Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut H Nebell

[#56840] Johannes Pettersen født c.1850 – 1860 i Borg?, Østfold

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Ønsker hjelp til å sporet opp Johannes og hans aner.Det eneste som er kjent er hans datter, Valborg Johansen f. 27. okt. 1881 i Østfold (Borg?) (har dessverre ingen lenke). Alt etter Valborg er kjent, hun ble gift på Ringerike 27. nov. 1904Mvh. Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Hei!Kan det være denne Valborg, f. 27.10., døpt 29.11. i Berg, nr. 28;Lenke ?I såfall ser hun ut til å være født utfor ekteskap med foreldre: Svenk Pige Rebekka Carlsson (?) Brødløs og Ungkarl Johannes Petersen Brødløs. Og lete videre etter en Johannes Petersen i Berg (Brødløs), f.eks. i FT 1865.mvh Egil G.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut H Nebell

Hallo Egil, det er meget sannsynlig at dette er riktig person, i og med at fødselsdatoen stemmer samt at hennes etterkommere har null kjennskap til hennes aner.Såkalt ”uekte” ble det ikke snakket så mye om, i alle fall ikke av de som var resultatet. Det at hun reiste til Ringerike og tjente der kan også styrke teorien.Tusen takk for hjelpen.Mvh. Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Dette kan være faren, i Fr.hald, FT 1865:LenkePeker til disse FT-sidene fungerer ikke alltid. Finnes som personnr. 12 på listenr. 524, folketell. 1865, Fredrikshald.Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut H Nebell

Hei igjen, ja det synes som en god kandidat. Lenken fungerer utmerket.Da er det Halden som er fødestedet skjønner jeg, og ikke Sarpsborg som familien har trodd (Berg ikke Borg). Jeg har prøvd og finne Rebecca, men ikke lykkes hittil (søkt på feil plass). Jeg tror vi er ved de aktuelle kandidatene, så da skal det være mulig å få mer ”kjøtt på beinet” Mvh. Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Hei!Er i tvil ang. den Johannes Pettersen i Fr.hald jeg viste til. Hvis dette er samme person som den med dette navn man finner i 1900-FT, Fr.hald, er dette IKKE faren. Han er nemlig gift og har barn nr. 2 til dåp i 1881.Lettere med 'Svenk Pige Rebekka'. Etternavnet skal nok være ANDERSSON. Ant. denne Rebekka:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=If01001812&gardpostnr=13171&personpostnr=13171&merk=13171#ovre>LenkeInnfl. til Idd (Lille-Dahl) fra Färgelanda i 1877. Fra: Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920 - Digitalpensjonatet, Digitalarkivet (finnes via Databasevelger i DA). Noen deltagere i dette forum er flike til å finne bakgrunn i svenske kilder for innfl fra Sverige. Legg ut en etterlysning så kommer det sikkert svar.Og kanskje er det også hun vi finner som tj.pige på Laholmen, Stokke, Vestf. i 1900:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut H Nebell

Hei Egil, her er KonfirmasjonenValborg i 1896 nr.12 : Lenke Teksten i kirkeboken: Brødløs i Berg, boderne i den gamle kontorbygg. Ungkarl Johannes Petersen avfdød i Id, Pige Rebekka Andersen; BrødløsMvh. Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Glørud

Hei!Valborg har altså flyttet til Sarpsborg før konf. Men moren ser fortsatt ut til å bo i Berg (?). Og kan kanskje så ha flyttet videre til Vestfold ???Jeg rotet selvfølgelig litt med om moren hadde giftet seg før 1900. Tenkte på hun som giftet seg på Ringerike, men det er jo datteren.Rebekka flyttet fra Färgelanda til Lille-Dahl i Idd (nabokommunen (?) på andre siden av grensen). På Dal lille i 1865 hadde man en svensk tjenestepike Sofia med samme etternavn. En søster?Johannes Petersen: Kan være sønnen og skomager på 17 år i den svenske husm.-fam. på Killingrødholmen i Idd, FT 1865:LenkeMEN: Ved Valborgs konf., står det ikke noe slikt som 'af *rød i Id' - og ikke afdød? Finner gården ORØD i Idd (1900) = AURØD (1865) (?).Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut H Nebell

Ja du har rett, det står IKKE afdød, jeg har lest feil.Du er nok inne på noe med dette: ORØD i Idd (1900) = AURØD (1865)Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut H Nebell

Takk for hjelpen EgilJeg må undersøke om det er mulig og finne noe mer om skomakersønnen, innlegg (8), og om Rebecca flyttet til Vestfold. Det kan òg være at statsarkivet har noe om barnebidrag til Rebecca, så det blir nok en tur dit.Mvh. Knut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.