Gå til innhold
Arkivverket

[#56871] Landhandler Ole Nilsen Tobro, Løten


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Landhandler Ole Nilsen Tobro, Løten. Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre? Født ca 1735? Gift i Amsterdam med Katrine Louise. Han døde 1815 på østre Lund i Løten. For kona kjenner jeg bare fornavnet. Ei Marte Nilsdatter Tobro ble konfirmert i 1769. Kunne hun være ei søster? Evt dersom de ikke var søsken - hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Thor!Dette var det jeg fant om Ole Nilsen Tobro: Family search: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100117658852&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Fra kirkeboken: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Klokkerbok nr. 1 (1812-1832), Døde og begravede 1815-1816, side 196-197. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ole ser ut til å være døpt 13 feb 1735 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100274628033&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Ser ut som to av mulige søsken av Ole er tvillinger. Mulige søsken av Ole Nilsen: Anne,døpt 19 juli 1733 Lenke Marte,døpt 4 mai 1738 Lenke Gonnor,døpt 4 mai 1738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Roko, Loten, Hedmark , og Kirsti Andersdatter,viet 1732,Loten(Løten) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100166929642&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirsti Andersdatter,født ca 1798,Roko,Løten,Hedmark LenkeVielse mellom Kirsti Andersdatter,født ca 1708, og Nils Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Folkene i innlegg 3 og 4 er noen helt andre og har ingenting med Tobru-familien å gjøre.Svein-Erik Ødegaard har skrevet om Tobru-slekta i Lautin (Årbok for Løten) 1991, s. 63-75. Ødegaards hovedkilde er en 'Gjenpart af en Anotationsbog for Marthe Maria Nielsdatter Berg'. Kilden beror i Glomdalsmuseet. Her har Marte Maria, som ble gift med Jon Pedersen Schulstad på Korsveien i Leiret, Elverum, skrevet en del om bl.a. seg selv og sin familie.Hun oppgir for eksempel å være født 16. oktober 1753 i Nordre Fredrikshald og datter av Nils Olsen Berg og Kristense Knutsdatter. De kom til Løten i 1761. Søsknene, to brødre og ei søster, var også født i Fredrikshald. Broren Ole dro 1762 til Amsterdam og ble gift to ganger der (kom seinere tilbake til Løten).17. oktober 1787 flyttet Marte Maria til sin egen nye bolig, Korsveien i Elverum, som hun selv hadde bygd, skriver hun.Andre søsken var Kristine, f. ca. 1740, som ble gift med personlig kapellan i Vang, Peder Werner, og Knut, f. ca. 1747, høker i Kristiania og landhandler i Hof. Faren døde 1776 og mora 1783 i Løten.Gardsnavnet Tobru finnes for øvrig i Berg i Østfold.Du finner mye mer i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Uansett: Takk for fine svar. Alle innlegg kom til nytte selv om Ole Nilsen Tobro slik jeg hadde en anelse om ikke opprinnelig var løtensokning. Bakgrunnen for at jeg spurte om Ole Nilsen Tobro var nok må jeg si for å se om det var slekt mellom ham og Marte Nilsdtr se innlegg (1). Jeg regnet med at det var lettest å få avklart ham først.Spørsmålet blir da: Hvem er Marte Nilsdatter Roko konfirmert 1769 og dermed f ca 1753? Kanskje burde dette komme i en ny lenke, men det får vi se på i neste omgang. Det er også interessant å vite hvem hun ble g m. Han het helst Lars og døde før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Så er det også ei Kjersti Nilsdtr Roko f ca 1720 g m Nils Mikkelsen Stensåsen som jeg har problemer med å plassere. Mulig foreldre til Marte Nilsdatter Roko konf 1769?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thor og beklager at jeg forstyrrer, men jeg lurte på om dette Tobro-navnet har sammenheng med lokaliteten Tobru? Der det nærmer seg Midtskogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Du har rett, Reidar. Disse Tobru-folkene bodde på det Tobru du tenker på, som ligger ca 1,5 kilometer etter Midtskogen i retning Hamar. Det går ei bru over Terninga der. Etter ytterligere ca. 1,5 kilometer er du på Ebru (der det er hester).'På Tobru er det e' bru og på Ebru er det inga bru.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg trodde også det Reidar, men se Ronny Rismyhr Haugen sitt innlegg 5. I Løten har du både Ebru og Tobru.Ellers forstyrrer du selvsagt ikke Reidar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kommentaren i innlegg 13 vart litt snar, men grunnen til at jeg kjenner litt til Tobru er en spesiell opplevelse på riksvei 3 i retning Elverum (Fra Hamar) ved Tobru for noen år siden. Derfor vart det 'Der det nærmer seg Midtskogen' i innlegg 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Peder Jørgensen Tobru 1796-1859 var skreddermester i Christiania. Hans far Soldat Jørgen Nielsen kaldte seg Hagen ved giftemålet i Løten 20.6.1782 med Anne Johansdtr østre Rømmen. Finner ikke Jørgen døpt på Løten. Har sjekket faddere. Jørgen var husmann på Karud på Løten. En Nils Olsen skal ha hvert på Tobru i 1760-årene ifølge bygdeboka, og hadde etterslekt i Christiania med navnet Tobru(o)(oe). Hvorfor kaldte Peder Jørgensen seg Tobru ?. Var de i slekt med Nils Olsen på Tobru ?. Får vel bestille artikkelen om Tobru i Lautin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Anne og Jørgen bodde på Grims-Kroksti som husfolk i 1815. Jørgen var hos foreldrene. Anne og hennes etterkommere er av interesse da Anne er datter av en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.