Gå til innhold
Arkivverket

[#56850] Knud Aamundsen og Siri Nielsdtr. Damsgård, Hordaland. Hvem var de?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Knud Aamundsen 1695-1753 og Siri Nielsdtr. d-1749 giftet seg i Domkirkesognet 28.06.1722. De fikk etter det jeg kan finne ut to barn, Kristi døpt 29.05.1723 og Agathe 14.12.1727. Siri dør trolig i 1749, for Knud Aamundsen Damsgård giftet seg som enkemann 17.08.1749 med Barbro Larsdtr./Erichsdtr.Ved ekteskapet er Barbro ført som Larsdtr. men da hun døde i mars 1753 var hun oppført som Erichsdtr.Siri Nielsdtr. var kanskje gift før ekteskapet med Knud, og at de kun fikk to barn p.g.a. hennes alder.Jeg trenger imidlertid hjelp til å finne opphave til Knud og Siri. Dersom noen kjenner til denne familien, setter jeg pris på om man vil dele eventuell informasjon med meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har fire kandidatar til kven Knud kan vera i 1701-manntalet for Nordhordland (6 år i 1701). Men ingen av dei bur på Damsgård. Kan han har vore med i den store krig sidan han fyrst vert gift i 1722? Elles finn du kan hende i ei tingbok når han tok over bruket på Damsgård? Men der står neppe kor han kom ifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Bjørn for svaret ditt. Jeg har såvidt skumlest tingbøkene fra 1717 - 1725 uten å finne Knud der. Men han står oppført med Damsgård som bosted både i 1722 og 1723 (ekteskap/barnedåp). Jeg skal studere boken til Øvrebø ' I Kongens tjeneste'. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I Øvrebøs bok finner jeg Knud Aamundsen Houkaas, som ble utskrevet i 1719. Det var skifte etter faren hans, Aamund Bergesen på Lindås i 1713, men det er for tidlig til å bekrefte om dette er ' min' Knud.Skiftet bekrefter imidlertid at det var to brødre med samme navn, og 1701 tellingen viser at det var 3 års forskjell på dem. Det var dessverre ikke skifte etter mora, Synnøve Jacobsdtr. Det er derfor ikke mulig utfra dette å kunne bevise at en av disse Knuds guttene havnet på Damsgård. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Oddvar. Nå vet vi vel ikke med sikkerhet at Kunds far het Knudsen til etternavn. Knud kan jo være kalt opp etter en helt annen enn farfaren. Men tanken har jo slått meg også, men dessverre så er jo ikke 1701 tellingen komplett hva gjeder Bergensområdet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.