager men mitt opprinnelige fødselsår var feil. Fikk dette i forbindelse med et skifte og har ikke sjekket dette som en alltid bør gjøre. Det forklarer også hvorfor min research stoppet helt opp. Bekrefter at dere alle har ledet meg videre på sporet til rett person født i 1880 og ikke 1889. Sender over dataene til en amerikansk slektsgransker som kan bistå derfra. Igjen takk! Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Frank! Fryktet at fødselsåret på din Olaf var feil,ja! Håper du finner ut mer om Olaf Andersen Drolsummyren, som havnet i Amerika.Lykke til!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.