Gå til innhold
Arkivverket

[#56860] Tippoldemor


Gjest Willy Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Willy Solli

Er det noen som kjenner til Bolette-Boletta eller Boletha Pedersdatter, og hvor hun kommer fra? Hun er født ca 1805,et eller annet sted, konfirmert fra Kalstad, Hamarøy i 1822, og døde i Hamarøy 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant en i Nesna, Nordland på FS: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29433777&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Boletta Marie Pedersdtr med foreldre Peder Andersen og Anna Johanne GabrielsdtrHer i kirkeboka: Permanent sidelenke: LenkeTror det står SölvågHva het din tippoldefar? Giftermålet kan kanskje vise til foreldre.Konfirmasjon n° 13 (högre side): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

OK, da var hun altså ikke gift ettersom hun dör 50 år gammel som 'pike' 15 mai i 1855: Permanent sidelenke (n° 8) i 1855: LenkeAlderen stemmer ikke alltid overens, men det at hun het det samme som piken over kan være et tegn på at hun er den samme.Så var det kanskje å finne ut hva som skjedde med det paret i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Solli

Jeg takker og bukker. Siden T.Christensen og A.Larsdtr bare er ca ti år eldre enn Bolette, er de sikkert pleieforeldre. Jeg har ikke kommet lenger enn til Bolette og 1805, men nå er det iallefall noe å tygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kan denne Johan (venstre side)født i 1803 være en bror av Boletta? Foreldrene heter det samme som Boletta's foreldre.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1803, side 138-139. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-2>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Og kanskje bror av boletta ,denne Anders Friedrich også,døpt 3 april 1806?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A04 (1791-1820), Kronologisk liste 1806, side 158-159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16587&idx_id=16587&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel denne Anna Johanne Gabrielsdtr i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f11828&gardpostnr=86&personpostnr=1542#nedre>LenkeNest siste kolonne til högre, her gifter ungkarl Peder Andersen Solvog (?) seg med pike Anna Johanne Gabrielsdtr Dom. 16 p. Trinit. i 1803 (likner på navnet over i innlegg 2 da din tippoldemor ble döpt): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser av innlegg 5 at det er vel muligens Rölvaag?Det er Rölvaag i Næsne:Her er en Anders Pedersen og en Gidschen Jahnsdtr som er gamle nok til å ha en gifteferdig sönn: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Peter Mathias f. på Rölvog i 1781: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16586&idx_id=16586&uid=ny&idx_side=-89>LenkeUmulig å si om farens navn er Anders, nest nederst til högre.Det er og en Peder Andersen Lien döpt i 1782: Permanent sidelenke: LenkeJeg fant og to andre i 1781, men ingen med foreldre som det paret på Rölvaag.Herer det og en i 1783: Permanent sidelenke: LenkeStedsnavnet ender på -våg synest jeg.Det ble mange kandidater!Men i ft 1801, finner jeg kun en som passer:Han er 19 år og ugjift tjenestedreng:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig dere er på riktig vei her, men det er et godt stykke fra Rølvåg på Dønna(lå på den tiden i Nesna prestegjeld) og til Hamarøy. Fra Nesna til Mo er det 7 mil med buss, og deretter kan en ta tog til Fauske fra Mo i Rana. Fra Mo i Rana til Fauske er det 18,2 mil(182 ikm) ut fra et kart jeg har.Jeg har også reist denne strekningen selv, for mange år siden. Avstanden fra Fauske til Hamarøy er jeg ikke sikker på, men tror det er en time eller 2 fra Fauske med buss dit. Så det er iallefall over 20 mil mellom Rølvåg på Dønna og Hamarøy, og kanskje ca 30 mil. Hvis jeg skulle ha forsket på Boletha som ane så ville jeg ha prøvd å finne ut om steforeldrene, som kan være slektninger. Særlig hvis hun virkelig kom fra Rølvåg på Dønna(Nesna prestegjeld) og ble sendt så langt avgårde så er det mulig at hun kom til slektninger i Hamarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har helt rett Anne Lise, det er sikkert lurt å se etter hvor de kom fra. Hun var den eneste jeg fant med et slikt navn, men det kan jo være at der finnes flere Boletta Marie ¨födt omkring den tiden. Willy får sjekke kirkebökene fra Hamaröy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Solli

Jammen er det litt å velge mellom her. Nå er det slik at ferdselen antagelig gikk sjøveien, det var andre i familien der oppe, som hentet seg viv både i Gildeskål og så langt sør som her i Stoksund. Men et stykke var det, det var jo snakk om å sende avgårde en jentunge,noe som virker litt underlig for å si det mildt. Men dataene passer jo ellers bra.Noen flere med navnet Bolette Maria har jeg ikke vert borti i Hamarøy på den tiden.Det synes å være litt uvanlig navn. Men hun bare dukket opp sånn uten videre på Kalstad som tjenestejente.Var tilsynelatende ugift, men fikk to døtre, Ane Paulina og Elen, som da er min oldemor. Men likevel, alle forslag taes imot med takk. Moro er det lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå vet jeg ikke når de to døtrene til Bolette Maria skal være født, men jeg ville ha notert fadderne og fulgt dem for å finne ut noe mer. Det har vist seg et par ganger å føre videre når det gjelder mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det jeg tror jeg leser for Elen: Far: Ungkarl Ole Christian Andersen OpeideFaddere: Elisabeth Monsdtr Dyböy, Elen Jacobsdtr Dyböy, Anne Birgithe Opeide, Daniel Andersen OpeideDa bodde Bolette Marie og samme sted, Dyböy (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Solli

Denne Johannes Kristoffersen, f.1812,var fra Vikna, var far til Ane Paulina, mens Ole Christian Andersen var far til Elen Olsen F.1839, som igjen blei gift(til en forandring)med Peder Pedersen f.1838, bosatt på Husøy. De fikk fem barn, deriblandt Josefine Andora,(som faldt tilbake til gamle synder)og blei mor til min mor med en eller annen fra Buksnes i Lofoten. Men så er det denne Bolette da, eller om der virkelig er to stykker. Det Kjellaug kaller Dybøy, er vel heller Dybing, vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg skrev et spörsmålstegn etter den förste, vanskelig å lese. Håper noen kan hjelpe deg med fadderne til den förste de klarte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Fadderne til Anna Pauline (innlegg 15) leser jeg slik: Maren Simonsd. Utejde, Sophia Gilseng, Ingebricht (?) Liland, Kasper Præstejde, Lars Udejde.Uteide, Præsteide og Liland er gårder i Hammerø i FT 1865. Gilseng finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Hans Mathisen i innlegg 20.Angående gården Gilseng,som du ikke fant: Ved 1801 tellingen for Hammerøens er det en gård som heter Gilleseng. LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.