Gå til innhold
Arkivverket

[#56887] Noen som kan polsk?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg sendte en forespørsel til et arkiv i Polen. På engelsk. - og fikk svar - på polsk.Hva som står der tror jeg ikke er så viktig, men der er en link til en database og jeg lurer på om det er mulig å få opp kirkebøker derfra.Men der er felter som skal fylles ut og jeg greier ikke å finne ut av det selv :-((Legger likevel ved et snapshot av teksten i tilfelle noen kan oversette)

bilete4297.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Dette er ikke link til database med kirkebokinnførsler, men om hvor det forskjellige materialet er lagret. Deretter må nøyaktig spørsmål med alle data sendes til det aktuelle arkivet.Finnes ingen, så vidt jeg vet, avskrifter/scannede kirkebøker på web i Polen. Tror heller ikke det finnes regler for avlevering av kirkebøker.heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk for svar.Jeg hadde en mistanke om at det ikke var direkte tilgang, men jeg har problemer med å fylle ut felter i databasen og få frem de data som jeg evt. kan jobbe videre med. Jeg får vel finne meg en polakk!Det er så forskjellig hva som finnes på nett i de enkelte landene. I Estland f.eks. var det veldig enkelt å registrere seg og få tilgang til skannede kirkebøker. Bare en liten kommentar......Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Heljar Westlie

Beklager at jeg har brukt lang tid på dette, men dette er komplisert.Linken du viser til virker som er arkivreferanser. Og muligens samme person. Poznan nevnes, prøv å sende en mail til archiwum@poznan.ap.gov.plJeg har lest en del om dette på polske sider og det er en betalingsservice. Du må betale for å få kopier og prisen regnes, etter det jeg har funnet ut, på timesbasis. Desverre er det fremdeles en del institusjoner som operer med forskjellige priser etter hvilket land de jobber for. Har erfart at i slike tabeller er det dyrt å være norsk. Har ikke funnet ut hvordan betalingen håndteres i praksis.Et annet problem er at post til/fra Polen er utsatt for omfattende tyverier. Dersom du får konkret info fra Poznan, så kan jeg kanskje hjelpe deg med å være bindeledd slik at post kan sendes til meg og jeg kan videresende med oversettelse, dersom skriften ikke er for vanskelig, til deg på email. Utifra tidspunktene er det også mulig at dokumentene er på tysk.Prøv først mail til Poznan og kom ev. tilbake på forumet og du kan få min email.Hele påskeuken er arbeidsdager i Polen, bare 1. og 2. påskedag er helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.