Gå til innhold
Arkivverket

[#56909] Ranveig Torsdtr f. ca 1715 d. 1763, bodde Nordskog, Sveio, Hordaland


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Marie Skålnes, takk for dokumentasjon av giftemålet til Ranvei Tordstr. i 1743. Er det kilder der en kan finne foreldrene til Ranvei, hvis det er mulig, hvilke ? Vennlig hilsen Trygve S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Far til Ranveig må ha levd i 1701, men eg fann nesten ingen som heitte Tor då.Eg reknar med du har lese bygdebok for Sveio? Og at det der ikkje står kor ho kjem frå?Dei gjekk ofte ikkje langt etter ektemake før. Les kva som står om nabogardane. Var ikkje forlovaren frå Røen.Det ser ut som om Ranveig er fødd før første klokkarbok i Finnås. Eg leita litt i kyrkjebøkene på den tida ho kunne vore konfirmert, men fann ingen konfirmantar. Du kan jo leita litt sjølv; ho kan ha vore godt vaksen då ho var konfirmert, eller fødd litt seinare enn 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei, leter også etter hennes foreldre da dette er min 5 tippoldemor. Bror til Halvard Kinn som er den ene forloveren bor på Rød (Røen) i Sveio. Han heter Gulleik og bygsla garden i 1700, hans barn er født på samme tid som Ranveig, så kan hun være en som han har som pleiedatter? Bare lar tanken vandre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for innleggene. Ranveig er nevnd i bygdebok for Sveio 2, s. 59 utan mer opplysninger. Bror til ektemannen hennes, Samson er gift med Synneva Torsdtr( se. s. 54 i samme bygdebok ), er dette systera til Ranvei ? Jeg har sett gjennom bygdebøkene for Sveio, nr. 2 og 3 uten å funnet noe. Hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Trygve Strømø

Takk for opplysningen, Unni. Jeg har prøvd å se etter andre med samme etternavn. Kari Torsdtr. f. ca 1704, g. m. Gudmund Gudmundson Vatland, budde på Hovda. Kan det her være slektsskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.