Gå til innhold
Arkivverket

[#56938] Tyske soldater i Norge under krigen - personoversikt


Gjest Bjørn Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Finnes det oversikt over alle Tyske (Østeriske mm) soldater som tjenestegjorde i Norge - offentlige, eller som man kan få tilgang til på spesielle betingelser.Det dreier seg om søk etter far, man har navn (ganske spesielt), og det finnes ikke noe i Lebensborn-arkivet.mvhBjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

For å svare kort. NeiDet er et arkiv som er blitt åpnet over alle som tjenestegjorde i det tyske forsvaret. Vet ikke hvor mye som er digitalisert, men de jobber med avskrift av tjenestekort som avskrives, korrekturlese og digitaliseres.Arkivet er åpent for besøk og for spørsmål, men desverre så husker jeg ikke hvor det er.heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Dersom soldaten falt i løpet av krigen, kan en rette en forespørsel til ”Deutsche Dienstelle” (finnes ved et enkelt nettsøk). På visse betingelser kan en også få opplysninger om soldater som overlevde krigen. Opplysninger en kan få er blant annet såkalte ”Personalpapiere; Wehrpass, Wehrstammbuch, Stammrolle'. Angående soldaten jeg fikk opplysninger om, var det meste ikke tilgjengelig, trolig på grunn av at de var tapt ved krigshandlinger. Men jeg fikk likevel en hel del opplysninger som var registrert, deriblant hvilke avdelinger soldaten hadde tjenestegjort i og på hvilke tidspunkt, helt fra han var innrullert til han falt. Stedet han falt og gravsted var også registrert. Min forespørsel kostet 16 €.Hilsen Jan O.K. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Undertegna har registrert i regi av DIS-Gravminner, 316 stk tyskare på Solheim Kirkegård i Bergen. Du finn dei på: LenkeDer finn du 'grad', fødselsdato og dødsdato på den einkelte soldat og offiser. Der finn du mange navn, også navn ein i utgangspunktet ikkje vil tru var eit tysk navn, f.eks: Leo Gorzny, grav nr 177.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.