Gå til innhold
Arkivverket

[#56865] Gunnhild Thorsdatter Søndeled/Gjerstad


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som kan hjelpe meg på nytt med denne damen.Jeg har Gunnhild Thorsdatter Vefald, som var gift med Alv Olsen Homme, skifte etter han i april 1712. Iflg. Søndeled Bygdebok III, side 350 giftet hun seg med Tengel Olsen Sletås. Dette stemmer med kirkeboken Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9482&idx_id=9482&uid=ny&idx_side=-32>Lenke til høyre.Forvirring for meg oppstår når det ligger inne på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vil bare tillegge min teori, som jeg glemte. Tengel Olsen ville ikke ha kommet tilbake til Homme, hvis det ikke var for Gunnhild Thorsdatter Vefald!Det står i boken at han var fra den gamle Hommeslekten og etter hva jeg kan forstå, så må han være barnebarn til Tengel Homme, som er nevnt i 1645.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Søndeled V, s. 399, viser til at Alv Olsøn Homme var sønn til Ola Nærstad, bosatt Nærstad, skifte etter ham 1663.Alv Olsøn Homme g. 1g. m Kari Olsdatter Bjorvatn. 2g. gift med Gunhild Torsdatter fra Drangedal, hun gift 2g 1712 m Tengel Olsøn Homme fra Sletås.Gunhild datter til : Tor Larssøn, ytre Vefall i Drangedal og Johanne Persdatter Finneid. Johanne var av presten Tyge Jensen slekt på farssiden og av Halvor Gråtopps slekt på morssiden.Gunhild døde på Homme i 1759 og hun synes å ha vært en meget ansett kone i Søndeled.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei! Jeg takker for at du har tatt deg bryderiet med å slå opp i bygdeboken for meg.Da viser Søndeled V det samme som jeg har. Anene til Alv Olsen Homme og Gunnhild Thorsdatter Vefald har jeg en del av, siden disse to, samt søster til Gunnhild, Anne Thorsdatter Vefald er mine aner på alle kanter, men ble litt usikker på kilden fra FS, som viser noe annet.Kan jeg få spørre hva du mener med Halvor Gråtopp, for han har ikke jeg hørt om. Jeg har mor til Johanne Pedersdatter registrert som Kari Torbjørnsdatter.Igjen takk for at du har tatt deg tid.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Dessverre har ikke Søndeled V fler opplysninger om opphavet til Gunnhild Thorsdatter. Hallvard Gråtopp står bare såvidt nevnt.http://no.wikipedia.org/wiki/Hallvard_Gr%C3%A5topp, dette fant jeg om han da jeg googlet navnet. Fant også navnet i noen slektnotater jeg har mottatt fra en i familien. Den grenen fører til Berge i Holt. Mulig Drangedalsboka har mer?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg må bare få takke deg, da du har gitt meg bekreftelse angående Gunnhild Thorsdatter.Får senere låne boken fra Drangedal.Igjen tusen takk for hjelpen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.