Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Finn  H. Bakken

[#56913] sokneprest Peder Larsen Opdal -Numedal f.1635 - død 1713 Rollag

Recommended Posts

Gjest Finn  H. Bakken

Kan noen hjelpe meg med hvor Peder Larsen ,Opdal kommer fra og hans foreldre:Finner i Bygdehistorie 1 for Nore og Uvdal side 214: Peder Larsen Opdal var fødd i 1635 og kom til Rollag ca 1670 som kapellan for sokneprest Knud Jørgensen Winther og ble gift med hans datter Gjertrud omtrent samme tidspunkt. Peder ble sogneprest der i 1682 da Knud Winther døde. De fikk mange barn, men mange døde i oppveksten. En av hans barn Jørgen Pedersen Berg Sandsvær er min ane. Det er også skrevet om Peder Larsen i Rollag bygdebok bind II side 282 og 364. Peder Larsen døde i Rollag 1613 og hans kone i 1615.Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med mer tilbake om Peder og hans foreldre etc. (Også hvis noen har noe mer om Wintherfolket enn det som står i bygdeboken)mvh finn bakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Var han født i 1635 og døde i 1613?Det er noe jeg ikke skjønner her. Du sier det er skrevet om han i Nore Uvdal, men også i Rollag. Var han prest i Rollag eller i Nore Uvdal ? Om han var sogneprest i Rollag så skjønner jeg det, men Nore Uvdal hvorfor der? Kan det være at han var født i Uvdal (Opdal) og at det er derfor det er skrevet om han i de bøkene. Han het jo Opdal til etternavn, om jeg forsto deg riktig. Uvdal het Opdal før og så har du Opdal i S-Trøndelag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Tonby

Rollag, Nore, Uvdal og Dagali var samme prestegjeld på den tiden. Gjertrud Jørgensdtr døde i 1715.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn  H. Bakken

til Berit og Anne - beklager, men jeg har skrevet feil -trodde jeg hadde lest korrektur - Peder Larsen Opdal som han ble kalt, født 1635 og døde 1713 i Rollag. Hans kone, Gjertrud Knudsdt. døde 1715 - dette burde jeg ha klart, men..Han var kapellan i Opdal/Nore og Uvdal, kom til Rollag som kapellan og ble senere sokneprest da hans svigerfar døde i 1682. Håper dette er bedre og avventer med takk nye innspill.mvh finn bakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn H. Bakken

Jeg forsøker på nytt om noen kjenner noe til denne manns opprinnelse og - fødested etc.mvh finn h bakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

I 1664 Rollag sogn, bodde presten på Nørdre Fylsaas, og var 32 år. I 1665 ligger gården i Rollag hovedkreds. Jeg vet ikke om du har lest om den gården eller bare prestehistoria.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.