Gå til innhold
Arkivverket

[#56913] sokneprest Peder Larsen Opdal -Numedal f.1635 - død 1713 Rollag


Gjest Finn  H. Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn  H. Bakken

Kan noen hjelpe meg med hvor Peder Larsen ,Opdal kommer fra og hans foreldre:Finner i Bygdehistorie 1 for Nore og Uvdal side 214: Peder Larsen Opdal var fødd i 1635 og kom til Rollag ca 1670 som kapellan for sokneprest Knud Jørgensen Winther og ble gift med hans datter Gjertrud omtrent samme tidspunkt. Peder ble sogneprest der i 1682 da Knud Winther døde. De fikk mange barn, men mange døde i oppveksten. En av hans barn Jørgen Pedersen Berg Sandsvær er min ane. Det er også skrevet om Peder Larsen i Rollag bygdebok bind II side 282 og 364. Peder Larsen døde i Rollag 1613 og hans kone i 1615.Takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med mer tilbake om Peder og hans foreldre etc. (Også hvis noen har noe mer om Wintherfolket enn det som står i bygdeboken)mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Var han født i 1635 og døde i 1613?Det er noe jeg ikke skjønner her. Du sier det er skrevet om han i Nore Uvdal, men også i Rollag. Var han prest i Rollag eller i Nore Uvdal ? Om han var sogneprest i Rollag så skjønner jeg det, men Nore Uvdal hvorfor der? Kan det være at han var født i Uvdal (Opdal) og at det er derfor det er skrevet om han i de bøkene. Han het jo Opdal til etternavn, om jeg forsto deg riktig. Uvdal het Opdal før og så har du Opdal i S-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn  H. Bakken

til Berit og Anne - beklager, men jeg har skrevet feil -trodde jeg hadde lest korrektur - Peder Larsen Opdal som han ble kalt, født 1635 og døde 1713 i Rollag. Hans kone, Gjertrud Knudsdt. døde 1715 - dette burde jeg ha klart, men..Han var kapellan i Opdal/Nore og Uvdal, kom til Rollag som kapellan og ble senere sokneprest da hans svigerfar døde i 1682. Håper dette er bedre og avventer med takk nye innspill.mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn H. Bakken

Jeg forsøker på nytt om noen kjenner noe til denne manns opprinnelse og - fødested etc.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1664 Rollag sogn, bodde presten på Nørdre Fylsaas, og var 32 år. I 1665 ligger gården i Rollag hovedkreds. Jeg vet ikke om du har lest om den gården eller bare prestehistoria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.