Gå til innhold
Arkivverket

[#56834] Sogneprest Rasmus Ørum i Kinn


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Er det noen som kjenner til Ørum slekten og vet hvor han kom fra og hvem han var gift med ? Takknemlig for alle tips. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Litt på sida av det du spør om, men tar det med:I 'Soga om Flora' av A. Joleik, står det at det var synfaring av prestegarden på Kinna 9.-10. nov. 1729, då Ørum var prest der. I 1742 vart det framlagt avskrift 30. april 1742. Då var enkja etter Ørum med, og lagvergen hennar; presten Mylenfort i Førde.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den. Det vil si at Sognepresten Rasmus Ørum var død før 1742. Hun ,Elschen Margrethe, sal Rasmus Ørums , var fadder i DK i 1765 og må være død senere. Men hva var hennes etternavn ? Jeg har notert fire fødsler i Kinn. Alexander i 1731, Andreas Mathias i 1732, Cathrine Christiana i 1733 og Ide Cezilia i 1735 g m Henrich Gieme.(Ett av barnene deres blir kalt Elschen Margrethe Ørum). Men det ser ut til at de hadde i alle fall ett barn til: Giertrud Sophie Rasmusdatter Ørum gift i Bergen? med Lars Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for det. Nu har jeg funnet to barn i Vanse. Niels f 1727 og Giertrud Sophie (nevnt før) f 1728..Og så dør det en Nicolaya Sophia Amalia Ørum 18/1-1726 i Vanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jeg har notert fra Vegusdal Gards- og ættesoge disse 3 generasjonene:Lyth Mathiasen Ørum, død 1724, gift med Gjertrud Margrethe Christensdatter Wibye, død 1761. Sorenskriver i Austre Råbyggelaget i 1697, hadde stillingen til sin død. Kjøpte gården Myklebostad i Vegusdal og bosatte seg der. Ved kirkesalget 1723 kjøpte han Evje kirke med tilhørende kirkegods. Ni barn: Rasmus, Mathias (død 4 år), Christian (født og død 1707), Christian Jesper (død ung?), Mathias (på Myklebostad), Sissel Christine (død som barn), Esther Dorothea (gift med klokker Holger Wind Grønvold i Tveit sogn) og Anna Catherina (gift med president Arent Kierulf i Kristiansand).Rasmus Ørum, født 1697, gift med Elschen Margrethe Nielsdatter Toldorph.Sofie Amalie Rasmusdatter Ørum, født 1727, død 1816, gift med Børru Åsulvsen Birkeland fra Dåsevatn i Hornnes, død 1793.De kom i 1762 til Birkeland i Iveland, som hun var arving til. Ved skifte i 1792 var det brutto 359 rd, gjeld og utgifter 366 rd. Sju barn: Kristian Jesper, Åsulv, Lyth Frederik, Ole, Berte, Gjertrud Margrethe og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for innlegget Knut. Jeg skal se litt på hvordan disse opplysningene passer inn mot 'omgangskretsen' Rasmus Ørum har i Kinn. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marius Berg

Har ingen årstall foran meg, men husker i farten at: Sorenskriver i Austre Råbyggelaget fra 1697 Lyth Mathiassen Ørum (d. 1724) og Gjertrud Margrethe (Christensdatter?)Wibye (d. 1761) var foreldre til Rasmus Lythsen Ørum, sogneprest til Kinn og g.m. Elschen Margrethe Nielsdatter Toldorph (dtr. av sgpr. til Vanse Niels Toldorph). Rasmus/Elschen hadde sønnen Lyth Rasmussen Ørum, som var toller i Flekkefjord og g.m. Martha Maria von Koss (dtr. av veier og måler i Flekkefjord, kanselliråd Gustav Henrik von Koss og Christine Henriksdatter Beer). Lyth/Martha Maria hadde blant annet sønnen Lyth (f. 1752?), som ble sorenskriver i Øst- og Vest-Finnmark, deretter Stjør- og Verdal og d. 1812 i Levanger, g.m. Martha Chirstina Haarbye (dtr. av Andreas Haarbye i Halden). Lyth/Martha Chirstina hadde 15 barn eller deromkring og endel etterslekt i familiene Aagaard, Heltzen, Fleischer, Heiberg, Lytskjold m.fl.Har en god del info om Ørum-familien, bare ikke i umiddelbar nærhet akkurat nå. Nedstammer du fra Ørumene, Terje?Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

En liten kommentar til dere som skriver om Ørum-familien. Dere er sikkert klar over at flere Ørum-er led av en arvelig form for brachydaktyli, spesielt var hendene hos en del av dem påfallende. Den kjente norske anatomen, Otto Lous Mohr beskrev tilstanden i en lengre artikkel i 1919. Artikkelen kan leses på Internett her: Lenke For noen år siden var jeg i kontakt med genetikeren Carl Birger van der Hagen, som interesserte seg for Ørum-familien og arvegangen i deres form for sykdommen eller skal vi kanskje si tilstanden. Det var omtrent samtidig med at van der Hagen ble pensjonist, så det hele kokte bort i kålen. Kanskje grunn til å se på dette igjen? Selv har jeg imidlertid ingen aner blant Ørum-er, men dette kunne kanskje være noe for de som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Jeg kjenner Otto L. Mohrs artikkel og ble gjort oppmerksom på den av en dansk lege, Klaus W. Kiær, som forsket på Ørum-familien for et par år tilbake. I artikkelen er alle navnene anonymisert til å bestå av kun initialer, men har klart å tyde de fleste, så hvis noen er interessert er det bare å gi lys fra seg.Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Sitter å ser på det dere skriver om Ørum.Ser det er noen feil her.Cathrine Christiana Ørum f 1733 gm Holger Wind Grønvold f 1717 i Boeslunde Slagelse Danmark dem ble viet i Fet Kirke 11 Sep 1761 disse er mine 4 tipoldeforeldre,Holger var før Cathrine Christiana gm ei Karen Hansdatter begravet 18 Mar 1761 I Fet Kirke Akershus.Cathrine Christiana blir begravet i Fet Kirke 13.02.1791 Holger blir begravet i Fet 10.03.1781.Disse fikk 5 Døttre alle døpt i Fet Kirke,Akershus...Ta gjerne kontakt...Hilsen Jane Fjerdingby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Hei, Jane! Har du noen mailadresse jeg kan nå deg på? Vil veldig gjerne ha informasjon om etterkommerne etter Holger Wind Grønvold og Cathrine Christiana.Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Marius. Er akkurat kommet hjem til 15cm nysne, etter noen snefulle dager på fjellet.Jeg er ikke etterkommer av Ørum familien selv, det jeg vet, men jeg prøver å finne ut hvorfor bl annet Ørum, er faddere på min frues side i Kinn (Klingenberg).Jeg vil lete videre. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Du veit vel truleg at Bjørn Jensson Klingenberg (ca 1699-1766) var klokkar i Kinn, på den tida Rasmus Ørum var prest der. Bjørn budde på garden Indre Reksta. Klingenbergfamilien bidrog med fleire klokkarar til Kinn pr.gj.. Eit nes på Indre Reksta heiter då også Klokkarneset.helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Torbjørn. Takk for svar. Ja jeg har det med. Trur det må ligge noe bakom i den tiden. Ser at Bjørn Jensen Klingenberg var gift med Maren Sørensdatter.Den 4/3-1733 gifter Hans Jensen Thrane seg med enken Ellen Sørensdatter Brun. Da er det Bjørn klokker og Anders Indre Rexten som caverer. Den 9/5 1733 har Bjørn Jensen Klingenberg ei datter Dorthe Margrete til dåp. Faddere er bl annet Hans Jensen Thrane og Mad. Ørum. Jeg kan her tenke meg at Bjørn klokkers kone Malene og Hans Jensen Thranes kone er søsken ?? Men det er her jeg strusser litt på Mad. Ørum. Hun var ikke en 'vanlig' fadder, slik Madam Kirsten Diurhuus som vel gikk igjen veldig mange steder. En annen ting er at jeg heller ikke har klart å få innpass på Hans Jensen Thrane i Tranefamilien. Jeg har nu begyndt å registrere dåp med faddere,copuleringer,trolovelser og døde ,fra 1729 for Kinn,Svanøe og Bremanger.Vet at bl annet fødte/døpte ligger ute for Kinn. Dette med registrering er mest for privat bruk nu, men kan snakke med Yngve Nedrebø senere om han vil ha det å legge det ut. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

I 'Soga om Flora' (Albert Joleik) står det på s. 347: 1766 skifte etter Bjørn Jensson Klingenberg som hadde vore klokkar i prestegjeldet Kinn, til ekkja Maren Sørensdtr. Brun og borna deira: 1)Jens Bjørnson (død) hadde 3 søner: Jørund (Jørgen)12 år, Hans Henrik 8, Frans 7. 2)Tommas Bjørnson, klokkar i Kinn 3)Akslun Bjørnson, 27 år, ute til segling - dei visste ikkej kvar han var. 4)Bente Maria 32 år 5)Mette g.m. Klaus Henrik prater i Amsterdam.Så Maren Sørensdtr. hadde og etternavnet Brun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

kan forresten godt tenke meg at Yngve Nedrebø vil ta godt i mot registreringane dine!Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Noen som kan se i Joleiks bok 'Soga om Flora', om det står noe om hvor Brun og Trane familien kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

På s. 298 står det, i forbindelse med skiftet etter Elen Sørensdtr. Brun i 1756: ...Trane (frå Namdalen?) var snekkar og er nemnd i ymse skifte, ....i skiftet er nevnt at fyrste mannen til Elen var Lars Bloch, barna deira er ikkje nevnt ved navn. Elen og Hans hadde ingen felles born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker for svar. Desverre har jeg ikke ett Jens Trane navn i Namdalen som kan passe inn med Hans Jensen Trane sålangt. Men far til disse Brun jentene, skulle det vel ett eller annet sted la seg gjøre å 'plukke opp'. Mulig en prest/offiser Søren Brun dukker opp i S&F rundt 1700. Jeg leter iallefall videre. Har notert meg en del 'fine' navn nevnt der (rundt Kinn) i denne tiden, hvorav en del kan knyttes til bl annet Bergen.Her kommer noen: Ebeltoft,Lemichen,Ørum,Diurhuus,Engelman Lund,Lampe,Trane,Klingenberg,Finde,Nibe,Meyer,Rypkie,Tyrholm,Svanenhielm,Balchen,Fester,Kleinov,Brun,Riberg,Bloch,Prater,Ritzerov,Schrøder,Middelthun,Rue,Bonde...Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Sjå debatt 58136 på brukerforumet. Der står det om Brun i Trondheim på 1700-talet.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker for innlegget. Jeg har Trøndelag /Namdalen 'under oppsikt' m h t Brun/Bruun og Klingenberg bl annet. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.