Gå til innhold
Arkivverket

[#56904] Dorothea van der Lippe f Frost i Veøy 1847. G i Sandefjord m Julius Christensen


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Denne Dorothea er den som startet opp med skolekjøkken/heimkunnskap i skolen. Skolekjøkkensaken ble fremmet/startet i Sandefjord i 1890. Dorothea ble også med sin boksamling oppstarten for Sandefjord Bibliotek og var involvert også på andre områder, bl.a. Norske Kvinners Sanitetsforening hvor Sandefjordsavdelingen har 100-årsjubileum neste år.Dorothea van der Lippe f Frost i Veøy 1847 gifter seg i Sandar 8.9.1871 med lege og skipsreder, senere ordfører i Sandefjord, Julius Christensen. Her er familien i FT 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00706&gardpostnr=184&personpostnr=2584&merk=2584#ovre>Lenke De har i følge tellingen en adoptivdatter Harriet Rachlew f i Christiania 1884. Har noen kjennskap til hennes skjebne?i 1873 får de sønnen Reidar Lenke Nr 46. Det må være den samme som jeg finner i FT 100 her Lenke og som gravlagt på Ris kirkegård i Oslo som Reidar Gording

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser at Harriet giftet seg 1909 i Sandefjord : Lenke Hun var vel niese til Dorothea,fant konfirmasjonen og der sto det foreldre Haakon Adelsten Rachlev og Jensine Henriette Frost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Anne, da vet jeg litt mer om familien. Min interesse kom fordi Dorothea tilfeldigvis ble født der hvor jeg kom i fra, og havnet, som jeg, i Sandefjord. En tidligere skolekollega skal skrive en artikkel om henne, men visste lite om hennes familie. Men hun hadde reist til Veøya sist sommer på research om henne. Der hadde hun hatt den mest inspirerende guide hun kunne treffe bort i, Bjørn Austigard. Vel, så begynte jeg å sjekke litt om hennes familie, og er glad for flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Langnes

Reknar med de er klar over artikkelen, men nemner den likevel: I Romsdalsmuseets årbok for 1991 finn de artikkelen 'Da jeg var liden: erindringer fra Veøy prestegård i 1850-årene' av Dorothea von der Lippe Christensen. Denne årboka finn de saman med museets øvrige årbøker frå 1935 og utetter på nettadressa: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Mads, og takk for lenka. Ja, jeg var innom biblioteket i dag og fikk referanse til artikkelen, men tenkte ikke over over at jeg kunne finne den direkte.Harriets mann finner jeg her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00301&gardpostnr=2857&personpostnr=65837&merk=65837#ovre>Lenke og finner ham gravlagt på Vestre Gravlund I Oslo. Tipper det er sønnen med samme navn som døde i 2007 og som det er nekrolog over her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Slett ikke usannsynlig Aud Marion, hun gikk på Nissen skole og var lærerinne i forfatteren Schultz hjem fant jeg ut på biblioteket i dag. Det er nok som huslærer hun har arbeidet som i 1865. Det var nemlig en oppegående dame.Og Mads, artikkelen av Dorothea i Romsdalsmuseets årbok 1991 står også i Veøyboka (Brit Solli), og den hadde jeg i hylla.Takk til Toril også, da er også den forbindelsen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Osvald Jeg har en fornøyelig liten bok som er skrevet av Hanna Wille, f. Parelius; 'Af en prestefamiljes krønike'. Dorothea tilhører også prestefamilien Parelius. Dorotheas far ble jo senere prest i 'Surendal'. Dette er noe av det Hanna W skriver:'Mine oldeforældre (Jacob von der Lippe Parelius, f. 1744 - d. 1824 g.m Margrethe Schjødt Mørch Parelius)havde foruden min farfar 3 sønner og 2 døtre. Den ældste datter Dorothea von der Lippe Parelius skulde være meget vakker. Hun blev gift med prest i Ørkedalen Jonas Frost, som skulde være alt andet enn vakker, og jeg tror også meget ældre end hende. Medens han studerede i København, havde en eller anden (efter min mormors sigende) harcelleret over hands mangel paa skjønhed. Men det tog han med ro og svarede:'Og dog skal jeg faa den vakreste pige i Norge.'- tar med dette også: 'Hvordan det gik hende med hendes lidet pene mand, hørte jeg aldrig; formodentlig godt. De havde 4 sønner som alle blev prester, og 3 døtre.' Jeg vet ikke om dette er av interesse, men jeg synes boka er en liten perle, både med hensyn til Parelius-slekten og prestegårdsliv.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det var et spennende innspill, Aud Marion. Av Dis-treff ser jeg at Dorothea van der Lippe Parelius er 'min' Dorotheas farmor. Skal se om jeg kan få lånt boken via biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Jacob von der Lippe P. Frost f.19.mai 1846 på Lye prestegård Jæren var res. kap i Norderhov 1900 til 1905. Han var bosatt på Nedre Oppegaard i Lunder sammen med prestekone Hanna f.1848 i Nordfjord. Ved folketellingen er datteren Kathrine også i Lunder, men til vanlig skoleelev i Hønefoss. Kathrine var født i Sætersdalen 1885. Sammen med Kathrine på Oppegaarden i 1901 var doktorsønn Sverre Bryn f.1891. ( Kanskje hun bodde i pensjon hos Bryn?) Det er foto av Frost i Norderhov 1914, samt litt mer om hans bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for den Else, det er trolig samme slektsopphav som Dorothea da jeg ser at hennes oldefar heter Jacob Von der Lippe Parelius.Men fortsatt lurer jeg på hvorfor Reidar, Dorotheas sønn, tok navnet Gording?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har sjekket i kirkebøkene,og ser at han bruker navnet Gording allerede da han ble konfirmert : Lenke Kan det være et gammelt slektsnavn som er tatt i bruk på sønnen ? Har ikke funnet noen Gording hverken i Dorotheas eller Julius`slekt foreløpig,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ved landsomfattende søk i 1900 er han den eneste som kommer opp med dette navnet, mens det er ganske mange brukere i dag (Telf.katalog). Det er ikke gårdsnavn i Sandefjord, og heller ikke gårdsnavn i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frederick Gram

Harriet Rachlew var datter av Hakon Adelsten RACHLEW, født i Holla, Telemark 16 februar 1846, døpt 31 august, død på Høvik i Bærum 21 april 1896 Discipl. Mandal 1860-64, Pharmaceut, 20 år ved FT 1865, cand. pharm 1 juni 1867. Kjøpmann i Christiania, kjemiske og farmasøytiske apparater m.m. gift 1) i Sandar 2 mai 1877 m. Jensine Henriette FROST, født i Veø, M&R 20 mai 1849, død i Christiania 5 desember 1889, Dtr. av sogneprest i Surnadal Christian Frost (1810-1862) og Jensine Henriette Brodtkorb (1811-1851)5 barn.gift 2) i Tugthusk. Kristiania 15 desember 1891 m. Angelique NEUMANN, født i Drammen 28 april 1866, død i Oslo 1952. Statens kursus for utdannelse av skole-kjøkkenlærerinner 1897. Amtskolekjøkkenlærerinne i Jarlsberg 1897, første bestyrerinne av Norsk Kvinnesaksforenings skole for unge damer i huslig økonomi 1899. Kjøpte Breidablikk ved Skøyen, Aker og drev egen skole til 1925. Hadde deretter elever i sin villa på Holmenkollen. Dtr. av skipper Thomas Neumann (1834-1895) og Caroline Walesca Carlsen (1843- ) 1 barn.Harriet RACHLEW var yngste datter i 1. ekteskap, født i Christiania 10 juni 1884, død? gift i Sandefjord 21 august 1909 m. Jan Olsen HORN, født på søndre Horn i Lier 6 april 1877, døpt 20 april, død i Oslo august 1931. Stud. , cand. med. . Lege, gynekolog. S. av gårdbruker Ole Jahnsen Horn (1855-1931) og Stina Solberg (1848-1936) 3 barn. 1. Ingeborg Rachlew HORN, født i Oslo 7 november 1910, døpt Trefoldighetsk., død i 2. Harriet Rachlew HORN, født i Oslo 22 november 1912, døpt Trefoldighetsk., Bosatt Oslo 3. Jan HORN, født i Oslo 1921, død i Oslo 15 juli 2007. Cand. med. Gøteborg/oslo 1949. Overlege ved Nevrologisk avd. Ullevål sykehus 1972-1990. Gift m.Ursula ENGLERT, født i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Fredrick for interessante og fyldige opplysninger, nå ser jeg sammenhengen. Harriet må ha blitt adoptert av sin tante hvis opplysningen i FT 1900 er riktig. Harriets mor Jensine Henriette og Dorothea, gift med lege og skipsreder Julius Christensen, er søstre.Kanskje kommer forklaringen på hvorfor Dorothea og Julius sin sønn Reidar allerede som konfirmant hadde navnet Gording også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.