Gå til innhold
Arkivverket

[#56937] Vebjørn Halvorsen f 1832-34 på Ringerike


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Vebjørn Halvorsen finnes i Bindalen ved FT1865 som veitegraver [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=379&teljing=ft1865&filnamn=f61811.wc2&amt=18&funnenr=341>Lenke og FT1875 som ungkarl og husfader Lenke27. mai 1880 blir han gift i Vassås kirke, Bindal, med Caroline Margrethe Jacobsdatter Melgaard fra Skåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei igjen.Kan Vebjørn være født på Gol???Ganske rart, men etter å ha spadd gjennom noen gamle papirer, har jeg Gol eller Ål som mulig opprinnelse!Dette virker usannsynlig ettersom to folketellinger og kirkeboka for Vassås i Bindal henviser til Ringerike.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

I en avskrift av Lunder kirkebok finner jeg: Viede 31.05 1829 hs.uk. Halvor Webjørnsen, Løkeeie av Hemsedal 30 år h.d. tj.p. Guri? Bjørnsdtr, Oppegaardseie 28 årKan ikke se at de får barn i Lunder mellom 1829-1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Jeg finner ikke flere spor etter dette ekteparet, ved raskt gjennomsyn av folketellingen 1865 og 1875 for Veme. Lunder er sogn under Norderhov. Veme fikk ikke kirkebøker før 1893. Hemsedal ca 1800 står under Nes, Buskerud ser det ut for.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Jeg har funnet et ektepar med disse navnene som får en sønn Vebjørn født 10. sep 1832 og døpt 4. nov 1832 i Gol. Han blir konfirmert 2. jul 1848 i Gol. Finner han også utreist fra Gol til Christiania som 18-åring 14. mai 1850.Ekteparet finner jeg derimot ikke i FT1865.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Hei.Ved vielsen er Vebjørn i Ministerialboka registrert som født på Ringerike.Men -, Klokkerboka viser han var født i Gols præstegjeld. (Vielsesdatoen er her 18.mai). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2539&idx_id=2539&uid=ny&idx_side=-152>LenkeSjøl om foreldrene hans kanhende var i live og bodde på Gol i 1865, vil du ikke finne dem i FT1865. Tellingen fra Gol mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Ellef.Da kan jeg nok satse på at barn nr 100, Weebjørn, døpt 4. november i Gol er riktig mann. LenkeVebjørn dør 25. mai 1884 på Heimen i Bindalen.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen.Jeg tror Vebjørn var Hemsedøl. Hemsedal var under Gol prestegjeld på den tid.Ser denne Vebjørn var konfirmert 2.juli 1848 i Hemsedal. Registrert fødested er så langt jeg tolker det - Engene. (Er to forskjellige Engene-gårder i Hemsedal).Opholdstedet til foreldrene (i dåpslenket du la ut) er jeg sannelig ikke sikker på. Kan de være registrert på Ulsagereie? I så fall i Hemsedal.Lenke til konfirmasjonen 2.juli 1748 i Hemsedal. Se nr.25. LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei igjen.Hva som som Gol eller Hemsedal i denne sammenhengen er jeg noe usikker på. Jeg finner vitterlig samme mannen døpt i KB for Nes ! LenkeI kirkeboka for Nes står det at faren var Halvor Weebjørnsen Ulsagereie !mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei.Det var ikke helt uvanlig at kirkelige handlinger på den tid kunne bli innført både i kirkeboka fra hovedsognet Nes, samtidig som de også kunne bli registrert i bøkene til et av annexene.Lenke til Nes: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-buskerud.html#Nes>LenkeLenke til Gol (og Hemsedal):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Foruten Ulsaker og Engene, bør det i *Hemsedals slektshistorie* også letes under Løken, Torseth og Eikre.Else Marie (6) har utvilsomt funnet vielsen til Halvor Wedbjørnsen og Guri Bjørnsdatter. Han var fra Løke Eie af Hemsedal- - - og 30 år. I hvert fall har de forlatt Norderhov før sønnen Vebjørn ble døpt.Lunder annex til Norderhov besto/består av øverste delen av Soknedalen og tilgrensede områder. (Må ikke forveksles med Lunder på Hadelandd). Lenke til vielsen 31.mai 1829: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8529&idx_id=8529&uid=ny&idx_side=-239>LenkeSkummet raskt gjennom døpte i kirkeboka fra Nes. Fant en Halvor dpt.26.aug.1798 i Hemsedal. Foreldrene var Webiørn og Margit Torset. LenkeDenne kandidaten jeg i farta fant døpt 1798 er i 1801 å finne under Torsæt sammen med foreldre og søsken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.