Gå til innhold
Arkivverket

[#56876] Anthoni Jacobsen Schouen/Dorte Clausdatter, Eiker Buskerud – Hvem er foreldrene?


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Anthoni gifter seg med Dorte 17.11.1793 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8488&idx_id=8488&uid=ny&idx_side=-57>Lenke (trolovet 13.10.1793). Han er da bosatt på Kongsbergmoen.Anthoni blir konfirmert 22.04.1770 Lenke (øverst høyre side). Dette skulle vel tilsi at han er født en eller annen gang mellom 1753 og 1756, men jeg finner han verken i Eiker eller Kongsberg.Dorte blir konfirmert 23.05.1778 (nr. 18) Lenke Dette skulle vel tilsi at hun er født en eller gang mellom 1761 og 1864.Dorte har vært gift tidligere med Samuel Nielsen (20.11.1785) LenkeDe får barna Marthe Antoniusdtr født 11.09.1794, døpt 21.09.1794 LenkeClaus Antoniussen født 05.03.1797, døpt 19.03.1797 LenkeJacob Antoniussen født 03.07.1800 døpt 13.07.1800 LenkeHans Antoniussen født 29,07.1803, døpt 07.08.1803 Lenke I FT1801 bor de på Kofstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant konfirmasjonen til Anthoni Jacobsen her i denne avskriften også: LenkePrøved å finne en Jacob som passer ved ekstraskatt i Eiker, men det ser ikke ut til at familien oppholder seg i Eiker på dette tidspunkt.Skal se om jeg finner flere opplysninger under Øvre Eiker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har en Jacob Christophersen fått flere barn døp i Eiker, men om Anthoni er hans sønn også er ikke så enkelt å finne da tidsrommet fra 17554.... ser ut til å mangle i denne avskrift: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det er en Anthoni døpt i Sandsvær i 1750 av foreldrene tambur Jacob Simensen og pige Anne Antonisdtr som kanskje kan være en mulighet Lenke nederst til høyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Under tilleg fant jeg Jacob Simensen og Anne Anthonisdtr Brønstad bodde på Skogen Gamleveien i Øvre Eiker. Anne Anthonisdtr er født 1723 av foreldrene Antonius Andersen Schrøder f1696 d1744 og Christina Hansdtr Wadbech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Så flott, tror virkelig dere er på rett spor. Anthoni Jacobsen ble ved flere anledninger benevnt Anthoni Jacobsen Schouen - kan det være det samme som Skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg tror det. Ser at Anthoni Jacobsen er på Kofstad i 1801. Anne Anthonisdtr dør på Kofstadeiet i 1800. Jacob Simensen dør på Skaugen 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Så flott, jeg var ikke så rask som deg til å finne det - synes ikke det er så greit når det ikke står 'vanlige' datoer i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Ved Dortes konfirmasjon står det West.. Er dette gården Westfossen som er nevnt i FT1801. Jeg finner en Anders Clausen (49) år med en sønn Claus - kan Anders være Dortes bror?Når hun gifter seg første gang (med Samuel) er en av forloverne en Søren Amundsen Westfossen så dette kan vel kanskje tyde på at hun er derfra. Samuel var forøvrig fra gården Island.Er det noen som har mulighet til å slå opp i bygdeboken for å se om det kan stå noe informasjon om familien der (Westfossen / Island)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det finnes ikke bygdebøker for Eiker og det mangler kirkebøker for det tidsrommet hun er født, hvis hun da ikke er døpt i Fiskum kirke. Du kan jo finne dåpen til barna hennes og se om du kan finne spor blandt faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn konfirmasjonen til Dorte i 1778 , hun er nevnt 16 år, West står nok for Vestfossen. Lenke Navnet Island husker jeg som et område fra min barndom i Vestfossen, sikkert navn etter en gård.Skal se hva jeg finner, synd kirkebøkene fra nettopp dette tidsrom mangler.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I denne ekstraskatten for ø. Eiker finner jeg Claus med sønn Anders Clausen, Mulig far til Dorthe? LenkeTror det bare var barn over en viss alder som ble nevnt i tellingen ( 12 år?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Tusen takk Gunn for all informasjon. Jeg blir mer og mer sikker på at det er riktig familie det er snakk om. Når jeg søker på FamilySearch finner jeg en Anders Clausen født 1751, Fiskum med foreldre Claus Christophersen og Goro Olsdatter. Dette må jo være de samme som står nevnt i ekstraskatten. Men jeg finner han ikke under døpte i Fiskum 1751.Når Dorte ved konfirmasjonen er oppgitt med tilhørighet til samme gård går jeg ut i fra at Anders er hennes bror.Skulle bare ønske at ikke nettopp kirkebøkene rundt Dortes fødsel manglet!mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.