Gå til innhold
Arkivverket

[#56890] Ludvig Dybing


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Jeg skriver en artikkel for no.wikipedia.org Se http://no.wikipedia.org/wiki/Ludvig_DybingLudvig Dybing er en av åtte som var med å starte Frelsesarmeen i 1888. Imidlertid finnes det svært lite informasjon om ham. Vi vet at han kom fra 'Jæren' eller Stavanger. Videre vet vi at han traff Frelsesarmeen som sjømann og altså var med i 1888 og startet Frelsesarmeen i Norge. Så jobber han mest sansynlig med dette i ett par år før han flytter til Storbritania og dør der i 1945. Dødsdatoen tror jeg at jeg kan få tak i, men fødselssted og dato er interessant. Muligens ble han født i 1853. Når jeg søker i det globale søket finner jeg kun Ludvig Dybing som utvandrer, men da flere ganger. Det ser ut som han vandrer ut tre ganger. En gang alene, en gang er de fire stykker og en gang hele fjorten stykker. Er dette vanlig? Da står han registrert med bosted Helleland, men i klokkerbøkene finner jeg ham ikke igjen på Helleland. Gården Dybing, ligger på Heskjestad ved Helleland.Noen som har noen tips, eller er jeg kommet til en dead-end?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft 1865 for Helleland er det to mulige kandidater,men ingen av dem på Dybing. Han kan jo ha kommet dit siden.Ludvig Torgersen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61115&gardpostnr=119&personpostnr=735&merk=735#ovre>LenkeLudvig Pedersen: LenkeMen jeg ser at navnet Torger eksisterer på Dybing,kanskje faren kom derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Ludvig Torgersens dåp, men kan ikke se noen faddere fra Dybing (n° 41): Permanent sidelenke: LenkeMen nå ser jeg at far til Ludvig Pedersen heter Peder Torgersen, så man skal ikke se bort fra han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er dette den samme Ludvig Dybing? Har han vært i Amerika og eller er det bare et sammentreff med like navn? http://www.rootsweb.com/~sdlbgs/churchlyco.htm 'Presho American Lutheran Church,1890-present Evangelical Lutheran Church of America The early history of this church involved the Norwegian pioneers who organized a church called Medicine Valley.(---) Early church rosters included (---)Ludwig Dybing'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei KjellaugLudvig Dybing kan godt ha vært med og startet en luthersk kirke i amerika. Jeg fant ham jo i utvandringslistene fra Stavanger. Men det er en ting jeg ikke skjønner, jeg finner to Ludvig Dybing i to forskjellige kirkebøker. En som jeg fant også den som du fant. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15776&idx_id=15776&uid=ny&idx_side=-14>Lenke se nr 41 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dem begge i ft 1865 for Helleland som du ser over, men var ikke god til å finne Ludvig Pedersen i kirkeboka, han er muligens döpt et annet sted eller alderen hans er feil i folketellingen.Har du prövd å sjekke bygdeböker fra området?Dersom han kom fra et annet sted, hvorfor skulle han bruke Dybing som etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje denne fra Höyland er en bedre kandidat, han heter riktignok Carl Ludvig, men kan ha droppet Carl senere. Alderen passer, og disse folka _bruker_ Dybing til etternavn. Det kan være værdt å sjekke hvordan det gikk med han: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser jo på emigrasjonslistene at han kom fra Helleland da, og dernest har han to söstre Mari og Christi! [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=STAV&gardpostnr=36268&merk=36268#ovre>LenkeDet er utrolig hvor mange ganger han er nevnt i emigrasjonslistene, men det ser ut for at det er flre dobbeltföringer (for 1884 ihvertfall). Nå er det bare til å finne foreldra til Marie og Christi og da skulle du kunne finne hans og:1884:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skulle tro dette var Marie, hun er döpt/födt 3/1-1868 i Helleland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=STAV&gardpostnr=2295&merk=2295#ovre>LenkeLenkeLenkeKan det være samme person?Her er Kristine Dybing: LenkeOg samtidig er nok en gang Marie Dybing: Lenke Hun fôdt '/1-1868 og död 1943 som nevnt i en lenke over ser jeg, da må det være samme person.Ser de som drar over varierer med farsnavn noen heter Tönnesen Dybing, noen Bertinussen Dybing og en Kristensen Dybing. Det trenger ikke å være noen av disse farsnavna da.N° 3 her er vel Marie med foreldre Rasmus Kristensen Dybing og Ingeborg Torgeirsdtr: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

her er dette paret i Helleland med en sönn Karl Ludvig: Lenke men han er bare 3 år, er du sikker på at han var födts sâ tidlig som du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her flytter Karl Ludvig Rasmussen fra Helleland til Amerika i 1884, skulle tro at det var bevis nok til at han er den samme som Ludvig Dybvig i emigrasjonslistene 1884: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter Rasmus Kristensen Hetland (25 aar)og Ingeborg Torjersdtr Dybing (21 aar)seg 19 feb, 1863: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15776&idx_id=15776&uid=ny&idx_side=-129>LenkeHans far Christen Larsen, hennes far Torjer Gunlevsen/GulevsenMen det er vel Gunlvesen for i ft 1865 på Dybing finner jeg dette paret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingeborg Torjersdtr Dybing dör i 1878 (N° 3) Permanent sidelenke: LenkeNoe som forklarer hvorfor så mange av barna synest å ha dradd avgårde så tidlig.Kanskje faren gifta seg opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dette var utrolig interessant, men jeg er sikker på at han er født i 1853 pluss minus ett år. Han dør i 1945 det står ingenting om fødselsdato, men han skal være 92 år når han dør. Altså 1853. Men vi har en annen kilde som sier han er fra Stavanger. Det høres ikke så veldig aktuelt ut, men..ellers så finner jeg en Carl L. Dybing på Presho kirkegård, mulig det er den over? Lenke Dåpsdatoen stemmer ikke, men navnet ser jo greit ut. Beklageligvis er det ikke mulig å se mye på støtten.Jeg kunne fått ett karreiærekort fra Frelsesarmeen i London, men alle disse forsvant da huset de var i ble bombet under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ved rask gjennomgang av Hetland Skipsreide Heskestad Sokn av Petrus Valand og Olav Heskestad-finner jeg ikke noen passende kandidat under gården Dybing.Heskestad hører nå til Lund prestegjeld,før var det Helleland. Sjømannsrullene vil vel gi svar på hvor Ludvig var fra. Der er flere steder som heter Dybing i Rogaland ,og han ville neppe si han var fra Jæren om han kom fra Heskestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I bind 2 Helleland sokn under Dybing skriver Petrus Valand: Karl Ludvig 3 år i 1865,vistnok død liten. Og Petrus ville helt sikkert nevnt om der var noen kjent frelsesarme mann han hadde kommet bort i ved skriving av bøkene. Sjøl var han sønn av han som startet Perasekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det er faktisk ett poeng at han sier han er fra Jæren, eller Stavanger. Han bruker Stavanger i War Cry Frelsesarmeens blad. Jeg har sjekket sjømannsrullen for Stavanger fra 1860-1900. Det er ingen Ludvig Dybing eller Ludvig som passer inn der i forhold til fødselsdato. Skal sjekke Kristiansan, eller Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg søkte i folketellingen fra 1865 på etternavnet Dybing. Ikke mange som bruker det, men jeg fikk dette resultatet : Lenke Carl Ludvig Jakobsen Dybing. 13 år altså født 1852. Det synes jeg høres ut som en sansynlig kandidat Høiland Sokn Brueland skuledistrikt. Nå må jeg frem med kartet og finne ut hvor det er:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Viser til Høyland gards- og ættesoge, under gården Kjedeland, Karl Ludvig Dybing f. 1.febr. 1853, reiste til Horten i 1866.Det er alt det står om han.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Hei Anne, Da regner jeg med at Karl Ludvig Dybing og min siste Carl Ludvig Jakobsen Dybing er samme person. Interessant at han reiste til Horten, synd jeg ikke finner noe sjømannsliste derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.