Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars E. Øyane

[#56897] Johan Felthus Andreasson (Moe), f. i Hafslo 1737 - kva var dette for ein huslyd?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Johan Felthus vart døypt i Hafslo 29.9.1737. Som far er berre oppgjeve Andreas Moe. Eg ser ikkje noko meir til korkje far eller son i Hafslo, men Felthus (eller Velthus)-namnet finst i Bergen. Kan det vera ein samanhang?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips som kan bidra til å identifisera denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du funnet mer her?Ved dåpen står Madame Münthe som fadder og også en Jens Brun, de andre klarer jeg ikke å tyde: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 1 (1717-1755), Kronologisk liste 1737, side 35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11455&idx_id=11455&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNett under 28/9 på høgre siden: Fest. Michaelis. Kanskje dersom du vet hvilket miljø denne Madame Münthe hørte til, kunne det være en hjelp?Hun ser ut for å være en populær fadder!! Ser henne flere ganger. Hun er og fadder til Jens Bugges sønn Samuel i 1735 ser jeg.Felthuus kan være konas navn kanskje, finner dette navnet i Bergen, Stavanger, Vikedal og Slidre i Oppland; mer eller mindre på denne tiden.Merkelig nok finner jeg en Johan Felthuus som får en sønn Vilchen i Bergen i 1713:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1711 er denne Johan kalt Jan Felthusen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=dp12011668&gardpostnr=39639&personpostnr=116169#nedre>LenkeI 1713 kalt Johan: LenkeI 1715 er han kalt Jan Velthuusen: LenkeEn datter Janiche i 1717: Jan Velthusen: LenkeKan det tenkes at hun eller en søster er mor til din Johan Felthuus?I Bergen finner jeg en brud med etternavn Felthusen og en brudgom med fornavn Andreas i 1736, dessverre heter han ikke Moe!: LenkeDerimot seg jeg han siden med etternavnet Maets, var det sikkert at det stod Moe i kirkeboka? N° 105 her en datter Christianna i 1749: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 3 (1717-1764), Fødte og døpte 1749, side 230. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gisle Hersvik

Ifølge: http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/c-f.htm'Felthus, Abraham, født 1744. Underoffiser. Undertollbetjent i Stavanger i 1813, ansatt 1796.Feltmann, Johan, født 1737. Undertollbetjent i Fredrikstad i 1808, tjenestetid 21 år.' MVH Gisle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.