Gå til innhold
Arkivverket

[#56934] Johan Riishaug Lademoen ca 1850


Gjest Kari Nerbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Hei Kari!Har ikke kjennskap til denne Johan, men har du sjekka Heimar i Surnadal? Riishaug'ene mener jeg har sin opprinnelse fra husmannsplassen Rishaugen på Mogstad i Surnadal. Dette var en av mange husmannsplasser på Mogstad, og låg opp og ut for gardene der. Hilsen Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Jeg har hørt fra innfødte på Mogstad at Rishaugnavnet kommer derfra. Jeg kan ikke dokumentere noen ting, men er rimelig sikker på at det er en plass som heter Rishaugen der. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Håper du kommer til bunns i dette. Om teorien min holder stikk, vet jeg som sagt ikke. Vil gjerne høre hva du finner ut uansett!Ha ei fortsatt god helg frammi gara!Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Børre Bekkelien

Jeg har registrert en Johan Olsen Rishoug, døpt 1822 i Bakke kirke, Trondheim. Han døde i 1857, og var da innerst og bodde på Strinda.Jeg har sjekket FT1685 for både Strinda og Trondheim og de eneste to med etternavn Rishaug(en) er døtre av Johan Olsen. De befinner seg da i Trondheim.Kan det være samme person? Jeg tror Lade og Lademoen lå under Strinda Prestegjeld på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Flott! Jo, jeg tror det må være ham. Vet du noe mer om denne karen - særlig er jeg interessert i den tiden Jakob Øien bor/ har tilhold hos ham? Noe som kan si meg hvorfor han har tilhold der - eller feks hva slags yrke J Rishaug har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Kari - ikke for å forstyrre deg når du er rimelig sikker på at riktig mann er funnet, men hadde ikke Jacob Haftorsen en forbindelse til Agdenes/Ørland da ? Rishaug-navnet finnes også i Vassbygda i Agdenes som tidligere tilhørte Ørland prestegjeld.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Så flott at du tar deg tid til å nevne dette. Da er det kanskje derfor Jakob bor hos ham. Jeg tror nok det er samme mann som jeg har vært ute etter. Nå gjennstår det å finne ut hva min gode Jakob drev med på denne tiden. Jeg tror han drar ut på sjøen etter dette. I 1853 blir han far - ungen døpes i 54 i Nærøy. Etter det finner jeg ingen opplysninger om ham. Men nå skal jeg titte i Ørlandsbøkene jeg kjøpte meg før jul - etter Vassbygda . Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen KariVassbygda finner du nok ikke i Ørlandsbøkene, dessverre; de omhandler bare nåværende Ørland kommune. Her må du nok til kirkebøkene. Jeg har i tillegg avskrifter jeg kan lete i - finner jeg noe skal jeg komme tilbake med det.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

Johan var sønn av strandsitter Ole Olsen Rishoug og Jonetha Amundsdtr. I FT1801 finner vi en Ole Olsen, 15 år gammel, på Rishoug, Ørland.Ole er konfirmert i 1802 på Ørland (Ørland MINI 3), og gifter seg med Jonetha i 1810 i Bakke kirke (Bakklandet MINI 2, pag. 141).Johan ble konfirmert 1839 i Malvik kirke (Strinda, Lade KLOK 4, fol. 65, nr. 8) og giftet seg i 1846 med Elin Dorthea OLsdtr Krogstad (1824-1865) i Bakke kirke (Strinda, Lade KLOK 5, fol. 125, nr. 26). De fikk døtrene Jonetha døpt 1846 (Strinda, Lade KLOK 5, fol. 40, nr. 70) og Oline Marie f. 1855 (Strinda, Lade MINI 6, fol. 124, nr. 98)Ifølge et bidrag i DIS-treff fikk de også en sønn Johan Andreas, f. 1850 i Bjugn. Dette har jeg ikke sjekket selv, men det er jo da samme år som Jakob Øien hadde opphold hos Johan på Lademoen.Johan er benevnt innerst ved sin død i 1857 (Strinda, Lade MINI 7, fol. 384, nr. 41), og arbeidsmann ved konas død i 1865 (Bakklandet MINI 6, fol. 212, nr. 26).Jeg har også lånt Ørlandsbøkene, men sett at Rishoug ikke er dekket i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Bekkelien

Jeg har undersøkt litt mer og funnet ut at Johan Andreas er døpt 1850 i Lade sogn (Strinda, Lade KLOK 6, fol. 3, nr. 31). Det betyr at Johan Rishoug befant seg i Trondheim i 1850.I tillegg fikk Johan og Elin Dorthea sønnene Marthin Olaus f. 1848 (Strinda, Lade KLOK 5, fol. 53, nr. 53) og Edvard f. 1852 (Strinda, Lade KLOK 6, fol. 20, nr. 81).Navnet Øien opptrer blandt fadderne i dåpen til flere av barna: Gunerius Sørensen Øien er fadder for Jonetha i 1846 og Mattis Thoresen Øien er fadder for Marthin Olaus i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Takk igjen, Børre! Ingen umiddelbar kobling mellom 'min' Øien og de du nevner - men dette er absolutt et hett spor.Jeg har nå 'sjekket' ut Rishaug plassen som er nevnt i Surnadal (4). Det kom ikke folk dit før ca 1840 og alt folk ble boende i bygda.Men takk til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.