Gå til innhold
Arkivverket

[#56956] Peter Jacksons (1846-1933) norske røtter


Gjest Øyvind Flatnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Flatnes

Jeg prøver å finne de norske røttene til en nordmann som emigrerte fra Norge til USA i 1869. Han skiftet navn etter at han kom til Amerika, og kalte seg Peter Jackson. Det norske navnet er ikke kjent. Historien hans fra 1870 og utover er relativt godt kjent. Slektningene hans i USA vet ikke noe særlig om ham. Informasjonen jeg har skrevet nedenfor som «sannsynlig», «muligens» osv. stammer fra hans nålevende amerikanske slektninger som har fått stoffet muntlig overlevert.Det er sannsynlig at han kom i land i Quebec, men reiste straks sørøstover. Det er kjent at han jobbet en stund på et sagbruk i Menominee i Wisconsin. Peter flyttet til Montana i 1871 og bosatte seg der til sin død.Den mest eksakte fødselsdatoen jeg har er 21. oktober 1846. Datoen stammer fra en avisartikkel fra Montana på 1920-tallet. Jeg har funnet ham i hver folketelling i USA, med unntak av 1890, fra 1870 til og med 1930. Her blir det gitt følgende opplysninger:1870: Ikke oppgitt, alderen er 23 år. 1880: Ikke oppgitt, alderen er 32 år. 1900: Oktober 1846. Immigrasjonsår er oppgitt til 1869. 1910: Ikke oppgitt, alderen er 60 år. Immigrasjonsår er oppgitt til 1871. 1920: Ikke oppgitt, alderen er 73 år. Immigrasjonsår er oppgitt til 1869. 1930: Ikke oppgitt, alderen er 83 år. Immigrasjonsår er oppgitt til 1869.Fødested: Han var muligens født i Trondheim eller omegn. I folketellingen for USA for 1910 står det følgende i kolonnen «Place of birth for this person»: «Nor. Norwegian». Det samme står i kolonnen for fødested for far og mor.Mor: Bereth, sannsynligvis med pikenavnet Engebretsen. Muligens død i 1849. (amerikanske kilder skriver navnet «Berat Engebresen»)Far: Jacob, ukjent etternavn. Skal ha blitt 94 år. Muligens død i 1898. Drev med jordbruk.Han giftet seg med Mary Price i 1883, og døde i 1933 i Forsyth i Montana.Hva kan være Peter Jacksons norske navn? Hvor kom han fra, og hvem var foreldrene? Jeg er takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Takk skal du ha. Den Peder Jacobsen som er nevnt her kan godt være den jeg leter etter. Fra folketellingen i 1865 finnes det også en Peder Jacobsen fra Melhus. Kan det være samme mann? LenkeI folketellingen fra 1875 ser han ut til å være borte, noe som stemmer med at han jeg leter etter emigrerte i 1869. I folketellingen fra 1865 står det også at han «Driver Fiskeri». Det står skrevet om Peter Jackson at han likte å fiske, og at det var noe han hadde gjort mye av i Norge. Men, han var nok ikke alene om å fiske i Norge på denne tiden.Er det noen som har forslag til fullstendig transkripsjon av teksten om Peder fra denne kirkeboken? (Nr. 128.) Jeg har fått med meg at han er uekte sønn av foreldre med fornavn Jacob og Bereth, men det står en del annen informasjon som jeg ikke får helt tak på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei-san! se på utflyttere her! Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A09 (1862-1873), Inn- og utflyttede 1869, side 454. Permanent sidelenke: Lenkeer det ikke han nede på siden,da? (har du flaks?) hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Fødselsdatoen til nr. 10 stemmer eksakt med de opplysningene jeg har: LenkeNår det gjelder fødestedet så står det noe sånn som «Leinøy»? Kan det stemme? Med mine begrensede geografikunnskaper så tenker jeg med en gang på Møre og Romsdal, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei ØyvindHer er lenken til konfirmasjonen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2411&idx_id=2411&uid=ny&idx_side=-236>LenkeLurer på om fødested kan være Lejnum? Enig at den siste bokstaven kan sees ut som å være en y eller g fordi det er en sleng nedover på den.Grunnen til at jeg tror det kan være Lejnum/Leinum er at når denne gutten vaksineres står det Lejnum, nr 13 her LenkeKan dette være en kandidat til barnet som blir født i 1846?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Takk Laila, du er nok absolutt inne på noe der.Morens navn tolker jeg til å være Bereth Ingebrigsdatter, og faren Jacob. Men hva er etternavnet til faren? LenkeSiden Peder er uekte står det også oppført noe i kolonnen: «Ved uægte børn af hvem Opgaven er skeet, enten barnemoderen, eller hvilket bekjendt og troværdigt Medlem af Menigheden». Hvordan tolker dere det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Tror merknaden ved dåpen inneholder bl.a.: Oppgivet af ----. 3d(je) leijemaal--- (med 3 forskjellige menn)?Dette KAN være rette mann. Kan du finne ham konfirmert/og eller gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenJeg tror det er Jacob Andersens tredje leiermål. Jeg leser 'hans 3. Lejermaal'Finner et annet barn av samme mann nr 6 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2409&idx_id=2409&uid=ny&idx_side=-70>LenkeVed denne Peder Jacobsens dåp i 1846, er ei Magnhild Sivertsdatter Lejnum fadder. Kan dette være den samme damen? LenkeHvis du ser på lenken min fra vaksinasjonen i 1847, se på de to barna som er ført inn over Peder. Begge kommer fra gården Lejnum, og begge har som far Sivert Andersen. Magnhild ovenfor bor hos sin sønn Sivert Andersen.Ble nyskjerrig på dette og fant i 1842 denne dåpen hvor Sivert Andersen er far. Barn nr 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heijeg fant denne Jacob Andersen født 28 juni 1823, nummer 12 på siden. faren heter Anders Sivertsenjeg fant det under Melhus, Leinstrand, klokkerbok 1816-1886 side 32Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Flatnes

Takk skal dere ha. Nå er jeg kommet et godt stykke på vei. Når det gjelder moren, Beret Ingebrigtsdatter, så ser det ut som at hun forsvinner ut av kildene før 1865, men jeg har ikke funnet dødsdatoen eller mer om henne. Hun døde muligens sent på 1840-tallet. Det får blir morgendagens oppgave. Jeg regner med at svaret eventuelt står å finne i kirkebøkene fra Melhus. Igjen, takk for hjelpen til dere som har bidratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øyvind Flatnes

Jeg har nå funnet ut en del mer om Peder. Han vokste opp som fostersønn hos Simon Olsen Ekren, som blant annet var en av fadderne da Peder ble døpt. Bygdeboken for Leinstrand skriver at Peder var Simons søstersønn, altså Berit Ingebrigtsdatter. Berit skal, som nevnt ovenfor, ha dødd da Peder var rundt to år. Jeg har ikke funnet henne i kirkebøkenes oversikter over døde og begravede. Simons mor het Mali Olsdatter, og var i følge bygdeboka født i 1767.Denne kandidaten passer for så vidt godt: Berit Ingbr., født i 1827 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2786&idx_id=2786&uid=ny&idx_side=-11>Lenke (nr. 66.) Foreldrene er Mali Olsdatter (født 1799) og Ingebrigt Iversen. Hun døde derimot ikke rundt 1848, men ble 101 år gammel. Det ser også ut til at Mali og Ingebrigt flyttet til Målselv: http://www.mortenhals.no/eilifidar/pafg10.htm#349. Slektskapet med Simon ser ikke ut til å stemme, siden han var født i 1800.Denne Berit giftet seg i Målselv nesten på dagen to år etter at Peder ble født. Kan Peder ha blitt fortalt at moren døde da hun flyttet? Bygdebokforfatteren kan også ha forvekslet de to Mali-ene, og antatt at Peder var Simons søstersønn. Uansett, disse teoriene er vel kanskje lite sannsynlige.Ole Larsen, det første barnet på denne kirkeboksiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.