Gå til innhold
Arkivverket

[#56906] Laurits Martin Larsen født 1856 i Hadsel - etterlyser hans mor


Gjest Kjell Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Maren er etter alt å dømme ikke født i Hadsel eller i noen av de andre soknene i Vesterålen. Det er ikke heller mulig å finne henne i regionen i FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Jo dette med Skjerstad kan vel stemme. Jeg ble alt for opphengt i at det sto Gryttingsnes. At det var hennes 3 uekte barn greide jeg ikke å tyde fra kirkeboka. At hun var fra Skjerstad er vel også mulig. Det kan vel hende at hun ble med Lars Larsen da han var på tur nordover fra Hardanger, men det blir bare teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Dette var litt rart. Din lenke svar (8) er ikke den samme som den lenken jeg har innledningsvis. Som svar på den nevner du at det er 3dje uekte barn. men jeg tror jeg lette i klokkerboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først ang. antall barn. I ditt første innlegg brukte du lenke fra klokkerboka. Hvorpå jeg svarte med spørsmål om det kunne være hennes 3. uekte barn. Jeg var ikke sikker da tallet var vanskelig å tyde. Deretter, for å bli sikker, sjekket jeg ministerialboka(presteboka), og der står det klart og tydelig helt ytterst til høyre at Lauriths var hennes 2.leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hans Andreas som enkemann i 1865 sammen med sine foreldre, søster, sin sønn Hans P. og stedatteren Elen B. (Birgitte)Nielsdatter. Elen B. ser da ut til å være første uekte barnet til Maren Marie Erichsdt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Riseth

Tusen takk. Jeg bøyer meg i støvet. Dette er nok den riktige maren.Jeg får ta meg en tur på bilioteket for å låne bygdebøker for Bø og Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det var så dårlig med opplysninger i ministerialboka ved vielsen legger jeg inn lenke til vielsen i klokkerboka for der står det mere, nr.13 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16718&idx_id=16718&uid=ny&idx_side=-185>Lenke Tar også med dødsfallet til Maren Marie fra klokkerboka, nr.34, og det ser ut til at hun døde av lungebetennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.