Gå til innhold
Arkivverket

[#56920] Tyding av konfirmants karakter Rana 1800


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

I kirkeboken Mo i Hemnes 1790-1806 finner vi på side 406 årets konfirmanter. Blant pigerne finner vi Zacharina Zachriasd Røefield ?. Hva ble hennes karakter? Står det bæst? Andre karakterer er god,maadelig,og enfoldig(karaktestikk)Lenkemvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk, Ivar. Det jeg stusser over er at det er flere som har lignende karakter. Pigerne Sara Svendsdtr Selfors, Karen Larsdtr og Maren Olsdtr har vel samme karakter. Da er vel 'bæst' neppe riktig? Kan det være noe sånt som bestått? , jeg vet ikke. Er det noen som klarer å tolke dette.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tja... det er ingentig i vegen for at fleire får beste karakter. Ifl. ODS http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=bedst er 'bæst' eldre dansk skriveform av 'bedst' (=best). Ordet har vel både i moderne norsk og eldre dansk ei litt vidare tyding enn 'den aller beste'.Eg trur ikkje det 'bestått', dels fordi æ-en ikkje passar, og dels fordi alle på lista er konfirmerte, også dei som er 'meget enfoldig'. Det står iallfall ikkje noko om at dei må gå omatt - men du kan evt. sjå om du finn att nokon av dei i året etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk Ivar. Din utlegning om dansken er jeg enig i. Da er det 'bæst' det står.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.