Gå til innhold
Arkivverket

[#56858] Tyven og kunstneren Jørgen T Hompland og Kroninga 1906.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det noen som vet om gjenstander som Hompland har skåret ut,eller om hans meritter. Alle opplysninger er kjærkomne. Han og slekta er å finne i Sirdal Gard og ætt,bind 2 side 249.Søk gjerne på 'Google' etter Jørgen T Hompland,så kommer bilde frem.Til innhold Apropos: Kroningen av kong Haakon VII i 1906 - slik Jørgen T. Hompland så det Utstillingens forside En fisker fra Frøya Vognmennene Stiftsarkivar Korens samling Jørgen T. Hompland hadde i tiden 1895-1900 sittet i Trondhjem tukthus etter et innbruddsforsøk. I 1906 var han en fri mann og levde sammen med sin kone på et lite gårdsbruk i Flekkefjord. Da kroningen av Norges nye konge nærmet seg, så Hompland muligheten til å tjene litt penger. Han skrev et brev til statsmininster Michelsen i april 1906, og ba ham om hjelp med å ordne slik at han kunne få stille ut og selge 5 stykker hjemmelagede ølkagger under kroningsmiddagen i Stiftsgården. Ølkaggene så ut som løver med kroner på hodet. Kronen var korken, og på brystet satt en tappekran. Hompland skrev:'Her Minister Michelsen!Omskyld min dristighed at fremkomme med en bøn til dem. De har meget at tage vare paa og kan have liden tid at tage hensyn til meg. Men jeg vaaver for engang at forsøge min lyke. Jeg sender her vedlagt mit portret med en løvefigur, som jeg har skaaret selv og folk som ser den synes den er storartet. Det skal kjenne til en øl kagge. Kronen, som de ser på hodet er korken og en kran i brøstet til at tappe af. Jeg har skaaret ud 5 stykker. Jeg har tænkt saa i min lille forstand at faa dem solgt under kroningen i Trondhjem. Der kunde være nogen af indelandske og utenlandske høiherrer, kunde have interesse af at have et lidet minde av Norsk bondearbeid bekommet ved kroningen. For mig at komme i berøelse med de omtalte herre er nok en umulighed for mig. Jeg bliver ennu dristigere at faa dem til at forreslaa at faa dem opsteldt i festsalens 4 jørner deres lengde er 26 tommer høide er 20 t tvermaal er 7-8 tommer. Om de villde være saa nedladen at meddele H.M. Kongen og Dronning at førrevisse mit portredt og fremholde sagen, som jeg ynsker. Jeg er ingen kunstner og det vil heller ikke blive det jeg er 48 aar gammel. Jeg er en gaardbruger efter vestlandske forhold kaver med skjy(l)d og geld og spekulerrer paa alle maader at klare mig og mine. Jeg haaber paa et heldigt udfald. Jeg haaber at de vil svare mig paa dette brev. Ærbødigst Adr. Her Jørgen T Hompland Sirdal Paa Flekkefjord' Statsminister Michelsen svarte faktisk på brevet, men svaret var negativt. Det kom ikke på tale å stille ut ølkaggene i festsalen i Stiftsgården. Han anbefalte isteden Hompland å finne seg en kommisjonær, som kunne hjelpe ham videre med salget.Hompland ga ikke opp, men skrev nå et brev til fengselspresten i Trondhjem tukthus, som han hadde lært å kjenne under sin tid som fange. Han viste til svaret fra statsminister Michelsen, og ba presten om å være hans kommisjonær og hjelpe til med salget. Han avslutter brevet med ordene 'jeg lever vel med hilsen og er gift. Mit portret er vedlagt saa de kan se baade fyren og løven'. Han la også til ' under alle omstendigheder maa de svare meg'. Om han fikk svar av presten vet vi ikke. Brevene fra Hompland og fotografiet, lot presten arkivere i arkivet etter Trondhjem tukthus, uten å notere om svar ble sendt. I arkivet ligger også de innbruddsverktøy som Hompland benyttet seg av ved innbruddet i 1895.Arkivet etter Trondhjem tukthus inneholder et vell av personopplysninger. Generelt er fangerullene og -mappene klausulert i 80 år. Men etter den tid er det fritt tilgjengelig for slektsgranskere og andre interesserte. Sist oppdatert 2006-06-16. Statsarkivet i Trondheim, Maskinistgata 1, 7042 Trondheim, Tlf: 73 88 45 00, E-post: statsarkivet.trondheim@arkivverket.no[ Dette er en utskriftsversjon av Lenke ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.