Gå til innhold
Arkivverket

[#56923] Jensina Svensdatter (Jensdatter) f. ca 1830 hvor?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Har litt problemer med denne damen, vet ikke hva som er riktig her. Har en Lars Peder Brønstrøm/Brunstrøm Johansen/Johannesen Kaalvik f. 10.5.1837 på Helgøy i Karlsøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6730&idx_id=6730&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Gift 24.6.1866 i Helgøy Lenke med Jensina Svensdatter. De får tvillinger, Ingeborg og Johanna i 1866 Lenke I 1869 kommer en sønn Sivert Oluf Lenke Da er Jensina blitt Jensdatter i stedet for Svensdatter! På ft 1875 og 1900 finner jeg ekteparet igjen Tromsøysund Lenke og i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Jensina Svendsdatter heter Svend Jensen. I tiden fram til 1900 skjedde det en liten endring mht etternavn. Det går ut på at farens patronymikon (farsnavn) stivnet, slik at dette ble etternavnet til neste generasjon. At Jensine kalles Jensdatter kan muligens da skyldes at hun har en far som heter Jensen og at hun kanskje egentlig da skulle ha vært kalt Jensen, hun også. Altså kan Jensina opptre både som Jensina Svendsdatter og Jensina Jensdatter (eg. Jensen). Var dette krøkkete forklart?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Nei, det var slett ikke krøkkete, jeg var inne på denne forståelsen, jeg og. Men så dette med at hun på en av FT. er oppgitt som født i Trondheim. Og det kan godt være tilfelle, for jeg har ikke funnet henne døpt på Karlsøy, eller Helgøy i Karlsøy ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Dette er jo helt klart rett, og kjempefint med så god hjelp! Da får jeg snuble videre etter andre grener i Troms, bl.a.på Senja. Hjelper en Tromsø-dame som bor i Stjørdal, og jeg tror ikke at hun vet at hun har aner i Malvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.