Gå til innhold
Arkivverket

[#56859] Skal noen på Riksarkivet - og kan tenke seg å hjelpe med folketelling for 1891 ?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

1891 er eit 'sørgjeleg styr' å leite i, dessverre. På ei dokumentasjonsside her på DA står det 'Det vart nytta personsetlar i staden for huslister. Dette gjer teljinga svært omfangsrik' - så du skal ikkje ha for store forhåpningar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg har en adresse, men vet ikke hvor relevant den er. Familien jeg leter etter kan jo ha flyttet fra stedet de bor i 1875, men kanskje ikke. Det er Strømsgodset, liste nr 35, Branteløkken nr 18 b. Kunne noen tenke seg å sjekke der, ville jeg blitt svært glad!Änglar, finns dom?Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg er einig med Aase at det kan vere mykje 'styr'. Du skal vite kva du leitar etter, og kva namn du skal finne. Eg fekk tak i fotostatkopiar av 1891-folketeljinga for eit par gardar i Davik tidleg på 1980-talet.For det fyrste er det noko som heiter 'Hovedliste over Folketallet i ....Herred, ....Præstegjeld, Tellingskreds No. ...', så kjem namnet på teljingskretsen, som gjerne kan vere ein eller fleire matrikkelgardar som er slegne saman til ein krets. Så det går ikkje an å leite seg fram etter gardsnummer og bruksnummer, men huslistene ligg etter kvarandre i same rekkefylgje som gardsnummer og bruksnummer. I hovudlista finn ein 'Huslisternes No., Løbe No., Bostedets (Gaardens, Pladsens) eller Beboerens Navn', dvs. namnet på hovudpersonen i familien. Ein finn òg 'Tilstedeværende Folkemængde' fordelt på kor mange menn og kvinner i kvar familie, og 'Hjemmehørende Folkemængde', også fordelt på talet menn og kvinner.Når ein så har leita seg fram til den rette familien i hovudlista, kan ein leite etter pakken med personsetlar for den familien ein er på jakt etter, dvs. ein setel er utfylt for kvar person i familien. Desse er ordna etter 'Huslister for Tællingskreds [f. eks.] 1-4', 'Personsedler for Tællingskreds [f. eks.] 1-4'. Personsetlane er omlag 13 x 19 cm.Som ein skjønar, krevst det ein god del pågangsmot og innsikt skal ein leite sjølv, men på Riksarkivet får ein god og kyndig hjelp, så ikkje gje opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for det, men jeg finner nok ikke familien Nielsen på ovennevnte adresse selv. Jeg kan dessverre ikke komme meg til Riksarkivet. Ellers takk for de gode ønsker :-).Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Like greit å vise til hvilke konkrete personer forespørselen gjelder: Lenke(Jeg skulle gjerne hjulpet deg, Lill, men pga jobb er jeg sjelden på Riksarkivet for tida. Til opplysning: Siden denne undersøkelsen gjelder arkivsaker som må bestilles fra magasinene, er det enklest å utføre den på dagtid, ettersom slike bestillinger må skje før kl. 14.30.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mikrokort (også kalt mikrofiche) er en serie små lysbilder på et plastkort omkring 10x15 cm, altså en mikrofilm på kort. Det kreves en mikrokortleser for å lese dem. Slike lesere var vanlige i en del bedrifter tidligere, og mange privatpersoner har skaffet seg slike gratis eller for en billig penge fra bedrifter som ikke lenger hadde bruk for leserne.Mikrokortene bør kunne bestilles til et hvilket som helst bibliotek, men de finnes i alle fall på Riksarkivets lesesal. Fordelen med disse, i motsetning til kildemateriale som må bestilles fra magasinene, er at kortene står på lesesalen.Mikrokortene for Drammen 1885 dekker en folkemengde på 19 391 personer (Lenke). Det må tilsvare det området som dekkes av FT1900 for Drammen (vel 23 000 personer). Derfor spørs det om Strømsgodset er med i FT1885 for Drammen, for i FT1900 er det ei egen telling for Strømsgodset sogn i Skoger (4 359 personer).Så når personene bodde i Strømsgodset sogn, er nok dessverre FT1885 for Drammen ikke til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg gikk gjennom ft 1891 for Strømsø på RA for 5-6 år siden. Dette er en overkommelig jobb, da det kan ta ca. 2-3 timer. Det tar selvfølgelig lenger tid om man virkelig finmyser.Det hadde vært interessant å vite om noen kjenner til om det er planer (i arkivverket eller andre steder) å få til en landsomfattende registrering av 1891-telllingen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Tillegg til nr. 5.Hovedlistene som viser helt ned til bosteder i hver krets står innbundet i bokhylla på lesesalen. Personsedlene er limt sammen i hefter med ca. 150-200 sedler. Disse står i 'skoesker' som dekker ca. 1-3 kretser. Lett å finne frem.Jeg skrev en del 1891 i 2001 og fikk da opplyst at det var et prosjekt i gang for å skrive 1891. På det tidspunkt var en del for Nord-Norge ferdig, så selv liste over hva som var ferdig. Fikk også opplyst at ikke noe ville bli offentliggjort før hele tellingen var ferdig.Hvordan statusen er i deg vet jeg ikke, men håper......heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for informasjonen, Heljar. Da synes det ganske overkommelig!Er det noen som kjenner forskere som frekventerer Riksarkivet - og som de tror jeg kan ringe og be om en liten 'jobb' - send gjerne en email til meg på lill.juelsen@c2i.net Håper på litt assistanse!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Heisan, fint du gjorde oppsummeringen, Kristian. Den var flott! Jeg hadde ikke sett den, nei. Trodde du hadde lagt inn en FT.Jo, da.Poenget er nettopp etterslekt etter Lina Marie (den første Martha Caroline må vel være død, men en teoretisk mulighet også der i og med annen mor) og dermed forsikring av at jeg har riktig Niels - som Linas far. Familien samlet hadde vært utrolig gromt å se! Jeg vil svært gjerne finne Niels' bortgang, likeså, men har ikke greid det.Ikke minst er det viktig å finne korrekt navn på Niels' foreldre! Ei skikkelig nøtt! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har i dag avspasert fra jobben og har vært på Riksarkivet. Jeg har gått gjennom hele FT1891 for de to kretsene i Skoger herred som dekker Strømsgodset - dessverre uten å finne noen av de etterspurte personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Kristian! Tusen takk for din innsats. Det var hyggelig gjort! Er likevel ikke helt overbevist fordi jeg mener at adr i 1895 også skal være Rødskoven - og like før .... og Gulskoven kan også være interessant område.Hvilke personer har du sett etter - og hvilke to kretser. Husker du hvem som bodde i Branteløkken 18 b?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg bladde gjennom de to kretsene Øvre og Nedre Strømsgodset, som dekker både Gulskogen, Rødkogen og mer til. Det var åtte blokker med personsedler, anslagsvis 1500-2000 personer.Jeg husker ikke hvem som bodde på de forskjellige adressene, for adressene står ikke på personsedlene. Da måtte jeg sammenholdt med huslistene og evt. hovedlistene, og det ville tatt for lang tid og var heller ikke nødvendig.Jeg kikket etter navnene Nils Nilsen, Erik Nilsen, Nikoline Nilsen, Oline Larsdatter og Marta Karoline.Det er klart at jeg med den raske gjennomgangen av personsedlene kan ha oversett en person eller bladd sedler på en gang, men ingen av de ovennevnte var heller ført som hovedpersoner i hovedlistene og huslistene.Nils Nilsen og familie har ganske sikkert flyttet. 1881 er jo siste år du med sikkerhet vet at han bodde i Strømsgodset (Marta Karolines dåp). Marta Karoline ble konfirmert i Strømsgodset i 1895 og burde således vært funnet i FT1891, men det kan jo tenkes at mor og datter på den tid bodde et annet sted, f.eks. i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Mangler da Lina Marie, evt en bror Gunder, kanskje Gunnar? - som jeg aldri har funnet. Lina Marie er et litt mer spesielt navn.. Oline kan kanskje ha fått etternavnet Nilsen, likeså, skjønt det har du kanskje tenkt på :-). Imidlertid fant jeg en Oline Larsdatter som var husmandsenke i 1900 boende på Røed Lenke Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg var ikke kjent med at det var noen Lina Marie eller Gunder involvert i denne slektskretsen, dessverre.Jeg holdt for så vidt øynene oppe for alle som het Oline. Nilsen ville hun vel neppe bruke, ettersom hun ikke var gift med Nils Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå surret jeg. Lina Marie var jo jenta født 1876, men jeg husket nok ikke på å kikke etter henne. Men har du funnet henne konfirmert i Strømsgodset rundt 1891? Hvis hun ikke finnes konfirmert i Strømsgodset, skulle en tro at hun enten var død eller bortflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Kan nemne at vi har 1891 for Verdal og Inderøy databehandla i privat regi. Jostein Molde skreiv av for Verdal ca. 1980, og Oddgeir Fossli databehandla den for oss i 1998, hvorpå Agnes Solli leste korrektur. Helge Gran brukte tre veker i RA høsten 1994, og databehandla den vinteren 94-95. Vi er de nevnte herrer stor takk skyldig!!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Kan nemne at vi har 1891 for Verdal og Inderøy databehandla i privat regi. Jostein Molde skreiv av for Verdal ca. 1980, og Oddgeir Fossli databehandla den for oss i 1998, hvorpå Agnes Solli leste korrektur. Helge Gran brukte tre veker i RA høsten 1994, og databehandla den vinteren 94-95. Vi er de nevnte stor takk skyldig!!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.