Gå til innhold
Arkivverket

[#56857] Anders Julin, smed, 36 år i 1801, Homstad gård, Overhalla


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Telling 1801 viser følgende: Bosatt på Homstad gård i Overhalla: smed og innerst Anders Julin med kone Grethe 27 år og datter Ane bergitha 1 år. De har fått flere barn etter 1801, blant annet sønnen Ole Julin som dro til Helgeland. Anders er trolig innflyttet fra Sverige, og han er den eneste i landet som heter Julin pr. 1801. Er det noen i Overhalla/Nord-Trøndelag som kan ha kjennskap til Anders Julin?mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Innlegg 3 viser til ekteskapet med Karen Olsdatter Kjølstad, f. 1791, Høylandet(hans 2. ekteskap?). Det er hun som er mor til sønnen Ole. Hva som skjedde med Grethe vet jeg ikke. Jeg har notert at Andreas Julin døde i Kolvereid, 7.3.1822. MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her kommer spennende lesing.Søk på navnet Anders Julin i lenken! I denne lenken fra Verdal historielag står det at Anders Julin er knivsmed. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I forbindelse med mordene i Garnes i Vuku,Verdal i 1806,hvor fire ble myrdet og en femte skadet, kom det frem at drapskniven var kjøpt hos smeden Anders Julin i Overhalla.Anders hadde nok ingenting med mordene å gjøre. Drapsmannen benektet at Anders Julin visste hva kniven skulle brukes til. LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til innlegg 4) ved Hildrum: Har funnet Karen Olsdatter Kiølstad, Overhalla, 10 år i 1801. Hennes foreldre er Ole Ingebrigtsen 54 år i 1801 og hustru Dorethe Johnsdatter. Du har informasjon om at Ole er deres felles barn jfr. giftermål 20. juli 1812, Overhalla. Er det flere opplysninger om denne familien? Ellers er det interessant at det opplyses av Anders Julin var knivsmed.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Hei! Jeg har noe på forfedrene til Karen Olsdatter, samt at jeg har notert at Ole fikk 1 barn med Peternille Eriksdatter Mollanåsen(utenfor ekteskap), f.23.7.1833 på Namsskogan, Anne Elise Olsdatter Håpnes. Hun igjen ble gift i Tjeldsund, Lødingen.MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg antar at Anders Julin er den samme som Andreas Julin, som har sønnen Svend til dåpen i Grong i 1804. Hans kone er nevnt som Grethe Svendsdatter. Svend ble gift i 1830 i Sævik kirke med Sigrid Nilsdatter Gåsnes fra Vemundvik. Deres eldste datter ble døpt Ane Birgitta, slik datter av Andreas Julins datter fra 1800 het. Det skulle tyde på at det er snakk om samme familie. Svend var los av yrke og døde på Selnes i Klinga 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for svar. Til 8) ved Hildrum: jeg håper du kan sende meg informasjon om forfedrene til Karen Olsdatter f. 1791, Kiølstad i Overhalla. Dersom du vet mer om Anne Elise Olsdatter, gift i Tjeldsund, er det også av interesse. Til 9) ved Andersen: det er trolig at Anders og Andreas Julin er samme person. Har du mer informasjon om hans barn av første ekteskap med Grethe Svendsdatter?Bruk evt. mail: ujak@online.nomvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Inge Hildrum: Tusen takk for slektsfiler. Har du også informasjon om slekten til Anders Julin i Sverige? Vi vet han kom fra Sverige, men ikke hvor han kom fra. Ole Julin er farfar til min morfar, Magnus Julin- en baker som døde i ung alder. Sønnen til Ole het Jens Julin og var skomaker. Jens reiste til USA i ung alder, men kom tilbake, giftet seg og fikk en datter, to sønner og døde i ung alder bosatt på Hemnesberget. Datter til Jens, Betsy gift Westerlund bosatte seg i Jutis/Arjeplog hvor hun har en meget stor etterslekt.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Anne Hildrum: takk for mail. Dersom du sender meg din mailadresse, kan jeg fylle ut etterkommere av Ole Julin så langt jeg kan.Mvh Unni Jakobsen ujak@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg har ikke funnet andre barn av Anders/Andreas Julin enn Ane Birgitha f. 1800 og Svend f. 1804. Men jeg har funnet dette: Gravfestet i Grong 08.03.1807, Margaretha Svendsdatter Julin, 32 år. Det kan være at Grethe (Gretha) er en forkortelse av Margaretha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg ser også at Svend Julins datter nr. 2, heter (Hanna) Margrethe, så det kan jo tyde på at det er Margaretha, Andreas Julins kone, som er oppkalt. Det står forresten om Margaretha Julin at hun var fra Sverige, men ikke hvor i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.