Gå til innhold
Arkivverket

[#56975] Hendrich Eliassen og Elen Andersdatter Meløy


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

I klokkerbok for Rødøy/Meløy 841.C01 Side 94 finner jeg1821født 12te Martj, døpt 29de Apriil i kirkenAnders OllajForeldre: Hendrich Eliassen og Elen Andersdr. Schagen HuusmandFaddere: Mons Hendrichsen, Christen Hansen, Ane Bang, Sara Parelj alle af SchagenI kirkeboken for Rødøy/Meløy 841.A06 Folio 108 finner jegMeløe 1826Født 29de April, Døpt i kirken d. 21de MaiDorthea HendrikkaForeldre: Hendrich Eliassen og kone Elen Andersd, gaardfolk ifra HalsosaFaddere: Lars Nielsen Esøen, Lars Bjørnsen Wenvig, Elen Eliasd. Meløe, Petronelle Larsd. Meløe, Andrine Pedersd. ibid.For begge personene er deres far oppgitt som Hendrich Eliassen når de gifter seg med henholdsvis Lorentse Nielsdatter (i 1873) og Anders Olsen (i 1853)Jeg finner en Hendrich Eliassen i folketellingen for Rødøy/Meløy i 1801, han er 36 år og bor på Ørnesset.I militærrullen for Meløy 1821 finner på Schagen: Mons Hendrichsen 41 år og Inderst Hendrich Eliassen 56 årHendrich er oppført på Meløen i Militærrullene for 1822 og 1823Fødested for Hendrich er oppgitt til Ranen i alle tre tilfellerI Militærrullene for 1824 er han oppført som inderst på Meløe som 69 år og fødested RonemoenI 1826 er han oppført som inderst på MeløeSkagen, 65 år, fødested RannenI 1828 finner jeg han ikke, men Andreas Hend. 9 år, fødested Melø er oppført om foster søn på Meløe så jeg antar han er død da.Ved Dortheas konfirmasjon i 1843 er hun oppført som: Dorthea Henriksd. Kildal, fødested Halsosa, foreldre Hendrik Eliassen og Elen Andersd.Finner ingen andre Hendrich Eliassen i Meløy disse årene, så jeg lurer på om Dorthea Hendrikke er søster til Andreas Olai.Har ikke funnet ekteskap mellom Hendrich og Elen.Har funnet et skifte i Svein Edvardsens avkrifter for Hemnes/Moe på Almlien i 1778 etter Dorthe Erichsdatter gift med Elias Hendrichsen. De har en sønn Hendrich som er 10 år og som kan passe med den vi finner i Meløy.Er det noen som vet mer om Hendrich og Elens aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHendrik Eliasen finner du her på iden for døde kvinnekjønn. Pressten har byttet kvinnene står på døde menn Lenkekommentar på Anders Olai sine Faddere: Mons Hendrichsen, var gift med Ane Bang, hennes første manns tante Sara Parelj var gift med Christen Hansen, alle af Schagen, Den Sara som er fadder her er Anne Bangs datter med Hans Christensen Parelius.se Benkestokk boken s. 70 og s. 295 der de er nevnt.Mons Hendriksen er fra Enga i Meløy og er sønn av Henrik Pedersen. Mons var sist gift med Else Kristina HemmingsdtrEr ellers enig at Eliasen-familien trolig er fra RanaSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står ikke noe i bygdeboka for Rana om at sønnen til Elias Henriksen og Dorte Eriksdatter dro til Meløy, men her er iallefall det som står om denne familien på side 181 i 'Mo prestegjeld gardshistorie': Elias Henriksen var fra Skonseng, og han var døpt 26.07.1733. Han døde i 1797. Han sto i brodden for søknad om egen prest for Mo sogn i 1750-årene, fordi folket i Nord-Rana var misfornøyde med prestetjenesten. Han var høsten 1794 innstevnet for leiermål i 1793 med Marta Sakrisdatter fra Storsteinmoen. Hun fødte i 'dølgsmål' og måtte betale 6 riksdaler i bot. Elias ble frikjent. Elias var bruker/husmann i Skonseng-Almlia, som var under Skonseng.Elias ble gift i 1759 med Dordi Eriksdatter fra Langfjellet født ca1738 og død 1778. Barn:1)Ola født 17572)Dorthea født 1758 og død 17723)Elisabeth født 1761 og død som liten(nf)4)Elisabeth født 17635)Kirsten født 1765 og så nf(død som liten).6)Beret født 17667)Henrik født 17688)Ane født 20.10.17699)Elias født 1771 og død 177210)Dorthea født 07.11.1773 og død 03.02.1814.11)Kirsten født 1775 og død 1779.Så døde Dorthea Eriksdatter, og Elias Henriksen ble gift i 1778. Hun var født i 1747 og døde på vei hjem fra kirken i 1779. Elias ble gift 3 i 1780 med Oline Dorthea Olsdatter Rundhaugen døpt 22.03.1755, og død før 1793 da Elias nevnes som enkemann. Våren 1782 overlot Elias den vestre halvparten av Skonseng/Almlia til Søren Olsen.Elias er nevnt i Skonseng/Almlia under overskriften brukere og husmenn Barn av Elias og Oline:1)Elias født 17812)Lars født 1783 og død 1784.Jeg kan sikkert finne mer i bygdeboka bakover, men jeg vil være mer sikker på at dette er riktig Henrik før jeg skriver noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiforlovere for Dorthe Henriksdtr og Anders Olsen i 1853 var Gabriel Nilsen Skonseng, og Erik Olsen Holand, Lenke Erii er bror til Anders og de er sønner til Ole Pedersen og Else Pedersdtr Holand. Ole var gift med Tomine Hågensen ved skiftet. Tomine var vel og fra Rana.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Takk til Steinar og Anne Lise.Ser at Hendrich ved begravelsen er oppført med Hougvigen som opholdssted.Steinar, du skriver at foreldre til Anders og Erik var Ole og Else, men ved dåpen 15.8.1824 står det at foreldrene til Anders er Ole Pedersen Holand og Thomina Haakensdatter.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihadde mistanke om det, hvet ikke hvor jeg har Else fra, får rette på det. skifte etter Ole finnes i 1854 på Holand Hvet du vilket forhold de har til Peder Olsen og Randine Hågensen som skiftes etter i Holandsvik (s. 21, nr. 687) Ole Pedersen er nevnt som verge på to av Peders barn.Ellers er Elias Henriksen av Ørjanslekten i Rana. Vi har felles aner der.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Steinar,Randine og Thomina er søstre. Har disse skiftene fra Svein Edvardsens avskrifter for Nesna:Nordbostad, Nesna 1820Haagen Gregusen, hovedpersonGjertrud Pedersdatter, ektefelleLars Haagensen, sønn, arvetomtenGregus Haagensen, sønn, 19 år, tj. klokker Eggen paa Sandnes i NesnaPeder Haagensen, sønn, 11 år, hjemme hos broderenTomina Haagensdatter, datter, gift med Ole Pedersen, Holand i RødøRandina Haagensdatter, datter, tj. Holand i RødøKaren Maria Haagensdatter, datter, 14 år, Ole Pedersen, Holand i Rødø, Tj. Holand i RødøogNordbostad, Nesna 1825(Gjertrud) Maria Pedersdatter, hovedpersonLars Haagensen, sønn, gift, ArvetomtenGegori Haagensen, sønn, 25 år, NesnaPeder Haagensen, sønn, 17 år, hjemmeThomina Haagensdatter, datter, gift med Ole Pedersen, HallandDina Haagensdatter, datter, gift med Peder Olsen, HallandKaren Haagensdatter, datter, 21 år, Tj. Ole Pedersen, HallandMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

HeiDu vet sikkert dette fra før.Andreas Olai Viet 30 september 1849 i Meløy nr 7:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C01 (1833-1853), Ekteviede 1849, side 304-305. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-275>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBrudens dåp i 1820 i Meløy, nr 4:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A04 /2 (1820-1825), Fødte og døpte 1820, side 50-51. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene til Johanna giftet seg etter at Johanna var døpt,vielse nr 13 i 1820 i Meløy:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A04 /2 (1820-1825), Ekteviede 1820-1821, side 394-395. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKanskje er dette brudens uekte datter. Nr 10. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy, Klokkerbok nr. 843C01 (1833-1853), Fødte og døpte 1844, side 182-183. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Pedersen

Noen kommentarer til opplysningene om Henrik Eliassen og Elen Andersdatter. Vi er enige om at Henrik Eliassen er født på Almlien i Rana i 1768. Men, når det gjelder ekteskap, så har jeg kommet frem til følgende: 1) han var gift 1. gang med Sara Pedersdatter som var mye eldre enn ham. Hun døde i 1811 på Selnes i Lurøy. 2) Han gifter seg 2. gang 30. juni 1811 i Lurøy med piken Elen Andersdatter som da var på Selnes. Hvor Sara Pedersdatter er født vet jeg foreløpig ikke, heller ikke hvem som var hennes foreldre. Det samme gjelder for Elen Andersdatter, hvem som er hennes foreldre vet jeg ikke sikkert, men jeg har ihvertfall notert to kandidater. Dessuten har jeg notert at Elias Henriksen og Dordi Eriksdatter var søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnt Stavne

Takk Terje,har nå fått sjekket Rana bygdebok. Ser på side 181 at det oppgis at Henriks mor Dordi Eriksdatter er fra Langfjellet og født ca. 1738.På side 158 står det at Erik Olsa og Lisbet Olsdatter barn Dordi født 1737 er død lita. Det er ikke nevnt noen annen Dordi. Hun er oppgitt som 2 år ved skiftet etter moren i 1740 (Svein Edvardsens avskifter).Har ikke sjekket kirkebøkene enda for å se om det finnes en innføring om at Dordi er begravet.I Svein Edvardsens avskrift av skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780/1810 er følgende skifter:Bratland, Lurøy 1803Ole Nielsen, hovedpersonBeret Pedersdatter, hovedperson, skifte på beggeJacob Nielsen, mannens brorElse Pedersdatter, kvinnens søster, dødPeder Jonsen, barn av ElseHans Jonsen, barn av ElseMallena Jonsdatter, datter (av Else?), gift med Niels Jacobsen, SundSara Pedersdatter, kvinnens søster, gift med Henrich Eliasen, LurøySundet, Lurøy 1787Kiersten Albrigtsen, hovedpersonChristen Hansen, ektefellePeder Albrigtsen, bror, dødBerethe Pedersdatter, barn av Peder, gift med Ole Nielsen, AlderenSara Pedersdatter, 44 år, barn av Peder, tj. enkemanden Christen HansenElsebe Pedersdatter, barn av Peder, dødPeder Joensen, 16 år, barn av Elsebe, hos Christen Hansen, som er formynderHans Joensen, 15 år, barn av Elsebe, hos Christen Hansen, som er formynderMalene Joensdatter, 17 år, barn av Elsebe, hos Christen Hansen, som er formynder Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.