Gå til innhold
Arkivverket

[#56854] Christian Fredrik og Just Bing, oppsl. Ovenstad el. Biogr. leks.


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan du slå opp Christian Fredrik Bing, vollmester på festningen i Fredrikstad 1801, f 1750-55?FT-1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10103&gardpostnr=81&personpostnr=793&merk=793#ovre>LenkeOpplysningene jeg ønsker er f.dato, f.sted, foreldre. Jeg er litt usikker på hvilken militær grad han hadde. Problemstillingen har sin grunn i dette temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mye tyder på at CF er sønnen til prosten Just Bing på Samsø i Danmark, som selv var født i Nærøy, Trøndelag av presteslekt. Kirkeboka Besser, Samsø har innførsel av prostens sønn i 1752 med nanet Christian Fredrik. Og vollmesteren har en sønn ved navn Just Johan. Det er de spor jeg har å gå etter. Jeg håper at Norsk Biogr. leksikon, Ovenstad eller annen militærbiografi kan bekrefte forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tusen takk, Carsten for raskt svar! Den godeste Ovenstad hadde ikke mye her. Hvilken grad oppnådde han?Fødselsåret stemmer jo med det jeg har funnet i kirkeboka. Erik Berntsens kilde ser ut til å være ST Dahl.Er det noen som finner noe i andre militærbiografier eller Biogr. Leksikon?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Materialskriver ved Fr.stad festn. 12-8-1785. - Han var ved siden derav stallmester ved artelleriet i Norge fra 1788. - Reservert kapt.s anc. 17-8-1788. - Avskjed 19-2-1790 med kapt.s rang. - Omkring denne 'avskjed' er det imidlertid noe uklart, for i 1792 tituleres han fremdeles stallmester og bevilges da den vakante voldmestertjeneste i Fr.stad ved siden av sin materialskriverstilling sammesteds, som han altså fremdeles må inneha.Har du sette dette om Just Bing?http://runeberg.org/dbl/2/0275.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hjertelig takk, igjen for utfyllende opplysninger fra Ovenstad. Jeg var innom Runeberg da jeg søkte etter Nyerup og Krafts leksikon tidligere i dag, men fant ikke fram til disse artiklene. Flott, da har jeg et nytt hjelpemiddel!Jeg får ta en titt i boka til Dahl. Forøvrig kan man lese om prestefamilien Bing 16-1700-tallet i Erlandsen, Geistligheden i Trondhjem og Tromsø stift, som web-bok her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Prosten Just Bing f 1716/18 Nærøy var gift med Abigael Marie Brandt. Nyerup skriver at hun var datter av renteskriver Brandt, og levde tretti år lenger enn mannen. Kan det være denne i FS? LenkeHun ble ikke begr. i Besser sogn, Samsø, det er sjekket. Jeg leter etter Christian Fredriks vielse med Johanne Antonette Kulmand ca 1784. Den skjedde nok ikke i Fredrikstad, jeg har sjekket batch'ene fra Ostre Fredrikstad hos FS.Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke hos Erlandsen står det at hun døde 4. mai 1795. Det er vel best å holde seg til.Hennes navn er enda en link til Fredrikstad i det Christian Fredrik hadde en datter Abigael Marie, som ble gift med en Ebbesen.Det er sikkert opplysninger i denne slektsboka fra 1948 av en yngre Just Bing: Stamtavle over slekten Bing. (Efterk. e. Jens Willadsen Bing og Clara Bruse. ) Oslo 1948.Noen som kan legge inn noe fra den?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Iflg Lenke skal Abigael Maria Johansdatter Brandt være datter av renteskriver Johan Frederik Brandt f. 18 Nov 1694 i Rise, Danmark g.5 Sep 1714 i Draaby, Randers, Jylland m. en Ane Margrete Hansdatter. Iflg. mine notater var han også Kammerråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk til deg, Christian for nye innspill!Slektsbøker slike som den jeg refererte til får man som regel ikke til hjemlån. Riksarkivet og Deichmanske har den forhåpentligvis. Jeg håper Svein Tore Dahls kan lånes gjennom mitt bibliotek.Her er utdrag fra kirkeboken på Samsø, Besser sogn, 1752 - Christian Fredriks og tvillingbroren Jens' dåp. Ikke rart førstnevnte fikk et kongelig navn, han hadde grevinne Danneskiold-Samsøe som gudmor! Og Jens hadde greven som fadder ;-)

bilete4293.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har vært på Deichmannske! Boka *Bing, Just: Stamtavle over slekten Bing, 1948*, bekrefter at Fredrik Christian Bing i FT-1801 Fredrikstad er identisk med sønnen til prost Just Bing på Samsø i Danmark, se kirkebokside 1752 i (11).Min korte biografi er basert på kirkebøker fra København og Samsø, og fra Stavern. I tillegg til Just Bings bok fra 1948, har jeg også brukt disse sekundærkildene:Dansk-biografisk leksikon, artikkel av Nyerup [url="http://runeberg.org/dbl/2/0275.html>http://runeberg.org/dbl/2/0275.htmlErlandsen, Geistligheden i Tromsø stift LenkeWibergs danske prestehistorie http://tom-stryhn.dk/wiberg/#BJUST BING, den senere prosten på Samsø, ble født 1716/18 på Nærøy i Nord-Trøndelag, av foreldre prest, senere prost i Hadsel, Nordland - Willats Bing og Malene Susanne Lund. Just studerte i København og Tyskland og ble fra 1748 prest til Besser og Onsbjerg, prost 1750. Gift 1749 med Abigael Marie Brandt.Barn: 1. Anne Margrete døpt 1 feb 1750, 2. Jens f. og død mai 1751, 3. Frederik Chr. og 4. Jens døpt 1. juni 1752, 5. Malene Susanne døpt 3 okt 1753.Anne Margrete giftet seg med kommandanten Johan Fredrik Zimmer, hun døde 1798 i Stavern. Jens ble kanselliråd. Malene Susanne giftet seg med presten Tostrup i Danmark. Frederik Christian giftet seg 1784 med Johanne Antonette Kuhlmann og tok tjeneste i Fredrikstad, kaptein, materialskriver, stall- og vollmester, han døde 1802. De fikk blant flere barn, sønnen Just Johan Bing f 1793/4, senere sorenskriver i Tune og Rakkestad.Abigael Marie Brandt hadde en søster Ida Birgitte som giftet seg med sjøoffiseren, den senere kommandanten på Fredriksvern i Norge, Fredrik Zimmer. Deres sønn Johan Fredrik f omkr. 1740, etterfulgte faren som kommandant og giftet seg med kusinen Anne Margrete Bing.Når det står i kb fra Stavern at prostenke Bing blir begravet 22 mai 1795 Lenke, er det all grunn til å tro at dette er Abigael Marie Brandt, enken etter prosten på Samsø. Wiberg og Erlandsen sier at hun døde 4. mai, men ikke hvor. Abigael har flyttet til sin datter i Stavern. Ikke så rart, enkestanden varte i tretti år.Og hun hadde den ene sønnen i Fredrikstad Frederik Christian, og sønnen Jens i nærheten? Sønnen og kanselliråden Jens Bing, ser nemlig ut til å ha vært gift med Ida Birgittes datter Anne Margrete Zimmer. Begge Anne Margrete'r er oppkalt etter deres mormor. Se FT-1801 Stavern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Bare til orientering, om du ikke allerede har hatt tilgang: Mange opplysninger om Just Johan Bing og Friedrich Christian Bing i Fredrikstad bys Historie 1767 - 1860. Kanskje ikke så mye slektshistorie, men mest om særlig Just Johans virke som byfogd, stortingsmann og ordfører.Og som en kuriositet: Bings gate ligger ikke langt unna fergestedet mellom 'Vestsiden' og Gamlebyen...på vestsiden...mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vigdis: At prosten Just Bing virkelig er far til Christian Fredrik Bing, er nå fastslått, (Slik sett er vel temaet avsluttet) , men siden vi er inne på Bing-slekta og deres grevelige forbindelser (innlegg 11-14), så er det jo fristende å gå litt tilbake i tid, og minne om en tidligere forbindelse, hvor nettopp Midt-Norge, Samsøe og Smaalenene spiller en rolle. Dette kan kanskje forklare hvorfor Just Munch skulle havne på Samsøe.(Håper det ikke blir for komplisert)Grevinne av Samsøe: Sophie Amalie Moth (1654-1717) [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Sofie_Amalie_Moth>http://no.wikipedia.org/wiki/Sofie_Amalie_Moth , var kong Christian V sin elskerinne, og ble mor til de to Gyldenløve-brødrene Christian og Ulrich Christian (Christian V var selvsagt far).Denne Sophie Amalie Moth var også søskenbarn til ANNA AAGAARD. Anna Aagaard kjenner vi fra dette temaet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Til (16) Anna Aagaard er etter det jeg regner ut, mor til ektemannen til kusinen til prosten Just BING. Jeg vet ikke om hennes slektskap med grevinne Samsø som døde 30 år før Just BING kom til Samsø, hadde innflytelse på hans ansettelse der.Just BING var en lærd teolog med studier i Danmark, Helmstadt og Leyden, et meget godt papir. Han hadde en sterk forankring i Danmark ved at onkelen Jens Bing 1681-1751, den kjente og formuende lege, kanselliråd, justisråd og etatsråd, støttet sine slektninger økonomisk og gjennom sine forbindelser. Han var livlege for grev Danneskiold-Laurvigen. Jeg vet ikke om det er slektskap med den nevnte grevinnen som døde 1717 eller med Fredrik Christian Bings gudmor 1752. Så her er det altså mange mulige forbindelser, ikke sant?Ellers regner jeg at det er jeg som avgjør når temaet avsluttes ;-). Jeg synes det er greit å fortsette med ett tema som omhandler Just og Fredrik Christian BING, selv om jeg har fått svar på det innledende spørsmålet. Er det viktige innsigelser mot det, så bare kom med dem.Til (15), jeg tar gjerne i mot flere innspill om Just Johans og Frederik Christians virke i Fredrikstad. Jeg har nok ikke lest bøkene du henviser til. Fredrikstad byleksikon viser også deres innflytelse. Just Johan Bing 1793-1877 var uten tvil en aktiv og innflytelsesrik mann som jeg kunne skrevet mer om.Når det gjelder stamtavlen jeg viste til av Just Bing, 1948, så er jo den laget av en fagmann. Han var statsarkivar i Bergen 1903-1933, og er omtalt i en egen side i Bergensposten.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For all del Vigdis ! – Det var ikke meningen å komme her og sette strek for temaet. Jeg var bare redd at mitt innlegg 16 kunne sees på som en avsporing i forhold til temaets hovedpoeng.Side-poenget mitt var egentlig å dra fram en mulig årsaksforklaring til hvorfor den midt-norske slekten BING (i denne sammenheng) kunne knyttes til Samsøe.Grev Frederik Dannescshiold af Samsøe (1703-1770) var sønne-sønn av Amalia Moth.Grevens far, Christian Gyldenløve er dermed tremening med Clara Bings barn.BING var den norske slekta som disse Gyldenløvene (og Danneschilold på Samsø) hadde slekts-forbindelse med. – Og det forklarer muligens også hvorfor de stiller opp som fadder ved dåpen i 1752.(Slik jeg ser det)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Godt Iver, da har vi den rette forståelse. Slektslinjen fra Sofie Amalie, grevinnen på Samsø var nyttig, morsomt at det dreier seg om hennes etterkommer som var fadder i dåpen 1752! Jeg må nok innrømme at jeg ikke følger deg helt når det gjelder Anna Aagaards betydning for at Just Bing kom til Samsø. Men det gjør vel ikke så mye. Du har din oppfatning, jeg min. Og jeg tør ikke hevde at den ikke hadde noen betydning i det hele tatt. Her kan ha vært omgang og vennskap som vi (jeg) ikke klarer å rekonstruere i dag.Jeg mener bare at Just Bing hadde så gode papirer at han fritt kunne velge sitt embete, og utsøkte forbindelser gjennom sin egen farbror Jens - etatsråden, som må ha stått ham langt nærmere enn Munch-familien. Onkelen hadde kanskje eget vennskap med grevefamilien Danneskiold-Samsøe. Uansett, jeg setter pris på å utveksle tanker og fakta om familien Bing med deg. Uten ulike oppfatninger blir det ingen diskusjon, så det er bare fint.Prosten Just Bing bærer i Wibergs Alminnelige danske prestehistorie, (jeg mener at jeg har sett det flere steder) mellomnavnet Thyrholm og er oppkalt etter prosten i Namdal Just Tyrholm, som kan ha vært en av fadderne. Tyrholm var først sogneprest i Nærøy og prost fra 1710, se Erlandsen. Vi kan vel være enige om at Bings, foruten å være dyktige, også hadde de rette forbindelsene!Og så får jeg kaste meg over Fredrikstad-bøkene du anbefalte, Geir!Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Vigdis: du skriver i 17:Anna Aagaard er etter det jeg regner ut, mor til ektemannen til kusinen til prosten Just BING.Har du oversikt over slektskapsforholdene her og kan legge dem ut ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det er på bakgrunn av Ivers innlegg 16, jeg regner meg frem til det. Just Bings far Willats Jensen Bing var bror til Anders Jensen Bing. Anna Aagaard er lettere sagt svigermor til Clara Andersdatter Bing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, det var sånn Vigdis, men Knut har for vane å stille komprimerende (gode) spørsmål, og siden jeg vil tippe han lett finner ut av slektskapet innenfor Bing-familien, så tror jeg han gjerne vil se dokumentasjonen på hvordan Anna Aagaard (Bispefrua som ble svigermor til ei Bing-jente) er søskenbarn til Sophie Amalia Moth (Kongens elskerinne og mor til et par Gyldenløver. )Vel, - det var i denne beskrivelsen søskenbarnforholdet ble beskrevet http://no.wikipedia.org/wiki/Hans_Munch , og iflg. en FS-opplysning, skal Sophie Amalie Moth sin mor være ei Kristine Aagaard. Mens Anna Aagaard sin far var Anders Lauritzen Aagaard. (Hennes mor var Mette Pedersdatter Ostenfeldt)Anders og Kristine Aagaard er altså søsken, - og mer vet jeg foreløpig ikke.Om det er verdt å merke seg vet jeg sannelig ikke, men også Sophie Amalie Moth var datter av en lege, - Poul Moth.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg kan ikke se at jeg ikke besvarte spørsmålet Knut stilte meg. :-) Forøvrig skader det ingen parter at Iver oppgir kildene sine for slektskapet mellom Sofie Amalie Moth og Anna Aagaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, der ser vi hvor sprikende dette kan være. Men jeg er ikke så sikker på at det er i Wikipedia feilen ligger.Beklager at jeg ikke oppga kilden for Anna Aagaards foreldre: Men det referer seg til Elisabeth Aarseth Langholm, borned Andersen and Hans Kurt Langholm´s Genealogy pages LenkeDette er OK i forhold til noen FS-opplysninger, men andre opplysninger som vedrører de forskjellige Aagaardene i Danmark på 1600-tallet er såpass sprikende, at det er vanskelig å lage noen entydig oversikt.Per Nermo har for eksempel gitt Anders Lauridsen Aagaard/Mette Ostenfeldt ei datter som han kaller NN. Denne datteren inngår ekteskap med en Mattias Knudsen (???) von Moth, mens den kilden jeg holder meg til i innlegg 22 (Dansk biografisk leksikon) forteller at Sophie Amalie Moth og Mathias Moth var søsken. (Med Poul som felles far)Men historieskriverne ser ut til å fastslå at bispefrua og kongens elskerinne var søskenbarn. Slik jeg ser det, er sogneprest Laurids Jensen Aagaard ved Graabrødre kirke i Viborg som er deres felles opphav. (Utledet av Dansk Biografisk Leksikon)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.