Gå til innhold
Arkivverket

[#56879] Tyding av kirkebok, Vestnes, M&R 1863


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiEr den noen som kan hjelpe meg å tyde brudens etternavn samt hennes fars navn for vielse nr. 16 i 1863. LenkeSamtidig lurer jeg på om jeg har tydet rett dato til 8 november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Hanne!Eg klarar ikkje heilt å tyde etternamnet, men det ser ut til at det endar på ...sylte, det same etternamnet har faren òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg regner med at dette er den Gurå Larsdtr Sørsylte (1823-1903)som i følge Gard og Slekt Tresfjord (side 539) er gift med enkemann Erik Einarsen Gjerde Kjersem, fra Ørskog. Her er det sagt at ho er datter til gardbr. Lars Olson Sørsylte. Det ser ikke ut som Gurå og Erik hadde barn.Eneste gardbruker på Sør Sylte jeg finner fra denne tida er Lars Olson g.m Synnøve Jonsdtr som vel stemmer i følge opplysninger konfirmasjon. Men her er det en Marit som er fødd i 1823, og ingen Gurå nevnt. Men en del feil forekommer jo i disse bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHer var det mange gode hjelpere. Da er det nok Sør Sylte det skal være. Klarte bare ikke å få det helt til å stemme når jeg prøvde å tyde det.Takk for hjlepen både til Anne, Gunnar og Finn.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei HelgeTakk for informasjon fra deg. Det er nok rett familie du har funnet der. Erik Einarsen Gjerde var enkemann og hadde 2 barn fra første ekteskap. Men så vidt jeg vet fikk han ingen med Gurå. Jeg har stått helt fast på Erik og hans aner på morssiden i mange år, men det løste seg i dag via kirkebøkene for Vestnes. Har hele tiden trodd han var født på Vatne hvor faren kom fra, men i kirkeboken for Vestnes var det oppgitt Ørskog som fødested og der fant jeg ham ganske raskt. Så i dag falt en solid brikke på plass i puslespillet. Han var da uekte født med far fra Vatne og mor fra Ørskog, noe jeg da måtte rette i min slektsbase, der hadde han fått feil mor. Ting løser seg vanligvis til slutt, det gjelder bare å aldri gi opp. :))Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.