Gå til innhold
Arkivverket

[#56970] Bing og Rose i Eiker/Bragernes


Gjest Hans Jacob Brinchmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Gunnild Maria Jensdatter Rose f.????, giftet seg 14.4.1806 med matros Christian Michaelsen Bing, f.ca.1776 i Hokksund. Gunnild var datter av 'mesterbager' og 'byetiener' Jens Rose, gift 15.10.1779 i Bragernes med Anna Catrina Olsdatter.Vet noen mer om Jens Rose og hustrus aner og/eller om slekten Rose?Christian Michaelsen Bing var sønn av Michael Willumsen Bing, gift 23.7.1743 i Kongsberg med Anne Carine Halmsted, f.1727 i Hurum, Buskerud.Har noen fler opplysninger om Michael Willumsen Bing og hustrus aner og/eller slekten Bing? Finnes det en gård Bing i Eiker?Mvh HJ Brinchmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det digitaliserte skifteregisteret for Kongsberg finner du en rekke skifter vedr. Bing-slekta.LenkeBing-navnet er kjent på Eiker, men det er ikke noe gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du undrer hvordan Bing-barna på Kongsberg i sin tid arvet Marie Rakkestad på Eiker, så er svaret her: Skifte på Rakkestad, Eiker, 2. des 1733:Jesper Larsen er død - enke er Michol Michelsdatter.Etterlater:1) Willem Jespersen 31 år.2) Mari Jespersdatter ugift mademoiselle.---------Skifte på Rakkestad på Eiker 8. jan 1739:Mari Jespersdatter dør ugift. Hennes arvinger: 1. Moderbroder Claus Michelsen - er død - var boende ved Hønefossen på Ringerike.Etterlater:a) Michel Clausen Bin Kongsbergb) Karen Clausdatter - er død - var gift med Bent Jørgensen Kongsberg. Etterlater: Lars Bentsen 19 år, Berthe Bentsdatter 17 år.c) Marthe Clausdatter gift og bor på Risteigen i Rollaug mandens navn Tore? Torchelsen. 2. Moderbroder Willum Michelsen boende ved Hønefossen er død.Etterlater:a) Michel Willumsen Binn Kongsberg.b) Nils Willumsen - er død - var gift med Anne Nilsdatter Weiboe. Etterlater: Willum Nicoli Bina 12 år, Marthe Nilsdatter 8 år.c) Gunnild Willumsdatter - er død - var gift med Michal Toen Ringerike v/Hønefoss. Hun var trolovet med Willads Mahler Hønefoss, men han døde før de ble ekteviet. Gunhild etterlater: Anne Michalsdatter ca. 10 år.3. Modersøster Helle Michelsdatter Dramdal enke etter Jørgen Larsen Dramdal. 4. Fadersøster Maren Larsdatter - er død - var gift med Christen Pedersen som var kapellan til Hole menighet.Etterlater:a) Nils Christensen Schierdalen Hole Ringerikeb) Lars Christensen Bachen Næs prestegjeld Hedemarken, eldste brorc) Christen Christensen Moe, Hole, Ringerike - er død - var gift med Marthe Jensdatter. Etterlater: Christen Christensen 20 år, Beathe Christensdatter 22 år, Anne Maria Christensdatter 16 år.d) ? Christensdatter 73 år, boende hos Marthe Jensdatter Moe, Ringerikee) Marthe Christensdatter enke, var gift med Jens Ottersen Sveen, Ringsaker, Hedemarkenf) Anne Margrethe Christensdatter ugift, boende hos avgagne.g) Malene Christendatter ugift, Hos avgagne Henrich Luthes enke på Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Takk til dere alle for Bing & Rose bidrag som har hjulpet meg mye. Om jeg ikke hittil har undret meg over hvordan Bing-barna på Kongsberg i sin tid arvet Marie Rakkestad på Eiker, så skal jeg i alle fall studere din oversikt, Jon, men først i morgen - med klart hode. Hans Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Du skriver at Christian Michaelsen var sønn av Michael Willumsen Bing som giftet seg 23/7 1743, men i kirkeboka står det Wilhelm Bin og Anne Carine Halmsted Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Sorry, Anne. Christian Michaelsen var sønn av Michael Willumsen Bing (hustru ukjent) som var sønn av Willum Michaelsen Bing (Wilhelm Bin), gift med Anne Carine Halmsted. Jeg har fått opplyst at Michael Willumsen Bing skulle være døpt 9. okt. 1745 i Vardal, Oppland, men jeg finner ham ikke i kirkeboken. Takk for korreksjonen! Hans Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Hjertelig takk for all hjelp, Anne! Tar gjerne i mot mer hjelp, hvis du kommer på sporet etter fler Roser og Binger. Hans Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.