Gå til innhold
Arkivverket

[#56897] Johan Felthus Andreasson (Moe), f. i Hafslo 1737 - kva var dette for ein huslyd?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Johan Felthus vart døypt i Hafslo 29.9.1737. Som far er berre oppgjeve Andreas Moe. Eg ser ikkje noko meir til korkje far eller son i Hafslo, men Felthus (eller Velthus)-namnet finst i Bergen. Kan det vera ein samanhang?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips som kan bidra til å identifisera denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du funnet mer her?Ved dåpen står Madame Münthe som fadder og også en Jens Brun, de andre klarer jeg ikke å tyde: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 1 (1717-1755), Kronologisk liste 1737, side 35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11455&idx_id=11455&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNett under 28/9 på høgre siden: Fest. Michaelis. Kanskje dersom du vet hvilket miljø denne Madame Münthe hørte til, kunne det være en hjelp?Hun ser ut for å være en populær fadder!! Ser henne flere ganger. Hun er og fadder til Jens Bugges sønn Samuel i 1735 ser jeg.Felthuus kan være konas navn kanskje, finner dette navnet i Bergen, Stavanger, Vikedal og Slidre i Oppland; mer eller mindre på denne tiden.Merkelig nok finner jeg en Johan Felthuus som får en sønn Vilchen i Bergen i 1713:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1711 er denne Johan kalt Jan Felthusen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=dp12011668&gardpostnr=39639&personpostnr=116169#nedre>LenkeI 1713 kalt Johan: LenkeI 1715 er han kalt Jan Velthuusen: LenkeEn datter Janiche i 1717: Jan Velthusen: LenkeKan det tenkes at hun eller en søster er mor til din Johan Felthuus?I Bergen finner jeg en brud med etternavn Felthusen og en brudgom med fornavn Andreas i 1736, dessverre heter han ikke Moe!: LenkeDerimot seg jeg han siden med etternavnet Maets, var det sikkert at det stod Moe i kirkeboka? N° 105 her en datter Christianna i 1749: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 3 (1717-1764), Fødte og døpte 1749, side 230. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.