Gå til innhold
Arkivverket

[#56922] Gatenavn på Schafteløkken, Kristiania 1875


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Jeg leter etter en familie i FT for Oslo 1875. Finner ikkepersonene ved søk på navn. 2 av barna er konfirmert iVestre Aker kirke 1875. Bosted er Schafteløkken. Jeg trordet er på Frogner. Men hvilke gatenavn kan det være?Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Ingvild, har ikke noe svar til deg (nå). Legger til en Lenke til Vestre AKER KB. ( ikke Oslo da )'Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 5 (1859-1877), Konfirmerte 1875, side 252. ' Permanent sidelenke: Lenke-Er det Ole Gustav Anderssen, født 17/2-1850 - du ser på, født på Briskeby..hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Pist.. se på denne lenken fra FT 1865 Vestre Aker! Lenke(klippet ut dette: 'Schafteløkken Døvstumme-Anstalten' )hilsen Egil S. (ps. det er ikke ft1875 På nett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Schaftegata, Frogner Tidliger gate fra Lindemans gate til Solheimsgt., lå øst for Elisestubben og paralellt med denne. Oppkalt 1879 etter Schafteløkken......Gatenavnet er ikke lenger i bruk.Schafteløkken (Elisenberg), Solheimsgata 2 b, eiendom utskilt fra Frogner hovedgård. Den ble kjøpt 1799...... Utparselleringen startet 1850-årene. Hovedbølet ble solgt til Frederik Glad Balchen som 1857-91 hadde sitt døvstummeinstitutt her...........Utdrag av Oslo byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei Egil, Alf, Berit, Tusen takk for opplysninger. Jeg konkluderer at det ikke nytter å lete etter noen som ikke er der.Er det mangler i FT1875, eller var den ikke landsdekkende?Til Egil: Det er ikke Ole Gustav jeg leter etter.Familien er mor Abigael Marie f. Schröder, barn Andrea Daae Tellefsen f. 1855 Thomas Severin Tellefsen f. 1860 Anne Kirstine T. f. 1858. Her er hennes konfirmasjon. Nr. 41. LenkeKonfirmantene er ikke oppført med gatenavnsadresser, men område de bor, Briskeby, Gaustad osv.Abigael dør i 29.12.84, adressen er Frognerveien 6 b. Begraves fra Uranienborg kirke. Der er jeg døpt! Hun er min tipp-oldemor.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.