Gå til innhold
Arkivverket

[#56949] Lesehjelp Leikanger 1714


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg trur ikkje det er Ruud det står heller. Det er det ordet som står framfor Bapt vi er ute etter, på Niels Lassesen lenger nede har dei lese same (?) ordet som Tjøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit apropos: Veldig mykje av avskrifta i 'Deler av Sogn og Fjordane' er gjort av folk som ikkje er lokalkjende, derfor er der ein del feiltolkingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det mest nyttige her hadde vel vore eit skrivekurs for presten ;-)Men gotisk-kurset som ligg her på DA er veldig interessant og artig, så det anbefalar eg til både deg og alle andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Gardsnavnet etter Christen Christensen er RØE. Dette er garden Rud som ligger i Leikanger, men før hørte den med til Balestrand og ble skrevet Røe i matrikkelen 1667 og 1723. Om familien har vi følgende opplysninger:Christen Rasmussen f. ca. 1641 (60 år 1701), skifte etter ham 25.4.1722. Foreldre ukjent, han er ikke å finne i manntallet 1666 for Leikanger og Balestrand. Leilending på Engesæter i Leikanger 1680, men på Huke fra 1684. Gift april 1691 (dato mangler) med Gjøa Nilsdtr. Grinde. I 1701 bodde de på Rud. Barn:1. Nils, kom til Kvalheim i Balestrand2. Christen, nevnt i skiftet 1722, seinere ukjent (dette er din Christen)3. Kari gift med Nils Olsen Rud4. Ingrid gift med Lars Markussen EitorngjerdeGjøa var datter av Nils Tørresen Grinde, som ifølge Leikanger bygdebok var fra Vinjum i Aurland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Tusen takk for nyttig informasjon. Står det nevnt noe om at Christen flyttet over fjorden til Vik? Mener bestemt at det må være han som giftet seg der. Ref. mitt innlegg 3. Eldste sikre jeg har på den greina er deres datter Brithe Christensdatter, dåp 22 nederst på siden her Lenke Her kan jeg ikke se at faren er nevnt, til tross for at de hadde vært gift i vel 2 måneder. Er jeg på feilspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

I Balestrand bygdebok står det ikke noe om hvor det ble av Christen, men siden han kalles Christen Christensen Ruud ved vielsen i Vik er det vel ingen tvil om at det er samme person. Ved dåpen til Brithe er faren indirekte nevnt ved at hun kalles Brithe Christens D. Wiigøren, altså datter av Christen Wiigøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.