Gå til innhold
Arkivverket

[#56833] Tydehjelp til dødsårsak?


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Personene nr 21 - 24 i 1789, Lars Vestly 27 Aar, Peder Grac Vestly 23 Aar, Joen Sørsen Rørby 17 Aar (og) Christian Larsen; Tvedes 15 1/2 Aar er satt inn i en parantes. Hva står det bak denne? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det spørs om ikke personen forran (nr 20) Eric Halvorsen ? 27 Aar også hører med, for bak ham står det 'Blev af' men ikke mer - så forsetter teksten under. Men hva er det det står? Og hvilket bosted/etternavn har Eric?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne kirkeboka er blant de verste i Holt sogn. Skriften er slurvete, og ofte mangler også enkelt-bokstaver. Det er åpenbart flere personer som er omkommet ved en eller annen ulykkelig hendelse, men jeg klarer heller ikke foreløpig å tyde teksten.Det var jo en svær ulykke i Solberg-gruva på slutten av 1700-tallet, men det var vel 10 år senere (1799)?Flere av navnene kan knyttes til Nes verk (Westly, Rørby), men til funksjonærskiktet, noe som ikke gjør gruvearbeid så sannsynlig. 'Tvedes' på den sistnevnte skal muligens tolkes som Tvedestrand? Jeg synes å skimte preposisjonen 'i' foran...Ellers kan vel muligens Knud Halvorsen (med litt godvilje) være fra Strengereid?Kan det dreie seg om et skipsforlis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Halvor Sletta hadde en sønn Erich som ble døpt i 1761 Lenke Nå skal det vel omtrent like mye godvilje til for å lese Sletta som Strengereid i kirkeboka for 1787, men Sletta hadde passet godt i Nes Verk samenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er ikke lett å si hva som står etter Eric Halvorsen.Nå har jeg begynt å lure på om det likevel er snakk om ulykken i Solberg-gruva. Ingeborg Fløystad skriver i sin Nes Verk-avhandling at i '1799 ble 5 mann kvalt i Solberg-gruva'. 1799 KAN jo være trykkfeil for 1789. Antall omkomne ser i hvert fall ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke bare vi som har hatt problemer med denne teksten, Knut! På s. 118 i Holtsboka har Sv. Svensen skrevet:'I 1789, antagelig i mars, ser det ut som om der har hendt en stygg ulykke på Nes. Der står i kirkeboken opført som døde på samme dag 4 unge menn: Lars Westly 27 år, Peder Westly 23 år - antagelig sønner av forvalter Westly - Ivar Rørby 17 år - formentlig sønn av læreren på Nes Verk skole - og Christian Larsen, Tvedestrand, 15 1/2 år. Ved siden av står en anmerkning, utydelig skrevet, så den vanskelig kan leses; men det har sikkert vært en ulykkelig hendelse som har voldt disse unge menns død; mulig at de er falt i fossen'.Svensen har ikke her tatt med Eric Halvorsen, men jeg er enig med deg i at han nok hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det var en ulykke i 1799 der Anders Andersen Holtsmyren 20, Clemet Tøvis W(erket) 29 og Villum Jørgensen ibid 18 ble 'qualt i Solberg Gruben' og ble begravet 16. august 1799 LenkeDet kan ha vært flere ulykker i Solberg gruva. Fløystad sier at det var 5 som døde i 1799, men kirkeboka viser bare 3. Det må uansett ha vært en ulykke der 5 stykker omkom i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Men at de har ramla i Hammerfossen og døde av det, det tror jeg ikke på.De er heller ikke klientell til å være gruvearbeidere. Dette var i april. Kan de ha gått gjennom isen? Eller som du sier, en ulykke på sjøen? Dersom Christian Larsen var fra Tvedestrand, var i hvert fall tre av dem Tvedestrandsfolk, sønnen (Peder) og brorsønnen? (Lars) til forvalter Knud Westly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg tror heller ikke de kan ha falt i Hammerfossen (selv om min tippoldefar faktisk gjorde det nesten 100 år senere - og døde av det). I hvert fall ikke 'kollektivt'.Det ser ellers ikke ut til at det er begravelsen som er innført, siden datoen mangler. Dersom jeg leser begynnelsen riktig, starter den etter Eric Halvorsens alder (27): 'blev ...ap® Disse ...........'Jeg oppfatter det slik (også med utgangspunkt i datoene på de øvrige begravelsene på siden) at disse unge mennene døde en eller annen gang i ap(ril), men hvordan? Svaret klarer jeg fremdeles ikke å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom Eric Halvorsen er f. i Holt, ser jeg ingen andre mulige enn sønn til Halvor Sletta (jf. innlegg 5) - selv om det nok ikke står Sletta i kirkeboka ved dødsfallet.Erich Halvorsen Sletta levde i hvert fall opp. Han ble nemlig konfirmert 16 1/2 år gammel i 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er neppe snakk om Erik Halvorsen Sletta, f. 1761. Han ser nemlig ut til å ha vært fadder da nevøen Halvor ble døpt i 1814 (ble da kalt Erik Halvorsen Sletta) og da nevøen Christen ble døpt i 1817 (ble da kalt Erik Halvorsen Verket). Etter alt å dømme døde han på Solberg i 1835, trolig ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da glemmer vi ham. Og det står jo heller ikke Sletta/Sletten (eller noe som likner) bak navnet hans ved dødsfalls-innførselen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Muligens. Så var det å finne en Erich Halvorsen fra Skjævestad i Austre Moland, f. i begynnelsen av 1760-årene, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.