Gå til innhold
Arkivverket

[#56832] Garden 'Spiten el. Spitten' i/omkring Kongsberg


Gjest Gro N. Egeli
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro N. Egeli

Leitar etter ein Hans Tarjeison (mors ætt), som kanskje kom frå garden Spiten eller Spitten i el. rundt Kongsberg. Kor er dette, og finn eg ut noko om hans foreldre/besteforeldre/sysken? Han vart gift og busett i Vinje i Telemark. Dotter hans, Berte, er fødd i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tok med vielsen (30 juni 1809)fra kirkeboken også!Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje, Ministerialbok nr. I 2 (1767-1814), Ekteviede 1810, side 40. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7999&idx_id=7999&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSøkte på etternavnet SPITEN for hele landet i 1801,og da kom disse folkene i Kongsberg frem.Du får studere dem litt ,for å se om det er noen sammenheng.Buskerud Kongsberg Nordmoen Gaden No 598 LenkeBuskerud Kongsberg Bever Grund No 87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Trur du det er han eg leitar etter? Eg har akkurat starta med slektsgransking, og er ganske så usikker. Ellers; takk for hjelp!Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

GroJeg er ikke sikker,her er det nok bare å begynne å nøste tråder.Ved vielsen står det Tarjeisen til etternavn,det kan vel kanskje ha blitt skrevet som Torgersen,men her er jeg så usikker at noen andre får komme på banen!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tarjeisen og Torgersen kan gå om hverandre - det kom vel mye an på hvordan preseten valgte å skrive.Men det er litt tidlig å slå fast at rett mann er funnet. Kanskje du, Gro, klarer å finne ut hvor gammel din Hans Tarjeison var da han døde (alderen er som regel notert ved begravelsen)? Hans Torgersen på Kongsberg var 24 år i 1801, altså f. ca. 1777, så da går det i første omgang an å se om alderen stemmer noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg har funne ein med same namn som er død i 1832, 63 år gamal. Og, då stemmer det ikkje. Eg prøvar å finne når kona døde, for å sjå om dei evnt. budde på same plass. Ikkje lett dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Gro! Disse har du kanskje funnet? Dåpen (13 okt 1811) til Berthe Hansdatter,fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje, Ministerialbok nr. I 2 (1767-1814), Fødte og døpte 1811, side 16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7999&idx_id=7999&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmanten Berthe Hansdatter(konfirmert nr 7,9 nov 1828: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vinje i Vinje, Ministerialbok nr. I 3 (1814-1843), Konfirmerte 1828, side 258. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Desse har eg. Det er derifrå eg ikkje kjem lenger. Kyrkjebøkane stoppar her, og eg finn ikkje noko i bygdesoga for Vinje. Hadde håpa at nokon her hadde funne det ut.. Takk for at du leitar!Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Både i folketeljingane og ved begravelse kan registrert alder avvike ein god del.Har du prøvd kyrkjebøkane for Kongsberg, skrifta er grei og ofte er navnet til den døypte streka under. Det blir ein del år å leita gjennom, men kanskje kan faren vera skriven som Spiten.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Hans Tarjeison som er død 18.jan 1833 som husmann på Timbåsen er rektig person. Alderen er oppgjeven til 63 år.Kona Birgit Jonsdotter er død 3. Febr. 1838, også på Timbåsen u/Heggestøyl. Alderen hennes er oppgjeven til 67 år.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Kirkebok for Kongsberg: 15.09.1759: Thomas Nielsen, Spiten, - sønn Niels, m. bl.a fadder Karen Nielsdtr, Spiten.Kan passe med lenke i innlegg nr 6.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Nei, dette er kanskje ikke han\dem du primært leter etter. Tenkte bare å bekrefte FT-funn med kirkebokfunn, for å legge til noen flere puslespillbiter rundt Spiten-navnet. Dette kan jo være familie. Håper det ikke forvirra... mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei GroJeg tror ikke Hans Tarjeison/Torgersen ble født på Kongsberg, men det er mulig han vokste opp der ettersom han brukte navnet Spiten seinere. Spiten ligger i Bevergrenda noen km nord for Kongsberg sentrum. Det bodde mange sølvverksarbeidere der, og flere av dem er kalt med navnet (eller adressen) Spiten i kirkebøkene. De var altså ikke nødvendigvis i slekt.Jeg gjorde et søk på Hans Torgersen med alle mulige varianter i 1801-tellingen, og det er faktisk ikke så mange kandidater. Derfor tror jeg at han som var i Kongsberg på den tiden er rette mann. Men hvordan kan man bli sikker?På statsarkivet på Kongsberg har de kommunikantbøker som også inneholder konfirmantlister. Du burde gå igjennom disse for det aktuelle tidrommet og se om du kan finne Hans, og om det står at han bodde i Spiten-grenda. På arkivet kan de kanskje også fortelle deg om gårdsummeret hvot Hans Torgersen bodde i 1801 ligger i det området. Forøvrig vet jeg at det var noen som jobbet med registrering av personer fra plassene i Bevergrenda for noen år siden. Kanskje arkivet eller noen i DIS-Buskerud kan si deg hvem det var. Selv skal jeg 'vir hjernen min' og se om jeg kan komme på noe mer.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei! Takk til alle som er med å nøste opp! Til Bjørg: Kven i DIS-Buskerud kan eg vende meg til? Er denne registreringa offentleggjordt?Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg vet egentlig ikke mer en at noen jobbet med registrering av folk i Bevergrenda. Og jeg husker ikke i hvilken forbindelse det var, men jeg tror det var helt privat. Som sagt skal jeg tenke på det og sjekke mine gamle emailer, så kanskje noe dukker opp.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Gro, har du navn på barna til Hans Tarjeison og Birgit Jonsdotter, og på foreldrene til Birgit. Oppkallingsreglene ble fulgt ganske nøye på den tiden, og kanskje vi slik kan få en pekepinn om hva moren til Hans het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Hei Bjørg!Eg har namn på ei dotter, føreløbig. Det er Berte Hansdotter, f. 1811. (Som var gift med Knut Halvorsen, budde på Granastøyl i Vinje (folketellinga frå 1865). Skal sjå om eg finn fleire. Foreldra til Birgit prøvar eg å finne ut av, Kan hende mor heitte Sigrid, men det er 'kvalifisert' gjetting. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Skogen

Hei Gro ! Jeg vet ikke noe mer om denne Hans Torgersen enn det som står i ft. 1801. Jeg er fra Bævergrenda og kjenner noe til lokalhistorien her. Mener at Torger Nielsen bodde i Torgerstuen, bare ei stue altså, ikke en plass, Denne stua lå i Spitegrenda, mellom to av Spitenplassene.Så at Hans Torgersen har sagt at han var fra Spiten, det er helt naturlig.Hilsen Hermod Skogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.