Gå til innhold
Arkivverket

[#56908] Ragnhild Nilsdatter født 1762 i Nes


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

En av mine formødre Ragnhild Nilsdatter er født 1762 i Nes på Hedemarken.Hun er født/døpt 2/2 - 1762.Faren er Nils Jacobsen (Kamperud ?)Hvem er hennes mor ? Noen som vet noe mer om hennes mors og fars slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Found the scanned record and believe the place is Kampetin and not Kamperud. In Nes Bygdebok V4, page 684, is a Ragnhild born in 1762 to Nils Jacobsen Lie øvre and Marthe Eriksdtr Skinstad. Ragnhild later marries Mogens Olsen Kinne, Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Who is this Mons (Mogens) Olsen Kinne or perhaps Kinde? He probably had something with Kinde at Brøttum to do? Was it upper (øvre) or lower (nedre)? And Marte Eriksdatter - was she daughter of Ole Eriksen from Baldishol and Ragnhild Andersdatter Skinstad? Joda, jeg kunne ha lagt dette inn på norsk, men her er det noen utenfor 'bygda' som er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Thank you both.You are probably right both of you.I tried to look for Nils Jacobsen in Kamperud.So Nils Jacobsen from Lie Øvre and Marthe Eriksdater from Skinstad is probably her parents. Mogens Olsen Kinde/Kinne was from Ringsaker/Brøttum and his first wife probably died between 1788 and 1792.I do not remember her name.I will try to check out this informations later.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ole Mogensen på Kinde i 1801 var enkemann og far til kona på garden. Han var da 70 år. Mogens Olsen er vel da sønn av denne Ole Monsen? Jeg vil tro at kona på gården, Pernille Olsdtr som var i sitt første ekteskap i 1801 g m Nils Syversen, var gift til Kinde. Nils var nok født på garden og var i 1801 i sitt andre ekteskap. Hvem er da Ole Mogensen og hvor er hans sønn Mogens Ols. i 1801? Ole Monsen kom nok til gards med dattera vil jeg tro? Noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Mogens Olsen kjøpte Nykvern i Ringsaker,hvor han døde 1799 56 år gammel i følge kirkeboka.Men finner ingen Mons Olsen født 1752/53/54,men finner derimot en Mogens Olsen født 1756 i Ringsaker.Husker ikke foreldrene i farta men mener å huske at han var født på Dalseng.Men er usikker på om det er samme Mogens Olsen som dør på Nykvern.Det høres jo mer sannsynlig ut at han er sønn av Ole Mogensen Kinde.Men hvis aldersopplysningene i kirkeboka og folketellingen er riktig ,blir Ole Mogensen far som 12 åring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.