Gå til innhold
Arkivverket

[#56962] Betydninga av middelalderordet mót


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I middelalderbrevet DN III nr 30 finner vi ordet 'mót' nevnt. Brevet er skrevet i 1291, men det omhandler et møte , mót, som ble holdt i Vågan 1282: 'Erkebiskop Jörund af Nidaros kundgjör, at efterat han forgjeves havde indstevnet Hr. Bjarne (Erlingssön) af Giska for sin Domstol i Anledning af hans Færd mod den hellige Kirke, har han nu i flere Geistliges Paahör fört forskjellige Vidnesbyrd om Hr. Bjarnes Indgreb i Kirkens Rettigheder, idet han havde tilbagekaldt Myntebrevet (jfr.No.1), ophævet VaageBogen, forbudt nye Tiender og befalet Lagmænd at dömme i geistlige Sager m. v.' Jeg vet at 'mót' ofte er blitt tolket som bymøte, og at i og med Bjarne holdt mót i Vågan i 1282, så må Vågan ha vært en by. At mót er møte er greitt, men må det nødvendigvis tolkes som bymøte, eller kan det også ha en litt annen betydning? Et spørsmål til: Er det noen som vet om DN III nr. 30 er oversatt til norsk, hele diplomet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Samlagets Norrøn ordbok står det at substantivet mót betyr mot, møte, samkome, ting; bymøte; kjøpstemne. Ordet kan også bety mange andre ting, men jeg tror det er disse betydningene du tenker på.Boka dekker ordforrådet i norrønt fram til ca 1350.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ordet mót, n. er omsett slik i 'Gammalnorsk ordbok' av Hægstad:1) stempel, bilete, merke, teikn osb 2) mot, møte, samkoma, ting, kaupstemna - det må vel vere denne tydinga som passar best i den samanhengen ordet vert nemnt i i innleiingsinnlegget.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk. At mót betydde bymøte visste jeg, men nå har jeg fått bekreftet at det også kan bety andre typer møter. Takk til Laila og Inger. Mottar gjerne flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eit anna ord er vegamot, ein stad der to eller fleire vegar møtest.Ei helsing som var mykje brukt før når folk møttest, var 'godt mot!'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.