Gå til innhold
Arkivverket

[#56828] Selma Ellingsen fra Gildeskål via Bodø til Solør


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Hei, jeg søker etter info om min fars grandtante. Hun hadd ingen etterkommere, så det er ikke så mange å spørre... Min farmor vet noe, men begynner å bli gammel og glemsk.Hun ble født som Selma Petrine Olufine Petersdatter 10.03.1893 på Gjelset i Gildeskål.Hun giftet seg så 27.03.1919 i Bodø med skomaker Bernhard Karolius Johnsen, f. 1891 i Bodin.I følge min farmor bodde de på en plass et sted der flyplassen i Bodø er nå.Etter dette vet jeg ikke så mye om henne bortsett fra at hun på slutten av 80-tallet bodde som enke i Åsnes i Solør, der min farmor (og farfar) besøkte henne for første gang på over 60 år, og at hun da hadde navnet Selma ELLINGSEN.Hun må altså ha blitt gift på nytt med en Ellingsen, men jeg vet ikke om dette skjedde i Bodø, i Solør eller et sted midt i mellom. (Jeg har forsøkt kontakter i Folkeregisteret, men der sies at at det ikke er registrert hvem hennes ektefelle var.)Selma døde i Åsnes 17.04.1990. Men hva som er hennes historie mellom ca. 1919 og ca. 1988, det skulle jeg gjerne visst noe mere om. Hvor kan jeg begynne å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Søgård

289961 Adolf Ellingsen født 1896 død 0601 1980 begravd 1101 1980 Arneberg Åsneser vel en sterk kandidat som ektemann til Selma her trur jeg.Her er han i 1900, Lenkemvh Morten Søgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ja, det kan nok være. Ikke så veldig mange Ellingsen-folk i passende alder i Åsnes som er registrert hos DIS Norges gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Nå har jeg summet meg og fått tak i opplysninger i forbindelse med Selmas dødsfall fra Statsarkivet i Hamar.Hennes siste ektemann het Asbjørn Ellingsen og døde 15/12-1966 i Åsnes.Han var født 5/9-1907, men jeg vet ikke hvor. Ei heller hvor og når de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dersom du tek kontakt med krk.kontoret i Åsnes står det sikkert i krk.boka der dødsfallet er registrert kvar han vart fødd.Er det ikkje noko registrert hos Folkeregisteret om kva tid han gifta seg med Selma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.