Gå til innhold
Arkivverket

[#56878] Foreldre til Johannes Johannesson Blom 1800-1847


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Ved leting av foreldrene til Johannes Johannesson Blom kommer jeg frem til to forskjellige ev. mødre.Ved FT 1801 for Manger finner jeg Johannes boende på Blom med foreldrene Johannes Monsson og Kari Erichsdt. Ved søk på DA kommer de samme foreldrene opp. Ved vielse finner jeg derimot kun 1 par hvor brudgom er fra Blom: Johannes Monsson Blom & Marte Nielsdt. Sture. gift Manger 03.11.1799.Har prøvd å lete i skannede kirkebøker uten hell på oppklaring av morens navn.Er jeg på galt spor ved å lete i Mangers kirkebøker?Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Takk for oppdagelsen Vibeke! Ja, dette er 'min' Johannes. Så derimot ikke at faren faktisk heter Johannes Johannessen..Har søkt på DA og finner ikke noen barn døpt på Blom med far; Johannes Johannessen. Derimot dukker denne Johannes Monsson opp hele tiden. Dermed er nok mine fødselsdata om Johannes feil også, så da er jeg på bar bakke igjen. Noen tips på hvordan jeg skal gå frem nå? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide
LenkeVed FT1825 for Manger finner jeg kun 1 Johannes Johannessen Blom. Han bor med konen Mette Nilsdt. Lenger nede på siden står Johannes Monsson og Kari Eriksdt.. Hva nå? Anta at jeg er på rett spor likevel? Mvh Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Det meste tyder jo på at Johannes Monsson og Kari Erichsdt. er riktig. Selv om det står Johannes Johannessen som far til Johannes Johannessen i kirkebøkene ( ...) så må vel det være mulig at til og med presten ble litt forvirret av alle Joh..? Skal man da gå ut ifra at disse foreldrene stemmer- hva da med Johannes Monssons ekteskap i 1799 med Marte Nielsdt. Sture? Hvor er ekteskapet med Kari? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her blir ein Johannes Monsen g. 1784 med ei Kari Eriksdatter. Kor Brødshaug ligger veit eg ikkje. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=manv1759&gardpostnr=1306&merk=1306#ovre>LenkeSer me på alder til barn av Johannes og Kari så stemmer alder i forhold til giftermål, sjå øvre linje som forhåpentligvis viser alle barn døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide
LenkeHer er det registrert en Mons Johanneson død 70 år gammel på Brodshoug i 1793.Johannes Monsson & Kari Erichsdt. er registrert bosatt på Herløesund ved eldstesønnens dåp, mens resten av barna er født på Blom. Det er vel da å konkludere at de har slått seg ned på Blom uavhengig av hvor de selv var født.Noen som vet hvor gården 'Brodshoug' er?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bratshaug ligger i Meland kommune. Her noen opplysninger fra bygdeboken: Mellom bakker og berg, Band l, Kari Eriksdatter Bratshaug f. 1763 på Bratshaug bruk 2 som datter av (Erik Monsen f. 1738 på Bratshaug og gift 1760 med Brita Jakobsdatter f. kr. 1738 på Dåvøyna i Øygarden) Kari gift 1784 med Johannes Monsen Bratshaug f. kr. 1751 på Bratshaug bruk 4. Bosted Herdlesund i 1787, Herdla i 1801 og Blom i 1825. Johannes var sønn til Mons Johannessen f. kr. 1726 på Bratshaug bruk 3, gift 1. med Synneva Jonsdatter, gift 2. 1773 med Kristi Knudsdatter f. på Tjeldstø i Øygarden. Mons døde på Bratshaug bruk 4 i 1786.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yvonne Trengereid Eide

Kari Eriksdt. Bratshaug viser seg å være søster av en annen av mine aner, Botelle Eriksdt. Bratshaug; temanr. 57005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.