Gå til innhold
Arkivverket

[#56941] Storker - kjenner noen dette navnet?


Gjest Ole-Jacob Jorsett
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Ikke før er det ene 'problemet' løst så dukker det opp et nytt.. Helleborg heter en tipp,tipp,.. og etternavnet Rasbek-Storcher. Storcher er etter faren: Storker Johansen men Rasbek finner jeg ingen familie som heter på denne tiden. Tar gjerne imot gode tips - vi befinner oss i Dverberg, Nordland, år 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var det Helleborg Rasbech gift med Nils Celius, klokker på Øksnes? Har henne som født på Skånland, Troms. Far Størker Johansen. Fandt dem nettopp som gift i Hadsel, 28 januar 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Fra Gård og slekt i Øksnes, bind III, av Johan I. Borgos: Gård nr. 63 Myre nedre par 1777: Gift i Hadsel. Nils Herman Celius (ca. 1749-1806). Født i Jølsa/Rogaland, foreldre Henrik Celius/Bergitte Brønlund gift 1777 med Helleborg Rasbeck Størkersdtr. (ca. 1752-1826). Født i Skånland/Troms, foreldre Størker Johansen/Barbro Madsdtr. Barn: 1. Sofia Møinichen (1778-?) født i Hadsel. 2. Henrik Opdahl (1781-1851) født i Hadsel gift 1808 med Malena Mørch Brønlund. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Mannsnavnet Styrkar/Styrkår er kjent fra middelalderen. Varierende former som Størker, Storker, Storkel er kjent i nyere tid.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Navnet Størker finnes i Meldal og Orkdal.Jon Jonsen Moe f 1702 - dattersønn av Herr John - var g m:Marit Størkesdatter Garberg f 1712.Jeg tror du må vende blikket mot Meldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Navnet Størker er sjeldent i østlandsområdet, men det har vært brukt endel i Follo ettersom Størker Burum i Ås, som levde i første halvdel av 1600-tallet, hadde stor etterslekt. Vi finner det også i Sletner-slekten i Eidsberg på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Jacob Jorsett

Takk, takk - utrolig respons; jeg koser meg med Størker Johansen.. og Skånland. Utrolig at så mange vet så mye om slekta mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg haster med å korigere mine innlegg:Kan ikke nå se at dette navnet Størker har noen forbindelse til Meldal/Orkdal.Troms er nok det rette søkestedet-Rasbech har jeg hittil kun funnet søm døpenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Jeg har Størker Jonsen i slektsregisteret mitt. B.K. sier at han er min oldefars/oldemors tremenning. Jeg har notert ham som født på Utstuggu Gorset, Rennebu.Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Stamfar til denne Størker-æatta i Troms er Størker Larsen fra ytre Elgsnes i Trondenes. Sønnen Johan Størkersen (1663-1711) bosatte seg på Sandtorg i Tjeldsundet, og er far til Størker Johansen (1710-1786). Johan Støkersen døde ung, men var en velholden mann, som blant annet etterlot seg en god del sølv. I tillegg arvet barna hans den rike onkelen, båtbyggeren Nils Størkersen på Steinsland. Også Størker Johansen og Barbro Madsdtr. på Sandtorg sto seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er vel ikke mulig at noen av denne 'Størker-familien' kan ha hatt familie på Helgeland ? - Jeg tenker da på Lurøy og Nesna, hvor det er noen uavklarte Størker-navn. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.